Wrzodziejące zapalenie jelita grubego

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego (colitis ulcerosa) to choroba, która atakuje jelito grube, wywołując zapalenie jego błony śluzowej, bardzo silne bóle, biegunkę, a nawet krwawienie. Jeśli wrzodziejące zapalenie jelita grubego nie będzie odpowiednio leczone, może pojawić się nowotworowe owrzodzenie. W efekcie, organizm zaczyna odrzucać pewne pokarmy, zwiększając tym samym objawy choroby.

Chociaż nie istnieje żaden skuteczny lek na tę chorobę, możesz skorzystać z zabiegów, które pomogą złagodzić objawy i przyniosą ulgę na co dzień. My z kolei przedstawiamy listę produktów, których powinny unikać osoby chore na wrzodziejące zapalenie jelita grubego – dzięki nim polepszymy funkcjonowanie tego narządu oraz unikniemy przykrych dolegliwości.

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego – Nie jedz czekolady!

Czekolada jest otrzymywana z suszonych nasion kakao, których właściwością jest stymulowanie zarówno układu nerwowego, jak i trawiennego. Jeśli cierpimy na wrzodziejące zapalenie jelita grubego, czekolada dodatkowo wywołuje kolki i biegunkę.

Rośliny strączkowe

Grupa ta obejmuje fasolę, groch, soczewicę, ciecierzycę etc. Rośliny te względu na wysoką zawartość żelaza i nierozpuszczalnego błonnika są produktami słabo tolerowanymi przez osoby chorujące na wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Wywołują zaparcia i kolki.

Produkty mleczne

Wrzodziejące-zapalenie-jelita-grubego1

Są jednym z najważniejszych wrogów układu trawiennego, osób chorych na wrzodziejące zapalenie jelita grubego. A to ze względu na wysoką zawartość laktozy, która jest składnikiem trudnym do strawienia.

Cytrusy

Mamy tu na myśli cytrynę, pomarańczę i mandarynkę. Co prawda nie w tak wielkim stopniu, jak inne produkty, ale cytrusy również powodują dyskomfort u osób chorych na wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Unikaj zatem spożywania tych owoców.

Tłuszcze

Najgorszego rodzaju tłuszcz zawierają potrawy smażone – najlepiej zatem z nich zrezygnować. Przy okazji produktów mlecznych, wspomnieliśmy już o laktozie. Należy jednak dodać, że poza nią zawierają one również dużo tłuszczu, który jest trudny do wchłonięcia przez ścianę jelita.

Banany

Wrzodziejące-zapalenie-jelita-grubego3

Zielony banan – bogaty w potas i węglowodany – należy do grupy produktów, które niekorzystnie wpływają na prawidłowe funkcjonowanie jelita grubego. Może on wywoływać zaparcia oraz – w większości przypadków – krwawienie.

Konserwy

Mówiąc o konserwach, mamy na myśli wszelkiego rodzaju przetworzoną żywność, produkty z puszki oraz soki z kartonu, które na potrzeby wydłużenia terminu przydatności do spożycia są nafaszerowane konserwantami. A konserwanty to wielki wróg jelita grubego!

Alkohol

Wrzodziejące-zapalenie-jelita-grubego4

Napoje alkoholowe, bardzo niekorzystnie wpływają na pracę jelita grubego – generalnie, są one środkiem drażniącym przewód pokarmowy. Osobom cierpiącym na wrzodziejące zapalenie jelita grubego zalecamy całkowitą rezygnację z wina, piwa, rumu, whisky i podobnych napojów, ponieważ mogą one nasilać objawy choroby.

Napoje gazowane

Napoje gazowane zaliczają się do grupy produktów niezalecanych w przypadku wrzodziejącego zapalenia jelita grubego, ponieważ – ze względu na wysoką zawartość gazu – dodatkowo przyczyniają się do zapalenia żołądka. Radzimy zrezygnować ze spożywania tego typu napojów.

Kofeina

W tej grupie znajduje się nie tylko kawa, ale także wszelkiego rodzaju napoje energetyzujące, które również zawierają wysoki procent kofeiny, a ponadto nie dostarczają one organizmowi żadnych wartości odżywczych. Napoje te, zwykle powodują zaparcia oraz szybką utratę wody z organizmu.

Należy pamiętać

Chociaż lista produktów niewskazanych dla osób chorych na wrzodziejące zapalenie jelita grubego jest długa i może wydawać się, że prawie wszystko szkodzi, warto spojrzeć na to z innej strony: znając zalecane i niezalecane produkty, możemy stosować odpowiednią dietę, dzięki której zdołamy polepszyć jakość życia. Niemniej jednak trzeba nauczyć się, w jaki sposób przygotowywać potrawy, aby złagodzić objawy choroby. Doskonałym wyborem, jest mleko bez laktozy (dostępne w większości supermarketów) – to jednak tylko jedna z wielu alternatyw, która pomoże w przyswajaniu składników odżywczych przez ścianę jelita.