Woda w organizmie – jak wykryć jej niedobór?

Korzyści płynące z picia wody dla naszego organizmu są niezliczone. Jeśli masz problem z wypiciem wystarczającej ilości płynów dziennie, nie zapomnij, że oprócz wody możesz pić również soki i jeśćwarzywa z dużą zawartością wody, aby nawodnić organizm.
1#:Woda-w-organizmie-jak-wykryc-jej-niedobor.jpg

Woda jest niezbędna do życia. Wchodzi w skład – w większym lub mniejszym stopniu – ogromnej ilości istot żywych. W przypadku ludzi, woda stanowi 60% naszego organizmu. Ponad połowa ludzkiego ciała to woda. W momencie gdy jej brakuje, organizm jest odwodniony, co może prowadzić nawet do śmierci.

 Ile czasu może przeżyć człowiek bez wody?

Dla wielu z Was ciężko w to uwierzyć, ale są znane przypadki osób, które przeżyły nawet 90 dni bez jedzenia. Ale woda to nie to samo. Rekord to 5 dni bez płynów.

Szacuje się, że limit dla przeciętnego człowieka, który nie pije ani wody, ani innego płynu, to 4 dni.

Jaka ilość wody jest polecana na co dzień?

2#:Woda.jpg

Generalnie, eksperci rekomendują picie 2 litrów wody dziennie, albo 6 – 8 szklanek. Jednakże, jeżeli chcemy znać dokładną ilość potrzebną naszemu organizmowi, aby mógł spełniać wszystkie swoje funkcje, kalkuluje się, że na każde 25 kilogramów masy ciała przypada 1 litr wody. 

Jak poznać, że potrzebna nam woda?

Chociaż w wielu przypadkach jesteśmy przekonani, że nasz organizm jest odpowiednio nawodniony i działa poprawnie, istnieją pewne symptomy, które mogą nas informować, że potrzebna nam woda w większych ilościach, bo zaczynamy się odwadniać.

3#:Woda.jpg

Wysokie temperatury, liczne choroby, gromadzenie się toksyn – to tylko niektóre z przyczyn podwyższających ryzyko odwodnienia organizmu. Niosą ze sobą problemy zdrowotne i wpływają na naszą jakość życia. Wśród symptomów wskazujących na odwodnienie możemy wymienić:

  • Spuchnięte oczy.
  • Suche usta.
  • Ciemny kolor i silny zapach moczu.
  • Ból przy oddawaniu moczu.
  • Ciągłe uczucie pragnienia.
  • Mniejsza elastyczność skóry.
  • Uczucie zagubienia i zmęczenia.
  • Większe ryzyko upadków.
  • Infekcje układu moczowego.
  • Tworzenie się kamieni nerkowych.
  • Skurcze mięśni.
  • Trudności w oddychaniu.
  • Zaparcia.
  • Bóle głowy i migrena.
  • Problemy z zębami.
  • Sucha skóra.
  • Wypadające włosy.
  • Brak łez podczas płaczu.
  • Mniejsza ilość moczu.

Jak zapobiec odwodnieniu?

Aby zapobiec odwodnieniu należy przede wszystkim wypijać rekomendowane dwa litry wody dziennie, albo i więcej – zależnie od wagi ciała. Sportowcom potrzebna jest w woda w dużo większych ilościach. Należy brać pod uwagę rodzaj wykonywanego sportu i czas trwania. Muszą uzupełnić płyny stracone podczas wysiłku.

Co robić kiedy organizmowi potrzebna jest woda?

4#:Woda.jpg

Jeżeli już rozpoznałaś wszystkie symptomy i wiesz, że Twojemu organizmowi pilnie potrzebna jest woda, najlepiej jak od razu zaczniesz się nawadniać pijąc duże ilości dziennie. Woda powinna być pijana z umiarem i powoli. Spożycie zbyt dużej ilości na raz może mieć bardzo negatywny wpływ na Twoje zdrowie. Możesz sięgnąć po inne źródła płynów: naturalne soki i napoje, owoce i warzywa z dużą zawartością wody. Jeżeli symptomy są poważne, koniecznie idź do lekarza. Nie obędzie się bez nawodnienia organizmu dożylnie, przez kroplówkę.

Jakie korzyści przynosi nam woda pijana na co dzień?

Oprócz tego, że jest niezbędna do nawodnienia organizmu, picie wody codziennie dostarcza nam więcej korzyści niż może Ci się wydawać. Możemy tutaj wyróżnić:

  • Pomaga nam schudnąć: Woda to zero kalorii i może zastąpić wszystkie te soki i napoje przepełnione cukrem. Dobra ilość wody dostarcza nam uczucie sytości, pomaga wydalić toksyny z organizmu i poprawia metabolizm. Dlatego też, woda jest konieczna w każdej diecie odchudzającej.
  • Dodaje Ci energii: Picie wody zapobiega odwodnieniu organizmu i pomaga zachować energię potrzebną do naszego normalnego funkcjonowania.
  • Poprawia pracę serca: Codzienne picie wody znacząco obniża prawdopodobieństwo zawału serca. Dla osób podatnych na ataki sercowe, woda jest najłatwiejszym i najtańszym sposobem na ich uniknięcie.
  • Poprawia przemianę materii: Nasz układ trawienny potrzebuje dużych ilości wody do wszystkich procesów związanych z metabolizmem. Codzienne picie wody pozwala uniknąć problemów z nadkwaśnością i zaparciami.
  • Młoda i jędrna skóra: Woda zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Pomaga zachować jędrność i zatrzymuje kolagen. Skóra wygląda jedwabiście i młodo.