Tłuszcz na ciele – różne jego rodzaje

Bez względu na rejon Twojego ciała, który nieco obrósł tłuszczykiem, ćwiczenia aerobowe wykazują bardzo wysoką skuteczność jego redukcji, mogą być przy okazji łączone z innymi rodzajami aktywności fizycznej uzależnionymi od efektów, których się spodziewasz.

Tłuszcz na ciele występuje u każdego z nas w przynajmniej niewielkiej ilości, choć jego obecność może być spowodowana uwarunkowaniami genetycznymi i także mnóstwem innych czynników, jak na przykład samą tylko płcią człowieka (kobiety mają znacznie większą tendencję do gromadzenia tłuszczu na biodrach, udach i brzuchu), to jednak największy wpływ na tłuszcz na ciele mają nasze własne nawyki żywieniowe oraz styl życia.

W dzisiejszym artykule zaprezentujemy Ci, co możesz zrobić dla każdego rejonu Twojej sylwetki, aby zlikwidować tłuszcz na ciele, który się zdążył w międzyczasie odłożyć.

Dlaczego w ogóle odkłada się tłuszcz na ciele?

Każda część Twojego ciała w inny sposób tworzy zapas tłuszczu. Jeśli zauważasz u siebie przyrost wagi, ma to związek z dwoma procesami: organizm wytwarza dodatkową liczbę komórek tłuszczowych, zwłaszcza w okolic bioder i poniżej nich, a istniejące już komórki tłuszczowe od pasa w górę zwiększają swoje rozmiary.

Oznacza to, że w różnych miejscach ciała dodatkowe pokłady tłuszczu przejawiają się w zupełnie inny sposób. Tłuszcz na ciele jest metodą przechowywania dodatkowych zapasów energii przez Twój organizmu, ale nie odbywa się to w jednym określonym miejscu, a raczej na kilka różnych sposobów.

Wyróżnić możemy trzy typy gromadzenia zapasów tłuszczu w Twoim ciele:

Podskórny tłuszcz na ciele

Tłuszcz podskórny

Tłuszcz ten zlokalizowany jest najpłycej, tuż pod powierzchnią skóry i jako pierwszy zostaje zlikwidowany wskutek ćwiczeń fizycznych oraz diety. Uwarunkowania genetyczne i hormony odgrywają kluczową rolę w określaniu miejsca, w którym Twój organizm będzie przechowywać zapasy tłuszczu

Tłuszcz w jamie brzusznej

Tłuszcz ten znajduje się w głębi ciała i gromadzi się wokół narządów Twojego organizmu. Staje się niebezpieczny dla zdrowia w nadmiernych ilościach.

Ogólnie rzecz biorąc nadmiar tkanki tłuszczowej w jamie brzusznej pojawia się przed tym, zanim zaczną się pojawiać pierwsze oznaki powstawania podskórnej tkanki tłuszczowej. Dlatego też nie powinieneś nadmiernie się objadać i pozwalać na nadmierny rozrost Twojego żołądka.

Tłuszcz w tkance mięśniowej

Ten rodzaj tłuszczu jest przechowywany wewnątrz włókien mięśniowych. Warto jednak wiedzieć o tym, że nie występuje on aż tak często, jak pozostałych dwa typy tkanki tłuszczowej.

Zjawisko odkładania się tłuszczu w mięśniach występuje najczęściej u osób, które mają znaczną nadwagę lub otyłość, albo też ich organizm wykazuje sporą oporność na podawaną zewnętrzne insulinę, co jest zarazem główną przyczyną odkładania się tłuszczu w tkance mięśniowej o osób chorujących na cukrzycę.

4 miejsca, w których najczęściej odkłada się tłuszcz na ciele

Funkcjonowanie Twojego organizmu jest w dużej mierze sterowane przez hormony. Ich poziom w pewnym uproszczeniu stanowi wskaźnik Twojego stanu zdrowia. Niektóre z tych hormonów są odpowiedzialne za Twój ogólny nastrój, a inne za procesy przetwarzania i generowania energii.

Tłuszcz na ciele może wskazywać zatem na nieprawidłowości w gospodarce hormonalnej Twojego ciała.

Wyniki przeprowadzonych wielokrotnie badań pokazują, że nawet hormony są w stanie także „wskazać” miejsce tworzenia zapasów tłuszczu przez organizm ludzki. Należy zwrócić zatem uwagę na najczęściej występujące przyczyny zakłóceń równowagi gospodarki hormonalnej i ich wpływ na Twoją sylwetkę:

Tłuszcz na klatce piersiowej i ramion: niski poziom testosteronu

Gdy poziom tego hormonu jest niższy niż normalnie, to przejawia się to między innymi w zauważalnym powiększeniu obwodu ramion i klatki piersiowej – ale efekt ten jest spowodowany przez tłuszcz na ciele, a nie przyrostem masy mięśniowej, jak to ma miejsce w przypadku intensywnych ćwiczeń fizycznych.

Androgeny to kolejna grupa hormonów występująca u mężczyzn, która może powodować taką przypadłość.

Aby rozwiązać ten problem, należy włączyć do swojej diety produkty spożywcze zawierające zdrowe tłuszcze, niepoddane procesowi przemysłowego uwodornienia, a także witamin z grupy B oraz białko. Oczywiście nie można także zapomnieć o ćwiczeniach fizycznych mięśni ramion oraz klatki piersiowej.

Tłuszcz na biodrach i udach: insulina

Nierównowaga w tego hormonu powoduje gromadzenie cukrów, które później zamieniają się w tłuszcz. Ten rodzaj przyrostu masy ciała jest powszechny wśród miłośników słodkich przekąsek i deserów.

Tłuszcz na biodrach

Skutecznym rozwiązaniem tego problemu jest ograniczenie zużycia słodyczy, deserów i ogólnie rzecz biorąc produktów zawierających węglowodany, które cechują się wysokim indeksem glikemicznym.

Tłuszcz w obszarze brzucha: estrogen

Estrogen jest hormonem występującym u kobiet, którego nadmiar jest powszechnie znanym powodem tego, że tłuszcz na ciele gromadzi się w sporych ilościach, w szczególności na biodrach i udach u kobiet (odpowiada także za typ sylwetki znany jako „gruszka”).

Procesy metabolizmu są ściśle uzależnione od poziomu estrogenu – jego nadmiar powoduje niejednokrotnie przeciążenie wątroby.

Aby zapewnić równowagę gospodarki estrogenowej, powinieneś spożywać produkty o wysokiej zawartości kwasu foliowego, a także witamin z grupy B, jak B6 i B12 – występujących powszechnie na przykład w brokułach.

Ćwiczenia nakierowane na konkretne miejsca Twojego ciała

Mamy zamiar zaprezentować Ci 5 różnych sposobów, w jaki może gromadzić się u Ciebie tłuszcz na ciele.

1. Szczupła sylwetka z wydatnym brzuchem

Ten typ figury ciała jest wynikiem skłonności do podjadania. Osoby z tego typu sylwetką zawsze cechują się nadmierną nerwowością. Nawet jeśli przestrzegasz surowej diety, Twój żołądek nie zmniejszy swojej wielkości.

Nagromadzenie tłuszczu w tym obszarze Twojego ciała może doprowadzić do wystąpienia chorób serca lub układu krążenia, a także związanych z procesami metabolicznymi, takich jak nadciśnienie tętnicze czy też cukrzyca.

Najlepszymi ćwiczeniami fizycznymi dla tego rodzaju tłuszczu są:

  • Aerobik o średniej intensywności, 3-4 razy w tygodniu
  • Skłony
  • Stretching (rozciąganie)
  • Joga i medytacja

2. Ciało w kształcie gruszki

Kiedy Twój brzuch wydaje się być mniejszy w porównaniu z pasem, to niestety będziesz musiał włożyć sporo wysiłku, aby stracić dodatkowy tłuszcz na ciele, który odłożył się wokół Twoich bioder, nóg i ud.

Problem ten dotyka całkiem sporego odsetka kobiet i jest wynikiem cech biologicznych i ewolucji: po prostu stanowi element przygotowania organizmu do przyszłej ciąży.

Organizm cechujący się sylwetką o kształcie gruszki jest bardziej podatny na zatrzymywanie płynów w tkankach miękkich. Dobrą natomiast wiadomością jest to, że ryzyko wystąpienia zaburzeń metabolicznych lub problemów z układem krążenia jest zdecydowanie niższe w tym przypadku.

Zalecane ćwiczenia dla opisywanej sylwetki obejmują między innymi:

  • Aerobik
  • Ćwiczenia czynne wolne (oporowe), takie jak pływanie, jazda na rowerze
  • Taniec
  • Joga
  • Tai Chi

3. Sylwetka w formie cylindra

Ten typ sylwetki cechuje się brakiem widocznych różnic proporcjach między talią, biodrami i tułowiem. Tłuszcz na ciele rozkłada się równomiernie od góry do dołu, także w okolicy brzucha oraz ud. Ten rodzaj tkanki tłuszczowej jest najłatwiejszy do zlikwidowania.

Sylwetka cylindra

Ryzykiem związanym z opisywanym w tym punkcie rodzajem sylwetki są nagłe zmiany procesów metabolicznych. Zalecamy regularne wykonywanie następujących ćwiczeń fizycznych:

  • Ogólny trening kondycyjny (aerobik, ćwiczenia ukierunkowane na poszczególne partie ciała oraz siłownia)
  • Ćwiczenia typowo wytrzymałościowe (bieganie, skakanie na skakance, jazda na rowerze)
  • Skłony

4. Ogólnie duże rozmiary ciała

Organizm o ogólnie dużej sylwetce nie przechowuje tłuszczu w proporcjonalny sposób.

Ryzyko występujące w tym przypadku nie polega na konkretnych problemach zdrowotnych, ale dotyka głównie poczucia własnej wartości, ponieważ osoba mająca tego typu budowę ciała jest z reguły tak wysoka i szeroka, że często miewa trudności ze zwyczajnym zmieszczeniem się w dowolnym miejscu.

Ćwiczenia, które oferują najlepsze wyniki dla tego typu sylwetki to:

  • Sporty wytrzymałościowe (pływanie, jazda na rowerze, wędrówki piesze)
  • Taniec i inne rodzaje aktywności wymagające intensywnego ruchu
  • Stretching (rozciąganie)

5. Figura klepsydry

W opisywanym przypadku, krągłości sylwetki kobiecej są dobrze zarysowane, talia jest wąska w stosunku do bioder i górnej części tułowia. Tłuszcz na ciele gromadzi się głównie w klatce piersiowej i w udach w równych proporcjach.

Figura klepsydry

Jeśli Twoim typem sylwetki jest figura klepsydry, to łatwo będzie Ci przybrać na wadze, ale wzmocnienie mięśni może stanowić spore wyzwanie. Ten rodzaj cechuje się znacznie niższym ryzykiem wystąpienia choroby serca lub układu krążenia i zwiększoną przez to średnią długością życia.

Optymalne ćwiczenia fizyczne dla tego typu sylwetki powinny zawierać między innymi:

  • Trening aerobowy (bieganie, jazda na rowerze, fitness)
  • Trening typowo siłowy