Utrata wagi bez ograniczeń

Dieta śródziemnomorska wymaga nieco więcej ilości czasu do przygotowania świeżych potraw, ponieważ należy unikać produktów przetworzonych, co jednak przełoży się pozytywnie na utratę zbędnych kilogramów
Utrata wagi

Dieta śródziemnomorska jest uważana za jedną z najzdrowszych znanych diet, nie tylko wykorzystuje same zdrowe i lecznicze składniki odżywcze, ale także propaguje odpowiedni styl życia.

Poznaj wszystkie 10 zaprezentowanych przez nas rad, aby przekonać się, że utrata wagi nie musi wiązać się z rezygnowaniem z czegokolwiek.

Utrata wagi w oparciu o dietę śródziemnomorską – klucz do sukcesu

Zacznijmy od udzielenia odpowiedzi na pytanie „dlaczego uważa się, że dieta śródziemnomorska jest tak zdrowa?”

Liczne badania naukowe potwierdziły korzyści wynikające ze stosowania tej właśnie diety oraz jej zdolność do zapobiegania chorobom układu krążenia.

Jednym z powodów tego stanu rzeczy jest wykorzystywanie przez tę dietę szeregu bardzo zdrowych produktów będących nieodzowną częścią idealnej piramidy żywieniowej.

Dieta śródziemnomorska

Oliwa z oliwek, świeże owoce i warzywa, błonnik, ryby, skorupiaki, nasiona, przeciwutleniacze, witamina C… i naturalnie także aktywny tryb życia obejmujący między innymi spacery oraz kontakty międzyludzkie oparte na pozytywnych emocjach.

Oczywiście nie trzeba być specjalistą z dziedziny dietetyki, aby stwierdzić, że powyższe cechy to coś, na czym opiera się utrata wagi.

Zdrowe odżywianie pozbawione słodyczy lub przetworzonych produktów, a także aktywny tryb życia i spożywanie domowych potraw przygotowywanych ze świeżych produktów i serwowane w odpowiednich ilościach, są kluczem do skuteczności tej diety, z czego także wynika utrata wagi.

Jesteś gotów na poznanie jej? Chodźmy!

1. Znaczenie zbóż i pieczywa pełnoziarnistego

Czy będąc na diecie naprawdę można jeść chleb? Oczywiście, że tak, pod warunkiem, że jest to pieczywo pełnoziarniste z dużą ilością nasion.

Powinieneś natomiast unikać wszelkiego rodzaju białego pieczywa, które wykorzystuje duże ilości przetworzonej mąki i zawiera sporo tłuszczów. Najlepiej jest spożywać chleb o wysokiej zawartości błonnika, taki jak owsiany lub żytni.

Odmiany te pozwolą Ci zadbać o Twój przewód pokarmowy, ich trawienie jest znacznie łatwiejsze, a dodatkowo chleby takie dostarczą witamin i minerałów Twojemu organizmowi – są one bowiem tak zdrowe, że Twoje ciało naprawdę Ci podziękuje.

Co więcej, jeśli zaczniesz zjadać na śniadanie kromkę chleba z oliwą z oliwek, to szybko poczujesz się lepiej niż kiedykolwiek – kto powiedział, że utrata wagi musi wiązać się z kiepskim samopoczuciem?

2. Oliwa z oliwek jako główny tłuszcz w Twojej diecie

Dopiero co o tym rozmawialiśmy – oliwa z oliwek jest podstawą diety śródziemnomorskiej.

Ten naturalny skarb jest bogaty w witaminę E i jednonienasycone kwasy tłuszczowe, idealne do rozpoczęcia dbania o kondycję swojego serca, obniżenia poziomu cholesterolu i ochrony przed różnego rodzaju problemami zdrowotnym związanymi z sercem.

To jest klucz do każdego dania, jakie tylko możesz przyrządzić, więc upewnij się, że korzystasz z tego skarbu sztuki kulinarnej.

3. Owoce bogate w przeciwutleniacze

Owoce

Sok pomarańczowy, sok z cytryny, pyszne jabłka, grejpfruty, granaty, melony, winogrona, arbuzy… wszystkie te składniki idealnie nadają się jako element Twojego śniadania lub sałatki w walce o utratę wagi.

Jeśli chodzi o kulinarne eksperymenty, to nie ma dla Ciebie żadnych ograniczeń. Te owoce są bardzo zdrowe, wzmacniają układ odpornościowy, oczyszczają organizm i mogą także pomóc osiągnąć Ci wymarzony cel, jakim jest utrata wagi – wystarczy tylko dodać je do codziennej diety.

Pamiętaj, że dieta śródziemnomorska – podobnie zresztą jak i inne diety – zalecają spożywanie dziennie do 5 sztuk owoców.

4. Znaczenie dużej liczby świeżych warzyw

Pieczarki, pomidory, papryka, bakłażan, cebula, szpinak, dynia… to lista smacznych warzyw idealnie sprawdzających się w przypadku tworzenia prostych dań z odrobiną oliwy z oliwek.

Jednym z podstawowych elementów spotykanych w diecie śródziemnomorskiej są pyszne sałatki z warzywami, oliwkami i orzechami.

Najzdrowszy sposób na jedzenie warzyw to spożywanie ich na surowo, o ile to oczywiście możliwe.

Papryka, szpinak, pomidory, cebula… wszystkie te warzywa zjadane na surowo zapewniają organizmowi wysokie dawki enzymów trawiennych, które będą w ten sposób chronić swój żołądek i jelita.

Eksperymentuj z różnymi kolorami i smakami, zawsze staraj się zjeść wybraną przez siebie sałatkę na lunch. Sałatek natomiast nie zalecamy na posiłek w porze wieczornej lub nocnej, ponieważ nie są one tak łatwe do strawienia, jak większość innych potraw.

5. Orzechy

Orzechy

Orzechy włoskie, migdały, pistacje… wszystkie te orzechy są bardzo zdrowe i stanowią świetne źródło magnezu, wapnia i fosforu.

Jest to naprawdę godny polecenia składnik śniadania i sałatek warzywnych, z tego też powodu są podstawowym elementem diety śródziemnomorskiej. A przecież utrata wagi w oparciu o tę dietę jest naprawdę szybka i przyjemna.

6. Zawsze jedz produkty sezonowe, a nie przetworzone

Zawsze należy pić naturalne soki owocowe, a nie tylko butelkowane dostępne na półkach supermarketów, które świetnie sprawdzą się w procesie zrzucania wagi.

Przy niej Dieta śródziemnomorska wymaga poświęcenia nieco większej ilości czasu na gotowanie, ponieważ należy przygotować własne potrawy i unikać przetworzonej żywności, jaką można znaleźć w supermarketach.

Możesz jeść ryż, gotowane warzywa, świeże ryby i pić naturalne soki, które należy przygotowywać z sezonowych owoców oraz warzyw.

7. Sfermentowane produkty mleczne

Wiemy doskonale, że produkty mleczne nie zawsze są zdrowe. Ale te, które są sfermentowane, jak na przykład kefir, jogurt i różne rodzaje serów mogą być bardzo korzystne dla zdrowia.

Dostarczają one organizmowi żywych mikroorganizmów, pełniących kluczową rolę w zapewnieniu prawidłowej mikroflory jelitowej.

8. Chude mięso

Jeśli chodzi o mięso, to można spożywać je dwa razy w tygodniu, najlepiej kurczaka lub indyka. Wynika to z tego, że ich białe mięso jest smaczne i chude.

9. Ryby o wysokiej zawartości tłuszczu

Ryby

Sardynki, makrele, tuńczyki, łososie… warto jeść te ryby co najmniej dwa razy w tygodniu. Tłuszcze zawarte w mięsie tych ryb są bardzo korzystne dla zdrowia i bogate w kwasy omega 6.

Pamiętaj więc, aby nie usuwać ryb o wysokiej zawartości tłuszczu z Twojej diety śródziemnomorskiej, szczególnie jeśli Twoim celem jest utrata wagi.

10. Aktywny styl życia

Wyjdź na spacer z samego rana, aby móc zaczerpnąć trochę świeżego powietrza i poobcować z przyrodą.

Zafunduj sobie trochę aktywności wieczorem w trakcie wypadu ze znajomymi, pij dużo wody, ciesz się słońcem i kontaktami międzyludzkimi… wszystko to przyczyni się do poprawy jakości Twojego życia, co bezpośrednio przełoży się także na Twoje zdrowie fizyczne.

Jeśli zastosujesz się do opisanych w tym artykule wskazówek żywieniowych, będziesz unikać słodyczy, tłuszczów i żywności przetworzonej, to szybko zauważyć, że utrata wagi postępuje u Ciebie z wyraźną regularnością.

Wino

Pamiętaj, że kolejnym kluczem do diety śródziemnomorskiej nie jest jedzenie dużych porcji.

Wypełnij swój talerz tylko na tyle, na ile musisz w celu zaspokojenia głodu i nie zapomnij o wypijaniu jednego kieliszka wina raz dziennie – wino jest bowiem niezwykle korzystne dla Twojego serca.