Udar mózgu – jak rozpoznać symptomy?

Uprawianie sportów zapobiega dolegliwościom, takim jak udar mózgu. Pomaga usprawnić pracę serca i rozładować stres, który nierzadko jest czynnikiem wywoławczym wielu chorób.
Udar mózgu

Udar mózgu to dolegliwość, która corocznie dotyczy 15 milionów ludzi na całym świecie. Jest też drugą w kolejności przyczyną zgonów wśród osób po 60. roku życia.

Udar mózgu pojawia się wtedy, kiedy dopływ krwi zostaje zahamowany i dochodzi do niedokrwienia. Wiadomo, że to właśnie krew jest odpowiedzialna za transport tlenu do mózgu. W przypadku niedotlenienia, organ ten nie może prawidłowo funkcjonować. Nawet jeżeli udar nie prowadzi do śmierci, może pozostawić po sobie nieodwracalne uszkodzenia.

W wielu przypadkach udar mózgu można odpowiednio wcześnie wykryć i, dzięki temu, zredukować jego tragiczne konsekwencje.

Udar mózgu i jego symptomy

Bóle głowy

Odpowiednio wczesne rozpoznanie objawów udaru jest kwestią najważniejszą. Im wcześniej, tym lepiej uda Ci się zapobiec możliwym konsekwencjom.

Do najczęściej spotykanych symptomów należą:

  • Nagłe drętwienie lub osłabienie odczuwalne na twarzy, w nodze lub ramieniu. Najczęściej pojawia się tylko z jednej strony ciała.
  • Utrudnienia w mówieniu, rozumieniu lub koncentracji.
  • Problemy z koordynacją ruchów.
  • Zawroty głowy i utrudnione poruszanie się.
  • Silne bóle głowy, bez żadnego powodu.
  • Utrata wzroku

Szacuje się, że w 88% przypadków udar mózgu wywołany jest przez skrzep krwi lub zator na tętnicy. W pozostałych 12% przypadków mówimy o wylewie krwi, spowodowanym pęknięciem naczyń krwionośnych.

Profilaktyka jest najlepszym sposobem leczenia tej niebezpiecznej dolegliwości. Należy prowadzić zdrowy tryb życia i unikać czynników ryzyka.

Udar mózgu – zapobieganie

Chociaż w niektórych przypadkach nie można temu zapobiec, warto poznać wskazówki, dzięki którym prawdopodobieństwo udaru spadnie do minimum.

1. Regularna kontrola ciśnienia krwi

Ciśnienie krwi

Nadciśnienie jest głównym czynnikiem ryzyka. Prawdopodobieństwo zachorowania znacznie wzrasta, ponieważ serce i naczynia krwionośne są zmuszone do zbyt intensywnej pracy, żeby móc dostarczyć odpowiednie ilości tlenu do mózgu.

2. Aktywność fizyczna

Ćwiczenia fizyczne są podstawą. Nie tylko poprawiają ogólną kondycję ciała, ale też wzmacniają serce i naczynia krwionośne, zapobiegając zatorom.

Codzienny spacer wystarczy, żeby utrzymać optymalną kondycję zdrowotną.

3. Rzuć palenie

Nawyk palenia tytoniu jest jedną z najczęściej spotykanych przyczyn udaru mózgu. Zwłaszcza, jeżeli zaczęłaś palić już jako nastolatka.

4. Regularne sprawdzanie poziomu cholesterolu

Poziom cukru we krwi

Cholesterol i tytoń, to dwie najczęściej spotykane przyczyny zatorów w naczyniach krwionośnych. Pamiętaj, że nieadekwatny przepływ krwi może prowadzić do niedotlenienia mózgu.

5. Zrzuć parę kilo

Nadwaga i otyłość podnoszą ryzyko zachorowań na przypadłości układu sercowo-naczyniowego. Staraj się zachować odpowiednią wagę!

6. Unikaj stresu

Ciągłe życie w stresie, fizycznym i mentalnym, powoduje, że w którymś momencie Twojego życia możesz zachorować na udar mózgu.

7. Napady gniewu i zbyt silne emocje

Notoryczne zmęczenie

Gniew i inne emocje powodują napięcie, które może wywołać udar mózgu. Dzieje się tak, ponieważ nasz stan emocjonalny wpływa na układ nerwowy i ciśnienie krwi. Pamiętaj, żeby zawsze panować nad emocjami.

8. Pamiętaj o cukrzycy

Problemy układu krążenia związane z cukrzycą typu 2 podnoszą ryzyko zachorowań na dolegliwości układu sercowo – naczyniowego, a zwłaszcza na nadciśnienie.

9. Włącz do swojej diety kwasy tłuszczowe Omega 3

Regularne spożycie kwasów tłuszczowych Omega 3 obniża ryzyko ataku serca i wylewu. Omega 3 to te tzw. zdrowe tłuszcze, które obniżają poziom cholesterolu i triglicerydów, zapobiegają zatorom na żyłach i poprawiają przepływ krwi.

Dzięki temu będziesz mogła cieszyć się zdrowym sercem i drożnymi naczyniami krwionośnymi.