Jak Twój mózg reaguje na cierpienie?

Jak mówi przysłowie: ,,Burze sprawiają, że dąb głębiej zapuszcza korzenie”. Oznacza to mniej więcej tyle, że cierpienie jest czasami konieczne, aby ukształtować swoją osobowość, uczyć się na błędach i zyskiwać życiową mądrość.

Dziś skupimy się bardziej na tym wymiarze ludzkich uczuć i sprawdzimy jak mózg reaguje na emocjonalne cierpienie.

1. Cierpienie rzeźbi mózg

Pewnie nie jest dla Ciebie nowością fakt, iż z biegiem czasu i wraz z odczuwaniem różnych emocji, w tym cierpienia, Twój mózg podlega nieuchronnym zmianom, które wpływają na Twoją osobowość.

Wystarczy spojrzeć na przykład dzieci, które w bardzo młodym wieku zostały skrzywdzone i doświadczyły bólu oraz cierpienia.

Te negatywne wspomnienia z dzieciństwa mogą być porównywane do zespołu stresu pourazowego, na który często cierpią żołnierze wracający z wojen.

Nieustający lęk, nadwrażliwość i przygnębienie mogą stymulować wydzielanie się pewnych neuroprzekaźników, co znacząco wpływa na ludzki mózg. Łza na policzku

Negatywne emocje oddziałują silnie na ciało migdałowate i korę mózgową, czyli obszary odpowiedzialne za ból i strach.

Tak intensywna i długotrwała stymulacja może prowadzić do dalszych zmian w osobowości, w tym nadmiernej nieufności, agresji, a nawet depresji.

Oczywiście u każdej osoby zmiany te mogą przebiegać w różny sposób, jednak mózg w ten czy inny sposób ucierpi z powodu chronicznego stresu i cierpienia. Przykładem może być na przykład nieszczęśliwe małżeństwo, w którym jedna z osób została zdradzona.

Nadmiar negatywnych emocji prędzej czy później wpłynie na mózg tej osoby, wywołując uczucie beznadziei, frustracji, a w rezultacie także depresji.

2. Cierpienie uczy

Życie rzadko jest usłanym różami pasmem sukcesów i szczęścia. Pozytywne emocje również wpływają na nasz mózg, jednak to cierpienie zdaje się być najlepszym nauczycielem, choć bardzo surowym.

Można powiedzieć, że ten kto nigdy nie cierpiał, nie poznał prawdy o życiu. Jest to być może lekka przesada, jednak warto mieć te słowa w pamięci. Wszyscy uczymy się na błędach i czerpiemy naukę z porażek.

Ktoś kto nie potrafi przyznać się do błędu i wyciągnąć z niego czegoś na przyszłość, nie rozumie podstawowej prawdy, która mówi, że człowiek uczy się przez całe życie.

Cierpienie

Nie da się pójść na przód i stawać się silniejszym, jeśli najpierw nie uporamy się z wcześniejszymi porażkami.

Cierpienie nie jest niczym przyjemnym, ale nie może być wymówką, by stanąć w miejscu i poddać się. To Twoja wewnętrzna siła, wola walki i osobowość pomogą Ci pokonać negatywne emocje. Nie zapomnij o tym.

3. Cierpienie szuka ukojenia

 

Nie pozwól, aby cierpienie narastało wokół Ciebie, do momentu aż stracisz możliwość działania.

Ciągłe życie w bólu bardzo negatywnie wpływa na Twój mózg: dochodzi do podwyższenia poziomu kortyzolu, przewlekłego stresu, problemów z pamięcią, zaburzeń procesów myślowych i poznawczych…

Stopniowo tracisz nie tylko siły fizyczne, ale i stabilność emocjonalną oraz zdrowie.

Wiatr we włosach

Jeśli możesz się uwolnić, nie wahaj się! Jeśli ktoś nieustannie Cię rani, odważ się zareagować. Jeśli relacja z bliską osobą Cię niszczy, odsuń się na bezpieczną odległość.

Pozwól sobie na płacz, a wraz ze łzami przyjdzie ukojenie. Odważ się zerwać ze wszystkim i wszystkimi, którzy Cię krzywdzą.

Szukaj rozwiązań problemów – one już są w Tobie, musisz je tylko poukładać. Włożony w to wysiłek na pewno się opłaci, bo Twoje serce, Twój mózg i całe Twoje ciało na pewno będą Ci wdzięczne.