Warzywa pomocne w profilaktyce raka

Bardzo ważny dla naszego organizmu jest zdrowy i zrównoważony sposób odżywiania. Wzrastająca ilość spożywanego czerwonego mięsa jest niestety bezpośrednio powiązana ze wzrostem ryzyka rozwoju nowotworu trzustki, prostaty, piersi, a także nerki.
Warzywa w profilaktyce raka: bakłażan

Badania dowodzą, że spożywanie odpowiedniej ilości produktów spożywczych, takich jak warzywa, nie pozostaje bez znaczenia w profilaktyce nowotworów. Regularnie jedząc warzywa wspomagamy nasz organizm zarówno w profilaktyce, jak i w leczeniu tej groźnej choroby. Dzieje się tak, ponieważ wiele z nich wykazuje właściwości przeciwnowotworowe.

Nowotwór to choroba polegająca na niekontrolowanym rozrastaniu się komórek naszego ciała. Komórki te przestają spełniać swoje pierwotne funkcje w organizmie i w konsekwencji zaczynają tworzyć nienaturalną tkankę.

Przeczytaj także: Mycie warzyw i owoców – rady i wskazówki

Do skutków tej anomalii zaliczyć należy również znaczne osłabienie organizmu, a także uniemożliwienie normalnego funkcjonowania organu lub organów zajętych nowotworem.

Choroba ta jest jedną z najbardziej śmiercionośnych na świecie. Jest tak dlatego, że na jej występowanie ma wpływ wyjątkowo dużo czynników. Wśród nich wymienić należy między innymi czynnik genetyczny, zmiany w gospodarce hormonalnej organizmu, spożywanie alkoholu, używanie wyrobów tytoniowych, złe nawyki żywieniowe jak również tak powszechne dzisiaj stany napięcia emocjonalnego.

Obecnie medycyna osiągnęła bardzo wysoki poziom rozwoju, a wielu naukowców obiera sobie za cel wynalezienie lekarstwa, które pomogłoby w leczeniu nowotworów. Wśród podstawowych produktów o właściwościach antyrakowych, znajduje się cała gama dostępnych nam warzyw.

Dzięki dużej zawartości witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i innych cennych składników, warzywa są istnymi sprzymierzeńcami dobrego zdrowia i są przez specjalistów wysoce cenione w profilaktyce chorób takich jak nowotwór.

Czy chciałabyś poznać ogólnodostępne warzywa cechujące się działaniem antyrakowym? Oto niektóre z nich.

Warzywa o właściwościach przeciwnowotworowych

Marchew

Sok z marchwi

Swoje właściwości antyrakowe marchew zawdzięcza zawartości beta karotenu oraz karotenoidów, które są bardzo silnymi przeciwutleniaczami. Przeciwutleniacze zwane też antyoksydantami wspomagają między innymi regenerację komórek naszego organizmu.

Pomidor

Surowy pomidor zawiera pewien mało znany acz niezwykle istotny związek zwany likopenem – zaliczający się do karotenów – który oprócz tego, że odpowiada za intensywnie czerwoną barwę pomidora, posiada także nieocenione właściwości w profilaktyce nowotworu prostaty.

Ponadto zawarte w nim witaminy A, C i E oraz wysoka zawartość antyoksydantów jeszcze bardziej sprawiają, że dołączenie pomidora do codziennej diety jest godne polecenia w profilaktyce raka.

Zajrzyj też do artykułu: Naturalne sposoby ochrony przed nowotworami!

Czerwona papryka

Warzywa w profilaktyce raka: czerwona papryka

Warzywa tego nie sposób pominąć, gdy mówimy o zdrowym odżywianiu. Swoje właściwości antyrakowe czerwona papryka zawdzięcza zawartym w niej beta karotenom, kapsaicynie oraz likopenowi.

W papryce tej występują również witaminy A i C, które w połączeniu z pozostałymi komponentami sprawiają, że to smaczne warzywo działa jako silny przeciwutleniacz.

Burak czerwony

Rozmaite przeprowadzone w ostatnim czasie badania dowodzą, że buraki wykazują działanie antyrakowe. Tak pozytywne efekty zawdzięczają faktowi, że są bogatym źródłem takich flawonoidów jak betanina.

Ich działanie antyrakowe przybiera na sile, gdy używamy ich w kompozycji z innymi warzywami o podobnych właściwościach, takimi jak pomidory, cebula czy ogórki.

Spożywanie czerwonych buraków w powiązaniu z innymi warzywami pomoże Ci w oczyszczeniu organizmu z toksyn, a także w profilaktyce nowotworu i chorób układu krążeniowo-naczyniowego.

Bakłażan

Bakłażan

Podobnie jak inne warzywa o fioletowym kolorze, również bakłażan charakteryzuje się właściwościami antyrakowymi, oczyszczającymi i wzmacniającymi nasz układ odpornościowy. Swoje działanie, tak pozytywne dla naszego organizmu, bakłażan zawdzięcza wysokiej zawartości antyoksydantów, witamin A, C i E, a także błonnika i selenu.

Cebula i czosnek

Z pewnością każda z nas bez wahania przyzna, że te dwa warzywa są bardzo dobrze znane z korzystnego działania na nasze zdrowie. Zdawały sobie z tego sprawę już nawet nasze babcie.

Żeby wspomnieć tylko niektóre ich charakterystyczne cechy, wymienić należy działanie antybiotyczne, oczyszczające, jak również wzmacniające nasz układ odpornościowy.

Oba wspomniane warzywa stanowią bogate źródło allicyny, składnika bogatego w siarkę. Działają one dzięki temu oczyszczająco na naszą wątrobę i ułatwiają usuwanie z niej toksycznych substancji gromadzących się we krwi oraz tkankach naszego ciała i stanowiących jedną z głównych przyczyn nowotworu.

Polecamy też przeczytanie artykułu: Wyhoduj czosnek i cebulę w domowym ogródku

Warzywa krzyżowe (kuzyni kapusty)

Brokuły oraz brukselki, kalafior, rzodkiew czy też rzeżucha wykazują bardzo bogatą zawartość związków fitochemicznych takich jak flawonoidy, związki glukozy czy też siarczany. Sprawia to, że – choć niepozorne – są one kluczowymi produktami wspomagającymi profilaktykę nowotworów.

Warzywa te wspomagają również układ odpornościowy, wspomagają eliminację wolnych rodników w naszym organizmie oraz chronią komórki naszego ciała.

Nowotwór – profilaktyka przy pomocy zdrowych nawyków

Wspomniane przez nas w pierwszej części tego artykułu warzywa znane są ze swoich właściwości zapobiegających powstawaniu raka. Przeprowadzone ostatnio badania wykazały, że dzięki zawartym w nich składnikom możesz chronić swój organizm, opóźniać procesy niszczące komórki i wzmacniać naturalną odporność organizmu. Na dłuższą metę przyczyni się to do ogólnej poprawy Twojego zdrowia.

Przeczytaj też: Odporność – kilka sposobów na jej wzmocnienie

Musisz jednak pamiętać o jednym: fakt, że warzywa te noszą miano pomocnych w profilaktyce raka, nie oznacza bynajmniej, że stanowią cudowne lekarstwo na wszystkie dolegliwości.

Stanowią one zaledwie narzędzie wspomagające zdrowie organizmu. Aby w możliwie największym stopniu skorzystać z ich wspaniałych właściwości, do swojego życia codziennego należy również włączyć inne zdrowe nawyki.

Zdrowa dieta

Sięgaj po składniki o wysokiej zawartości odżywczej

W swojej codziennej diecie koniecznie jak najczęściej uwzględniaj zielone warzywa liściowe oraz skrobię. Dowiedziono bowiem, iż dieta uwzględniająca te produkty pomaga znacznie obniżyć ryzyko wystąpienia u nas choroby nowotworowej w jakiejkolwiek formie.

Staraj się regularnie ćwiczyć

Ćwiczenia fizyczne są jednym z najsilniejszych środków wspomagających zapobieganie rozwojowi raka. Oprócz funkcji ochronnej, pomogą Ci one również pozbyć się zbędnych kilogramów, zapobiegają rozwinięciu się chorób sercowo-naczyniowych i innych dolegliwości wystawiających Cię na ryzyko zapadnięcia na chorobę nowotworową.

Ogranicz spożycie mięsa

Badania wykazały, że osoby spożywające duże ilości czerwonego mięsa znacznie zwiększają ryzyko wystąpienia raka i innych dolegliwości zdrowotnych, które mogą do niego doprowadzić.

Jak widzisz, wszystko, co robisz, może się pozytywnie lub negatywnie odbić na Twoim zdrowiu. Mamy nadzieję, że już dziś zaczniesz spożywać warzywa pomocne w profilaktyce raka.