Tłuszcz na brzuchu – dlaczego się odkłada?

Wiedziałeś o tym, że niewystarczająca ilość snu może mieć wpływ na nasza wagę? Niewystarczająca ilość snu, wpływa na obniżenie hormonu odpowiedzielnego za sytość oraz kontrolująca uczucie głodu.

Wielu z nas toczy nieustanną walkę z tkanką tłuszczową na brzuchu. To właśnie tam pojawia się ona w pierwszej kolejności i jednocześnie jest najtrudniejsza do usunięcia.

Brzuch jest bowiem jednym z obszarów naszego ciała, który ma największą tendencję do gromadzenia tkanki tłuszczowej, przez co wpływa na wygląd naszej sylwetki, a także stanowi niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia.

Wiele badań naukowych potwierdza tezę, że tkanka tłuszczowa na brzuchu nie jest wyłącznie problemem natury estetycznej – może również prowadzić do zmniejszenia gęstości kości, zwiększając tym samym ryzyko zachorowania na osteoporozę.

Aby zastosować odpowiednią kurację w celu zredukowania tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha, warto poznać przyczyny otyłości brzusznej.

Tkanka tłuszczowa na brzuchu a uwarunkowania genetyczne

Geny

Naukowcy z Sanford Burnham Institute (USA) ustalili, że rozłożenie tkanki tłuszczowej różni się w zależności od obszaru ciała. Z kolei inne badania wskazały, że genetyka odgrywa ważną rolę w odniesieniu do uczucia sytości każdego osobnika.

Osoby, które w wyniku uwarunkowań genetycznych jedzą więcej, mają również tendencję do gromadzenia tkanki tłuszczowej właśnie na brzuchu.

Ponadto jeśli w twojej rodzinie jest wiele przypadków otyłości brzusznej, istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że również i ty będziesz się zmagać z tym problemem.

Brak odpowiedniej ilości snu

Osoby, które dobrze się nie wysypiają, mają tendencję do pochłaniania większej ilości kalorii, a także do gromadzenia nadmiaru tłuszczu na brzuchu i w jego okolicach.

Konsekwencją zaburzeń snu jest obniżenie poziomu hormonu o nazwie leptyna, a z kolei zwiększenie produkcji greliny, która jest substancją odpowiedzialną za przyrost masy ciała.

Zgodnie z wynikami badań, u osób, które sypiają zaledwie 6 godzin na dobę, ryzyko zachorowania na otyłość wzrasta o 27% w porównaniu do osób, które na nocny odpoczynek przeznaczają 9,7 godziny.

Stres

Podobnie jak dzieje się w przypadku zaburzeń snu, stres również prowadzi do zachwiania równowagi gospodarki hormonalnej organizmu, które w konsekwencji może prowadzić do wzrostu wagi naszego ciała.

Patricia Ramírez, dietetyk, uważa, że podczas sytuacji stresowych następuje wzmożone uwalnianie przez nadnercza dwóch hormonów: adrenaliny i kortyzolu. Wzrost poziomu kortyzolu sprzyja formowaniu się tkanki tłuszczowej, szczególnie na brzuchu.

Brak aktywności fizycznej

Ćwiczenia fizyczne

Aktywność fizyczna jest jednym z najlepszych sposobów na utrzymanie przemiany materii na wysokich obrotach, a co za tym idzie na spalanie tkanki tłuszczowej.

Naukowcy z Johns Hopkins University w Baltimore (USA) potwierdzają, że regularne ćwiczenia są niezbędne do utrzymania prawidłowej wagi ciała. A pamiętajmy, że nadprogramowe kilogramy to nie tylko problem natury estetycznej, ale przede wszystkim zdrowotnej.

Dzięki regularnym ćwiczeniom będziesz spalać nadmiar kalorii, a przy okazji wzmocnisz swoje serce oraz cały układ sercowo-naczyniowy.

Niezdrowa dieta

Inną główną przyczyną gromadzenia się tłuszczu na brzuchu jest dieta bogata w tłuszcze i węglowodany.

Obecnie rynek jest przesycony niezdrową żywnością. I to właśnie my – konsumenci – powinniśmy nauczyć się wybierać najzdrowsze dla naszego organizmu produkty i jednocześnie zrezygnować z tych, które są jedną z głównych przyczyn otyłości, czyli:

  • wysoko przetworzonej żywności
  • wędlin
  • białej mąki
  • słodyczy
  • smażonych produktów
  • konserw
  • napojów gazowanych

Przygotuj dla siebie zdrowy plan żywienia, którego podstawą będą owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, chude mięso i duże ilości wody.

Spożywanie napojów alkoholowych w nadmiarze

Spożywanie napojów alkoholowych w nadmiarze może być przyczyną wzrostu masy ciała – tego typu napoje zawierają bowiem ogromne ilości pustych kalorii.

W badaniu opublikowanym przez European Journal of Clinical Nutrition ujawniono, że nadmierne spożywanie alkoholu w znaczącym stopniu (50%) powoduje obrastanie brzucha w tkankę tłuszczową.

Leki

Leki

Skutkiem ubocznym niektórych leków może być przyrost masy ciała, szczególnie wtedy gdy są one przyjmowane przez dłuższy okres czasu.

Mowa tu głównie o lekach wydawanych na receptę dla diabetyków, w celu leczenia drgawek, zaburzeń nastroju, migren, nadciśnienia tętniczego krwi, a także sterydach, pigułkach antykoncepcyjnych i hormonalnej terapii zastępczej.

Oczywiście nie jest to regułą, nie zawsze musi dojść do wzrostu wagi ciała – efekt działania leków może być inny dla każdego organizmu.

Podjadanie między posiłkami

Dietetycy i eksperci ds. żywienia zalecają spożywanie kilku niewielkich porcji jedzenia w ciągu dnia. Powinniśmy jednak podejść do tego zalecenia z głową.

Oczywiście zdrowym posiłkiem nie możemy nazwać przekąski w postaci chipsów, ciasteczek czy innych słodkości – zwiększają one dzienne spożycie kalorii, które niemalże natychmiast zaczynają się odkładać w postaci oponki na brzuchu.

Jak walczyć z tkanką tłuszczową na brzuchu?

Niezależnie od przyczyny gromadzenia się tkanki tłuszczowej na brzuchu, jedno jest pewne: jeśli chcesz cieszyć się dobrym zdrowiem, powinieneś jak najszybciej się jej pozbyć! Kluczowe działania, które pomogą ci w tym wyzwaniu to:

  • zdrowa dieta
  • uprawianie sportów wzmacniających układ sercowo-naczyniowy
  • co najmniej 8 godzin nieprzerwanego snu na dobę
  • przyjmowanie dużych ilości wody
  • okresowy detoks organizmu
  • unikanie napojów alkoholowych
  • dokładne przeżuwanie pokarmów