Warzywa – jak poprawnie je przyrządzać

Warzywa podsmażone szybko na niewielkiej ilości oleju zachowują prawie wszystkie swoje właściwości odżywcze i naturalny smak. Są ponadto smakowicie chrupiące, co korzystnie wpłynie na nasze zęby i dziąsła.
Garnek pełen pokrojonych warzyw

Czy wiedziałaś, że sposób w jaki przyrządzamy warzywa jest tak samo ważny jak sam fakt ich spożywania? Przyrządzając warzywa pamiętaj, że zależności od użytego naczynia, sposobu gotowania, oleju, przypraw oraz innych tego typu czynników, zmienia się efekt końcowy naszej pracy.

Możemy przygotować potrawę, która dostarczy nam niewielu wartości odżywczych, bądź taką, która będzie stanowić bombę witamin i minerałów, a do tego odznaczać się będzie wyśmienitym smakiem. Poznaj więc kilka trików, które pozwolą Ci wykorzystać cały potencjał, który w Twojej kuchni mogą zapewnić warzywa.

Warzywa – jakiego użyć oleju

Pierwszym ważnym krokiem jest wybór właściwego oleju. Właściwego, czyli takiego, który pozwala na smażenie w wysokich temperaturach, jako że większość z nich traci swe właściwości, a nawet wraz ze wzrostem temperatury stają się toksyczne.

Przeczytaj również: Oleje jadalne: najlepsze/najgorsze dla zdrowia

Wśród tych najbardziej polecanych wymienić można olej kokosowy. Innym produktem spełniającym nasze kryteria jest oliwa z oliwek. Oba powinny pochodzić z pierwszego tłoczenia na zimno, a najlepiej byłoby, gdybyś używała oleju organicznego, o ile jesteś w stanie go zdobyć.

Jeśli chodzi o inne oleje, jak na przykład olej słonecznikowy, który również okazuje się produktem bardzo zdrowym, nie są one przystosowane do wysokich temperatur. Tak więc najlepiej, jeśli pozostawimy je do przyprawiania dań wcześniej przyrządzonych.

Jakiego użyjesz naczynia?

Czas pokazał, że wiele naczyń używanych przez nas w kuchni, a także wiele przyborów kuchennych może się okazać toksycznych.

Przeczytaj również: Plastikowe naczynia kontra Twoje zdrowie

Wiele naczyń może wydzielać szkodliwe substancje, które odkładają się w naszym organizmie w formie trudnych do wyeliminowania toksyn, które w rezultacie wywołują rozmaite choroby.

Tak więc zalecamy używanie patelni i rondli ze stali nierdzewnej, żeliwnych, wykonanych ze szkła żaroodpornego, ceramicznych czy też ze stopu tytanowego. Zdecydowanie natomiast unikaj naczyń wykonanych z aluminium, a przede wszystkim z teflonu, który uchodzi za rakotwórczy.

Patelnia pełna warzyw

Gotowanie na parze

Gotując warzywa na parze, sprawiamy, że nie stracą one wszystkich swoich właściwości w wodzie. Ponadto o wiele lepiej zachowa się ich forma i naturalne, żywe kolory.

Jako że unikamy nadmiernego stosowania oleju jest to również doskonały sposób na przygotowanie zdrowego, lekkiego posiłku.

Podsmażane na dużym ogniu

Jednym ze zdrowych i szybkich sposobów na przygotowanie warzyw jest podsmażanie ich na patelni przy użyciu niewielkiej ilości oleju.

Możemy w tym celu użyć woka (głębokiej patelni przeznaczonej do potraw chińskich), który pozwala uzyskać bardzo wysoką temperaturę, dzięki czemu nasze warzywa będą smaczne i chrupiące.

Warzywa, brokuły na talerzu

Warzywa – z piekarnika lub grillowane

Co ciekawe, zarówno warzywa grillowane, jak i z piekarnika są bardzo zdrowe, ponieważ zachowują swe właściwości i smak. Co więcej warzywa grillowane cechują się lekko wędzonym smakiem, co niewątpliwie sprawia, że w naszym jadłospisie wypadają jeszcze korzystniej.

Warzywa, grillowana cebula

Marynowane

Choć niektóre warzywa, takie jak brokuł czy kapusta moglibyśmy jeść na surowo, można je również przygotować marynując. W tym celu mieszamy je z marynatą przyrządzoną z oleju, octu, soli morskiej, brązowego cukru, cytryny i przypraw. Pozostawiamy w marynacie około dwóch godzin, aż nieco zmiękną.

Taki sposób przygotowania sprawia, że warzywa stają się łatwiejsze do strawienia. Nie da się też przecenić ich walorów smakowych.

Kiszone

Możemy również przygotować warzywa kiszone. Tak przygotowane przyczyniają się do polepszenia naszych funkcji trawiennych.

Kiszenie polega na zakonserwowaniu warzyw z dodatkiem wody i soli (jedna łyżeczka soli na każde pół litra wody). Tak przygotowaną zalewę pozostawiamy w szklanym, szczelnie zamykanym pojemniku na co najmniej dwa tygodnie.

Po tym czasie możemy ze smakiem spożywać kiszone warzywa, pamiętając przy tym, że należy je przechowywać w lodówce, by zachowały swoje właściwości.

Kiełki

Nasion niektórych warzyw, takich jak brokuł czy por, używa się również jako kiełki. W naszej kuchni znajdują szerokie. Używa się ich między innymi do ozdabiania sałatek, zup czy innych potraw.

Nasiona wystarczy poddać działaniu wilgoci, jednak żeby się nie zepsuły nie powinny się znajdować bezpośrednio w wodzie. Pozostawione w ciepłym otoczeniu, szybko zaczną wypuszczać korzenie.

Wszystkie rodzaje kiełków należą do produktów o wysokiej wartości odżywczej, a także bogatych w witaminy i minerały. W dużej mierze przyczyniają się do odżywienia naszego organizmu.

Ponadto zdecydowanie mogą poprawić wygląd serwowanych przez nas potraw, nadając im wykwintną nutkę.

Półmisek z kiełkami warzyw

Przyprawy

Ze względu na jeden z czynników jakim jest zawartość minerałów, przyrządzając warzywa zawsze należy używać soli morskiej, a unikać stosowania soli oczyszczonej czy spożywczej.

Aby nadać dobrego smaku przyrządzanym warzywom, możemy puścić wodzy fantazji, jeśli chodzi o zastosowanie różnego rodzaju przypraw w naszej kuchni. Dobrze dobrane, przyczynią się do ułatwienia pracy naszego układu trawiennego.

Wśród przypraw stosowanych do przyrządzania warzyw mamy do dyspozycji imbir, kminek, suszoną paprykę, oregano, bazylia, suszone pomidory lub ostre papryczki, a także wiele innych.

Rośliny strączkowe – kiedy używać?

Gdy chcemy przygotować warzywa razem z roślinami strączkowymi polecamy dodać już w fazie przygotowania algi kombu, które przyspieszają metabolizm. Zastosowanie kminku natomiast sprawi, że nasze warzywa staną się bardziej miękkie, lekkostrawne i łatwiej przyswajalne.

Obrazki dzięki uprzejmości: David Robert Wright, epicure, daily recipes.