Usprawniamy metabolizm i tracimy na wadze!

Uwzględnij 5 posiłków w swojej diecie i nie zapominaj o aktywności fizycznej. Zajmie Ci to tylko godzinę dziennie!
Kobieta spożywająca sałatkę

Na pewno wśród Twoich znajomych znajdą się osoby, które mają to szczęście i mimo jedzenia dosłownie wszystkiego nie tyją ani grama. Jak oni to robią? Odpowiedzialny za to jest metabolizm, który u niektórych jest szybszy, a u innych natomiast nie działa już tak sprawnie.

Praktycznie zawsze jego tempo jest uwarunkowane genetycznie. Nie martw się jednak ponieważ istnieją strategie, które skutecznie pozwalają na jego przyspieszenie!

Innym aspektem jest korzystanie z tych momentów w naszym życiu, gdy metabolizm zachodzi poprawnie i szybko, ponieważ wraz z upływem lat zaczynamy dostrzegać, że dodatkowe kilogramy, które nam przybywają, coraz trudniej jest zredukować.

Nie należy jednak się poddawać! Wystarczy zmienić kilka nawyków i wprowadzić kilka nowych zasad do swojego trybu życia.

Jak przyspieszyć metabolizm?

1. Dietom niskokalorycznym mówimy stanowcze NIE!

Diety niskokaloryczne

Jest to jeden z podstawowych błędów, które popełniamy w momencie prób zgubienia kilku kilogramów. Wielu osobom wydaje się, że redukcja posiłków i przygotowywanie ich bez udziału tłuszczów i węglowodanów nam w tym pomoże. Nic bardziej mylnego! Oto kilka konsekwencji, jakie niesie ze sobą dieta uboga w kalorie:

Minimalne wymogi kaloryczne organizmu

Zdrowy organizm zużywa dziennie pomiędzy 1000 a 1200 kalorii. Jeżeli dostarczasz ich mniej, jedyne co osiągniesz, to spowolnisz swój metabolizm. Nie tylko nie zgubisz dodatkowych kilogramów, ale poważnie zaszkodzisz swojemu zdrowiu. Nie warto tak ryzykować!

Glukoza

Restrykcyjne diety uniemożliwiają osiągnięcie odpowiedniego poziomu glukozy we krwi, z której korzysta mózg, nasze mięśnie i całe ciało. Jest on bardzo ważny, jeżeli chcemy, by organizm mógł optymalnie funkcjonować. Miej to szczególnie na uwadze!

Utrata masy mięśniowej

Na pewno słyszałaś, że podczas procesu odchudzania nasza skóra zaczyna wiotczeć i tracić swoją sprężystość. Wygląda to nieestetycznie i jest konsekwencją drastycznych diet, podczas których organizm zaczyna głodować i czerpać potrzebne mu składniki ze wszystkich partii ciała.

Wiesz skąd najpierw? Na początek z mięśni, jednak jeżeli niskokaloryczna dieta przedłuża się w czasie, organizm zacznie czerpać składniki z komórek płuc i serca.

2. Jedź śniadanie, a przyspieszysz metabolizm

Sałatka z komosą ryżową i awokado

Śniadanie jest podstawowym i niezbędnym punktem dnia, który pobudzi do działania nasz metabolizm. Powinien być to absolutny numer jeden na listach wszystkich tych osób, które marzą o zdrowym zgubieniu kilku kilogramów.

Nasz organizm musi regulować poziom glukozy i insuliny we krwi i jeżeli dostarczymy mu zaraz po rozpoczęciu dnia odpowiednią ilość składników odżywczych, nie będzie on zmuszony do gromadzenia energii w postaci tłuszczu na udach i biodrach.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek dotyczących odpowiedniego śniadania, które przyspieszy Twój metabolizm:

  • od momentu przebudzenia do zjedzenia śniadania nigdy nie powinno minąć więcej czasu niż jedna godzina. Jeżeli odczekasz dłużej, metabolizm zwalnia i to, co dostarczysz swojemu organizmowi zostanie magazynowane
  • zaraz po przebudzeniu zaleca się wypicie letniej szklanki wody z cytryną na pusty żołądek. W ten sposób ciało jest oczyszczane i dostarczane mu są odpowiednie witaminy. Następnie należy odczekać około 15-20 minut i zabrać się za jedzenie śniadania
  • bardzo ważne jest, by w pierwszym posiłku znalazło się białko. Dlaczego? Ponieważ jest ono sycące, ujędrnia mięśnie i dodaje energii, której organizm potrzebuje do rozpoczęcia dnia

Oto kilka produktów, które można uwzględnić w śniadaniu, a które na pewno przyspieszą Twój metabolizm:

  • zielona herbata
  • biała herbata
  • napar z imbiru
  • czarna kawa
  • zielona kawa
  • owies
  • jajka
  • szpinak
  • naturalny jogurt grecki
  • zielone jabłko
  • gruszki
  • grejpfrut
  • orzechy włoskie
  • awokado

3. Ćwiczenia o różnym natężeniu

Kobieta ćwicząca na rowerze

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłaś, koniecznie musisz znaleźć czas w swoim dziennym grafiku na ćwiczenia. Pół godziny codziennego spaceru również usprawni przebieg metabolizmu.

Dla niektórych z nas jednak to nie wystarczy i trzeba się odrobinę bardziej wysilić by go przyspieszyć i efektywnie spalić te spędzające sen z powiek kilogramy.

Jakie jest rozwiązanie? Ćwicz swoje ciało z większą aktywnością, włącz proste ćwiczenia, które pozwolą Ci uruchomić organizm do intensywniejszej i szybszej pracy. Oto kilka podpowiedzi, na co powinnaś znaleźć czas w ciągu dnia, jeżeli marzysz o schudnięciu:

  • 30 minut spaceru
  • 10 minut biegania
  • wchodzenie po schodach (To nie zabierze Ci dużo czasu. Wystarczy odzwyczaić się od jeżdżenia windą!)
  • 20 minut ćwiczeń sercowo-naczyniowych takich jak taniec czy aerobik
  • wszystko to nie zajmie Ci więcej niż godzinę dziennie

4. Jedz częściej, a mniejsze porcje

Kobieta jedząca sałatkę

Jeżeli powolny metabolizm to coś powszechnie występującego w Twojej rodzinie i Ty też jesteś jego właścicielką, najgorszym błędem, który możemy popełnić w momencie odchudzania to opuszczanie posiłków.

Jeśli postanowiłeś pominąć obiad lub śniadanie, doprowadzasz do stanu alarmowego w Twoim organizmie, który doprowadza do gromadzenia tkanki tłuszczowej na skutek nieotrzymania odpowiednich substancji odżywczych.

Jeżeli jednak dostarczysz mu je wraz z 5-6 posiłkami dziennie uzyskasz odpowiednią równowagę!

W posiłkach uwzględniaj produkty ubogie w rafinowaną mąkę i cukier oraz staraj się unikać przetworzonych półproduktów. Zastąp je świeżymi owocami, zdrowym białkiem i tłuszczami z ryb takich jak łosoś i co ważne spożywaj dziennie od 6 do 8 szklanek wody. Pomoże to w sprawniejszej eliminacji toksyn z organizmu.