Co wpływa na bezsenność? 5 czynników

Leżąc w łóżku nie zaglądaj do telefonu komórkowego. Sięgnij lepiej po papierową książkę, która Cię zrelaksuje.
Bezsenność

Ile razy w miesiącu masz problemy z zaśnięciem? Bezsenność stała się dla Ciebie codziennością? Zaczynasz odczuwać konsekwencje ciągłego niewysypiania się? Pora zacząć działać.

Głęboki i regeneracyjny sen jest konieczny. Dostarcza nam energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania. Należy zdać sobie sprawę z popełnianych błędów, które stymulują nasz organizm i sprawiają, że cierpimy na bezsenność.

W dzisiejszym artykule wyjaśnimy Ci, o które błędy chodzi i jak ich uniknąć.

1. Bezsenność: „muszę zasnąć, muszę zasnąć…”

Bezsenność

To bardzo często spotykana sytuacja. Żebyś mogła ją lepiej zrozumieć, zaczniemy od przykładu: wracasz późno z pracy i zaczynasz domowe obowiązki. Kończysz i widzisz, że już pora spać. Kładziesz się do łóżka i jedyne o czym myślisz to „muszę zasnąć jak najszybciej, żeby móc się wyspać”.

I co się wtedy dzieje? Mijają godziny, a Ty nie możesz zmrużyć oka.

Nasz mózg musi się „odłączyć” i zrelaksować co najmniej na dwie godziny przed snem. Jeżeli skupiamy się na czymś konkretnym i zaczynamy się denerwować, wzrasta poziom stresu i pojawia się bezsenność. Rozwiązanie?

Staraj się nie robić nic, co mogłoby Cię denerwować przed pójściem spać. Kończ domowe obowiązki odpowiednio wcześnie, a potem zrelaksuj się czytając książkę.

2. Nieodpowiednia rutyna

Wyczerpana kobieta

Nasz organizm potrzebuje nawyków i rutyny, dzięki którym reguluje swoje podstawowe funkcje. Chodzi, na przykład, o odżywianie i wypoczynek. Co to oznacza? Nie możesz iść dzisiaj do łóżka o 22:00, a jutro o 1 w nocy. Staraj się utrzymywać stałe godziny.

Najlepiej zjeść kolacje na dwie godziny przed snem. Wtedy nasz organizm zdąży ją strawić. Potem zrelaksuj ciało i umysł pod prysznicem. Najlepiej kłaść się pomiędzy 22:30 i 23:00. Nie oznacza to, że nie możesz odskoczyć od tej normy raz, czy dwa razy w tygodniu.

3. Urządzenia elektroniczne

Telefon przy łóżku

To dotyczy nas wszystkich. Jak tego uniknąć? Jak nie ulec pokusie sprawdzenia poczty i portali społecznościowych? Musisz wziąć pod uwagę, że ekrany naszych urządzeń i fale elektromagnetyczne działają pobudzająco na mózg i powodują bezsenność.

Oglądanie telewizji w łóżku nie działa aż tak szkodliwie jak komórka, tablet czy komputer. Przede wszystkim daleko, że nie znajduje się przy naszej głowie. Polecamy Ci jednak unikać również telewizji. Najlepiej sięgnąć po książkę (koniecznie papierową!).

4. Co jadasz wieczorami?

Kolacja

Zdarza się, że wracamy po całym dniu pracy głodne i przygotowujemy zbyt obfitą kolację. Pamiętaj, że Twój żołądek nie zdąży jej strawić. Zwłaszcza, że w godzinach wieczornych nie potrzebujesz dużych dawki energii. Staraj się jadać lekkostrawne dania: z proteinami, ale bez nadmiaru tłuszczu.

Zupy, warzywa na parze, ryby bogate w omega 3 i napary ziołowe są najlepszym przykładem. Uwaga na gotowe, kupowane w marketach, posiłki. Są łatwe w przygotowaniu, ale zawierają duże ilości konserwantów i rafinowanych mąk, mogących wywołać bezsenność.

5. Gnębiące nas zmartwienia

Stres i niepokój nagromadzone przez cały dzień dają o sobie znać zwłaszcza w nocy. Zaczynają nas stresować i nie możemy przestać myśleć o wszystkich naszych problemach.

Wiemy, że czasem nie sposób tego uniknąć. Staraj się jednak, żeby owe problemy nie były Twoim priorytetem. Musisz chodzić do łóżka bez czarnych myśli, które nie pozwalają Ci zasnąć.

Zastosuj się do tych pięciu powyższych wskazówek, a bezsenność przestanie być dla Ciebie problemem.