Test na stres – sprawdź swój poziom stresu!

Zestresowana kobieta

Ileż to razy słyszeliśmy o tym, że stres niesie ze sobą wiele negatywnych konsekwencji. Wpływa na równowagę organizmu i zmniejsza jego odporność. Stajemy się dużo bardziej podatni na różnego rodzaju choroby. W niektórych przypadkach nawet nie zdajemy sobie sprawy, że ten problem może dotyczyć i nas.

Stres niekoniecznie musi oznaczać, że mamy dużo rzeczy na głowie. Jest raczej związany z naszym nastawieniem czy stanem emocjonalnym. W tym artykule wyjaśnimy Ci czym jest stres i nauczymy Cię rozpoznawać jego oznaki. 

Czym jest stres?

Stres jest niezrównoważeniem na tle nerwowym. Pojawia się wtedy, kiedy coś nas niepokoi lub martwi przez dłuższy okres czasu. Nasze ciało w sposób instynktowny, rozpoznaje niebezpieczeństwo, które wprawia nas w ten negatywny stan i reaguje potrzebą ucieczki.

Wszystkie narzędzia, którymi nasze ciało dysponuje, starają się umożliwić tę „ucieczkę”: pobudza się praca mięśni, wzrasta ciśnienie krwi, a oddech staje się szybszy i bardziej powierzchowny.

Dla odmiany, te funkcje, które są zbędne przy „ucieczce”, schodzą na drugi plan. Mamy tu na myśli między innymi sen czy przemianę materii.

Jeżeli rzeczywiście musielibyśmy przeciwstawić się jakiemuś chwilowemu konfliktowi, to taki stan byłby idealny. Problem tkwi w tym, że stan ten nie jest chwilowy, ale przedłuża się, ponieważ żyjemy w ciągłym, nieprzerwanym napięciu.

Innymi słowy, rządzi nami stres.

Sarny w lesie

Jaki wpływ ma stres na zdrowie?

Im dłużej jesteśmy zestresowani, tym bardziej ucierpią te funkcje organizmu, które nie są priorytetowe podczas wspomnianej „ucieczki”. Dlatego też najczęściej spotykanymi dolegliwościami są problemy gastryczne:

  • Niestrawność lub słaba przemiana materii.
  • Zaburzenia jelitowe.
  • Wrzody.

Równie często mamy do czynienia z zaburzeniami snu, skurczami mięśni i nadciśnieniem tętniczym.

Jeżeli stres przedłuży się tygodniami lub miesiącami, odczujemy jeszcze więcej skutków:

  • Problemy skórne: wypryski i łuszczyca.
  • Łysienie.
  • Alergia.
  • Choroby serca.
  • Nadwaga lub niedowaga.
  • Itp.

Stres i cholesterol

Warto nadmienić, że cholesterol może być świetnym miernikiem poziomu naszego stresu. Według niektórych badań, stres ma więcej wspólnego z cholesterolem niż, na przykład, niewłaściwy sposób odżywiania.

Wyjaśniałoby to dlaczego część osób, które utrzymują odpowiednią dietę, cierpi na nadmiar cholesterolu we krwi.

Ewidentnie, zdrowe odżywianie jest tutaj najważniejsze, ale nie należy zapominać o tym, że stres może wpływać bardzo negatywnie.

Znerwicowana kobieta

Sprawdź czy jesteś zestresowany

Zadamy Ci teraz kilka pytań. Odpowiadając szczerze możesz sprawdzić, czy żyjesz w długotrwałym stresie.

  • Twoja rodzina lub przyjaciele twierdzą, że zawsze jesteś zajęty, w ruchu, hiperaktywny…
  • Przechodzisz z zadowolenia do smutku wyjątkowo szybko.
  • Chciałbyś zmienić pracę lub jesteś bezrobotny.
  • Martwią Cię kwestie ekonomiczne lub rodzinne.
  • Czujesz, że potrzebujesz więcej czasu dla siebie.
  • Bardzo często wspominasz problemy z przeszłości, które sprawiają, że czujesz się winny lub urażony.
  • Sięgasz po używki takie jak kawa, papierosy, alkohol czy coca-cola.
  • Chciałbyś prowadzić bardziej zrównoważoną dietę.
  • Jesteś osobą nadopiekuńczą i cierpisz z powodu innych.
  • Masz problemy ze snem i nie wypoczywasz w nocy.
  • Często dokuczają Ci skurcze mięśni.
  • Jest wiele rzeczy w Twoim życiu, które chętnie byś zmienił.

Medytacja na łonie natury

Wyniki testu

Jak mierzymy stres? Każda odpowiedź na „tak” to jeden punkt. Jeżeli wątpisz lub Twoja odpowiedź to „czasami”, liczymy pół punktu. Każda odpowiedź na „nie” to zero punktów. Teraz wystarczy zsumować wszystkie punkty.

  • Od 9 do 12 punktów:

 Zanim zrealizowałeś test, najprawdopodobniej miałeś świadomość, że żyjesz w stresie. To bardzo ważne, żebyś był tego świadomy. Tylko wtedy możesz zacząć go zwalczać.

Oprócz tego, że powinieneś zadbać o odżywianie, uprawiać sport, odstawić używki, możliwe, że będziesz potrzebował diametralnej zmiany w Twoim życiu.

  • Od 6 do 8 punktów:

Na pewno w Twoim życiu codziennym nie brakuje momentów, w których czujesz, że puszczają Ci nerwy i jesteś szczególnie podirytowany. Zacznij dbać o siebie i o swój organizm.

Trwanie w takiej sytuacji może przynieść poważne problemy zdrowotne.

  • Od 3 do 5 punktów: 

Twoje ciało zaczyna przejawiać oznaki stresu. Pora zacząć działać. Skup się na odpowiednim odżywianiu, ćwicz kilka razy w tygodniu. Nie zapominaj o tym, żeby znaleźć trochę czasu dla siebie!

  • Od 0 do 2 punktów:

 Stres nie należy do Twoich zmartwień. Można powiedzieć, że prowadzisz spokojny, zrównoważony tryb życia.