Tarczyca – jaką dietę zastosować?

Właściwa dieta jest niezbędna do poprawy warunków i jakości naszego życia.
Tarczyca

Zapewne nazwa tarczyca nie jest Ci obca, być może nawet słyszałeś o problemach zdrowotnych, które mogą być związane z nieprawidłową pracą tego organu, zwłaszcza u kobiet.

Ale jeśli nie jesteś pewien, swojej wiedzy, to w skrócie tarczyca jest gruczołem zlokalizowanym w szyi, który reguluje wiele kluczowych funkcji naszego organizmu. Czytając pozostałą część artykułu dowiesz się, jak dobrać odpowiednią dietę w przypadku problemów z funkcjonowaniem tego organu.
Tarczyca zajmuje się wytwarzaniem hormonów, a konkretnie tyroksyny (znanej także jako T4) i trijodotyroniny (T3), które regulują metabolizm i wpływają na funkcjonowanie innych narządów.

Gdy Twoja tarczyca funkcjonuje normalnie, możesz jeść, co tylko zechcesz, bez jakichś szczególnych ograniczeń dietetycznych.

Ale jeśli w pracy tego gruczołu pojawiają się jakieś nieprawidłowości, takie jak nadczynność tarczycy (gdy produkuje ona więcej hormonów niż powinna) lub niedoczynność (ilość wytwarzanych hormonów jest zbyt niska), będziesz musiał przestrzegać specjalnie dobranej diety.

Jest to spowodowane tym, że jedzenie odgrywa znaczącą rolę w regulowaniu funkcjonowania tarczycy, co z kolei bezpośrednio przekłada się na ogólny komfort życia. Produkty przedstawione poniżej mogą Ci pomóc w sterowaniu aktywnością tarczycy w pełni naturalny sposób.

Tarczyca – dieta redukująca jej nadczynność

Nadczynność tarczycy

O nadczynności tak ważnego gruczołu, jak tarczyca mówimy wtedy, kiedy produkuje on nadmierne dawki hormonów, przekraczające ilość wymaganą do normalnego funkcjonowania organizmu.

Ten podwyższony poziom produkcji hormonów powoduje zauważalne przyśpieszenie procesów metabolizmu, co może doprowadzić do spadku wagi ciała oraz utraty masy mięśniowej.

Dla osób cierpiących na opisane schorzenie odpowiednia jest dieta bogata w składniki odżywcze, dostarczająca organizmowi odpowiedniej ilości energii, a co najważniejsze odpowiednio zbilansowana.

Nabiał: mleko, jogurt, i ser

  • Jeśli to tylko możliwe, należy spożywać dużo mleka i jogurtu lub przygotowywać sobie koktajle na bazie mleka.
  • Możesz sporządzić sobie napój na bazie jogurtu, mleka skondensowanego lub mleka w proszku i dodawać go do przygotowanych przez siebie koktajli, deserów, a nawet muesli i płatków zbóż.
  • Pamiętaj, aby dodawać mleko i jogurt do takich koktajli co pozwoli im zwiększyć liczbę kalorii i korzyści energetyczne.
  • Dołącz sery do swoich zup, sałatek, makaronów i kanapek.

Białko i proteiny: jaja, mięso i ryby

  • Ugotuj jajko na twardo i dodaj je do sałatek, makaronów, zup lub dań z warzyw. To samo można zrobić z mięsem i rybami w niewielkich ilościach.
  • Roztrzep surowe jajko i dodaj je do puree, zup, sosów, a nawet koktajli – zobaczysz sam, o ile lepiej się poczujesz.
  • Możesz poeksperymentować z różnymi gatunkami mięsa, ryb i warzyw lub zrobić z tych składników omlety i kanapki.

Oleje i tłuszcze

  • Postaraj się używać śmietany, masła, majonezu, oliwy z oliwek, stosuj także inne tłuszcze.

Orzechy

  • Nie zapomnij jeść większej ilości orzechów, dodając je na przykład do sałatek, zup, czy też koktajli lub po prostu jedz je na surowo.

Cukier, miód, pieczywo i sucharki

  • Możesz dodać niewielkich ilości cukru lub, co jest jeszcze korzystniejszym posunięciem, miodu do koktajli, soków, mleka i deserów.
  • Chleb lub sucharki (pełnoziarniste) mogą doskonałym wyborem na śniadanie lub jako przekąska.
  • Jeśli lubisz takie rozwiązanie, jedz swoje zupy z dodatkiem tostów.

Dieta korzystnie wpływająca na niedoczynność tarczycy

Tarczyca pomniejszona

Niedoczynność to inna anomalia pojawiająca się wtedy, gdy tarczyca obniża poziom produkcji hormonów T3 i T4. Towarzyszą temu objawy takie jak zmęczenie, brak energii, wypadanie włosów, senność, może przy tym występować także przyrost masy ciała i otyłość.

W przypadku tego schorzenia należy koniecznie skonsultować się z endokrynologiem, bo tylko jedynie specjalista może zająć się monitorowaniem gospodarki hormonalnej tarczycy przepisując odpowiednie lekarstwa i zalecając odpowiednią dietę.

Jest to o tyle, ważne, że tarczyca nie daje o sobie bezpośrednio znać nawet w przypadku poważniejszych niedomagań.

Jeśli cierpisz na niedoczynność tarczycy, musisz stosować ścisłą i zrównoważoną dietę zawierającą pokarmy ze wszystkich głównych grup, którymi są nabiał, warzywa, owoce, zboża, białka, tłuszcze i inne produkty.

Pokarmy bogate w błonnik i cechujące się niską zawartością tłuszczu

  • Wybieraj głównie chude mięso, takie jak kurczak, wołowina, indyk lub królik. Ryby oraz jajka to również godna polecenia opcja. Produkty te powinny być spożywane w niewielkich ilościach, około 3 do 4 porcji na tydzień.
  • Jeśli chcesz wzbogacić dietę o produkty mleczne, upewnij się, że są to niskotłuszczowe odmiany jogurtu i sera.
  • Zamiast cukru stosuj do słodzenia miód lub stewię.
  • Zwiększ ilość spożywanych owoców i warzyw, zwłaszcza tych, które można jeść na surowo.
  • Jedz umiarkowane ilości zbóż i skrobi, w postaci produktów takich, jak chleb, ziemniaki, ryż i makaron.
  • Używaj do smażenia oliwy z oliwek, ale nie spożywaj jej zbyt dużo.
  • Zwiększ ilość wypijanej wody poprzez picie herbaty oraz soków naturalnych.
  • Dodaj sok z cytryny i przyprawy do żywności, co pozwoli Ci poprawić Twoje ogólne samopoczucie.

Kilka rad na koniec

Badanie tarczycy

  • Ponieważ tarczyca jest organem niełatwym do leczenia, a niedoczynność tego gruczołu to trudniejsze z punktu widzenia medycyny schorzenie, osoby cierpiące z powodu tej przypadłości powinny stosować delikatniejsze sposoby przyrządzania potraw, jak pieczenie, gotowanie na parze, gotowanie tradycyjne lub podgrzewanie w kuchence mikrofalowej.
  • Jeśli to możliwe, staraj się unikać produktów smażonych, panierowanych lub żywności puszkowanej.
  • Konieczne jest również zwiększenie poziomu aktywności fizycznej, czy to poprzez spacery, czy też jogging, wchodzenie po schodach, jazdę na rowerze lub trening siłowy. Każdy rodzaj wysiłku może okazać się pomocny!
  • Spróbuj podzielić swoje posiłki w ciągu dnia na 4 do 5 części i nie podjadać pomiędzy nimi.
  • Aby utrzymać metabolizm na optymalnym poziomie, nigdy nie pomijaj jednego z głównych posiłków w ciągu dnia. Twoja tarczyca będzie Ci wdzięczna!