Udar mózgu — nie daj się zaskoczyć!

Jedna filiżanka zielonej herbaty dziennie pomoże opóźnić skutki starzenia. Jest także bogata w przeciwutleniacze i pomaga w oczyszczeniu wątroby.
Awokado na udar

Udar mózgu jest trzecią z najczęściej występujących przyczyn zgonu na świecie zaraz po chorobach serca i raku.

Choć dziś nie zostało jeszcze w 100%-ach potwierdzone to, jak można mu zapobiegać, wiele badań potwierdza, że prowadzenie zdrowego stylu życia, gdzie w diecie znajduje się kilka konkretnych produktów może zmniejszyć prawdopodobieństwo jego wystąpienia aż o 30%.

Wprowadzenie lepszych, zdrowych nawyków nie tylko poprawi jakość naszego życia, ale i pozwoli uniknąć wielu chorób. Dziś przedstawimy dziesięć produktów, które po włączeniu w codzienną dietę zmniejszą prawdopodobieństwo tego, że udar mózgu przytrafi się właśnie nam.

Udar mózgu, a dieta

Może Ci się wydawać, że osoby najbardziej narażone na udar mózgu to te pomiędzy 55. a 70 rokiem życia. Nic bardziej mylnego! Niestety prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu jest takie samo wśród osób młodych, jak i starszych.

W niektórych przypadkach znaczenie mają czynniki genetyczne, o których nie wolno zapominać. Jednak swoją niekorzystną rolę odgrywa również niezdrowa dieta, życie w ciągłym stresie i napięciu emocjonalnym. Te wszystkie faktory zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu w każdym wieku.

Właśnie dlatego tak ważne jest zwrócenie uwagi na dietę i wykorzystać dobroczynne właściwości niektórych produktów spożywczych. Wszystko to ma za zadanie zmniejszenie ryzyka i poprawienie jakości naszego zdrowia.

Pamiętaj zatem, że niżej wymienione składniki codziennie powinny znaleźć się w Twojej diecie w różnych kombinacjach:

1. Marchewka

Marchew i jabłko

Według badań przeprowadzonych w 2008 roku na Uniwersytecie w Harvardzie (Stany Zjednoczone) jedzenie około pięciu marchewek tygodniowo może zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu nawet o 50%.

Mimo że do tych wyników trzeba podchodzić z pewną dozą ostrożności, nie należy lekceważyć dobroczynnego wpływu tego warzywa, ponieważ jest ono bogate w przeciwutleniacze, które między innymi zapobiegają powstawaniu zakrzepów w tętnicach i usprawniają krążenie krwi.

Warto przegryzać marchewkę, kiedy tylko masz taką możliwość!

2. Brukselki na udar mózgu

Brukselki są bogate w potas i kwas foliowy, które są niezbędne do zapobiegania gromadzeniu się cholesterolu w tętnicach, a ponadto wspomagają eliminację toksyn wraz z moczem.

3. Awokado

Awokado i udar

Wystarczy zjeść jedynie pół awokado dziennie! Jest to produkt bogaty w korzystne dla mózgu kwasy tłuszczowe takie jak omega-3, co zapobiega utlenianiu i przedwczesnemu starzeniu się komórek.

4. Pomidory a udar mózgu

Pomidor zawiera w sobie naturalną mieszankę przeciwutleniaczy, w którym znajdziemy między innymi likopen — substancja znana ze swoich dobroczynnych właściwości szczególnie korzystnych w przypadku mózgu.

Ma zdolność do obniżania ciśnienia krwi, a oprócz tego poprawia krążenie krwi. Na to, że udar mózgu ma większe prawdopodobieństwo wystąpienia ma wpływ substancja zwana homocysteinąJest to siarkowy aminokwas pochodzący z przemian spożywanego białka.

5. Sardynki w oliwie z oliwek

Sardynki

Idealnie jest spożywać je przynajmniej dwa razy w tygodniu. Dlaczego? Sardynki są naturalnym skarbem zdrowego tłuszczu, wapnia i witaminy D. Są to składniki niezbędne w ochronie przed udarem mózgu.

Należy jednak pamiętać, że po otworzeniu puszki z sardynkami w wypadku niezjedzenia całej jej zawartości nie należy przechowywać jej w jej oryginalnym opakowaniu. Wystarczy przełożyć je do szklanej miski lub innego naczynia, które nie będzie metalowe.

6. Melony i arbuzy kontra udar mózgu

Obydwa owoce są bogate w wodę, minerały, przeciwutleniacze, ale jednocześnie są ubogie w sód, co idealnie sprzyja obniżaniu poziomu cholesterolu, a tym samym zmniejszenie ryzyka wystąpienia miażdżycy.

Każdego dnia śmiało można spożywać miskę arbuza, czy też melona i w ten sposób wzmocnić swój mózg.

7. Zielona herbata

Zielona herbata

Nigdy nie powinniśmy zapominać o przynajmniej jednej filiżance zielonej herbaty dziennie. Jest ona naturalnym źródłem antyoksydantów, polifenoli, związków zmniejszających stężenie cholesterolu we krwi oraz substancji spowalniających procesy starzenia.

By lepiej wykorzystać dobroczynne właściwości zielonej herbaty, należy spożywać ją 20 minut po posiłku.

8. Płatki owsiane

Płatki owsiane jedzone na śniadanie pomogą w obniżeniu poziomu cukru we krwi, a dodatkowo utrzymać w ryzach poziom złego cholesterolu.

Produkt ten również pomoże zapanować nad skutkami stresu w organizmie oraz dostarczy niezbędnych składników dla mózgu takich jak cynk czy żelazo. Może i Ty zdecydujesz się na rozpoczęcie dnia od miski owsianki?

Udar mózgu — kilka wskazówek jak zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia

Choć powyższe produkty mogą zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu aż o 30-50% ważne jest, by wziąć również pod uwagę kilka poniższych wskazówek:

  • dieta powinna być zróżnicowania i zrównoważona.
  • nie jest wskazane spożywanie codziennie tego samego, lecz odpowiednia kombinacja ze sobą produktów.
  • według wyjaśnień Lyn M Steffen epidemiologa z Uniwersytetu w Minnesocie (USA) konsumowanie trzech kawałków owoców i trzech kawałków warzyw dziennie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia udaru. Można również jeść pięć kawałków owoców i zrezygnować wtedy z warzyw
  • mylnym jest przekonanie, że aby uniknąć tego rodzaju chorób, należy całkowicie wyeliminować tłuszcze z diety. Należy umieścić w niej te zdrowe, takie jak oliwa z oliwek lub tłuste ryby, które są wielkimi wspomagaczami mózgu
  • ostatnim aspektem, ale równie ważnym jest nauczenie się kontrolowania stresu, który towarzyszy nam każdego dnia. Staraj się nie prowadzić siedzącego trybu życia, szukaj w codziennym dniu pozytywnych emocji i rozwijaj się intelektualnie

Zadbaj o ogólny stan zdrowia swojego organizmu, a w ten sposób zadbasz o swój mózg!