Zachowaj mózg w świetnej formie!

Sprawny mózg

Twoja twarz może pokryć się siateczką zmarszczek, głowa szronem siwych włosów, a stawy mogą zacząć szwankować w pewnym wieku. Jednak to nie widoczne na pierwszy rzut oka oznaki starzenia wpływają na nasz stan ducha – bez względu na bezlitośnie upływający czas nadal możemy czuć się wspaniale i młodo, utrzymując mózg w świetnej formie.

Myślisz, że to możliwe? Oczywiście! Wyobraź sobie swój mózg jako jeden wielki mięsień, który codziennie należy ćwiczyć, by utrzymywać go w formie – trzeba dostarczać mu odpowiednich wartości odżywczych oraz bodźców, dzięki którym będzie nabierał coraz to więcej siły.

W końcu twój wiek przestanie się liczyć – najważniejsze, że mózg pozostanie wiecznie młody. Poniżej przedstawiamy 10 nawyków, dzięki którym forma twojego umysłu nie spadnie mimo upływu lat.

Mózg w świetnej formie: godzinny spacer każdego dnia

Niemalże codziennie namawiamy cię do spacerów, marszu, joggingu, biegów. Ruch jest bowiem niezwykle ważny, szczególnie gdy rodzaj aktywności przyspiesza akcję serca. Codzienna dawka ćwiczeń doskonale wpływa na stan naszego organizmu oraz pomaga się zrelaksować.

Aktywność fizyczna zwalcza wszelkiego rodzaju zaburzenia poznawcze, redukuje stres oraz stymuluje wzrost komórek nerwowych w hipokampie. Ponadto, pomaga wzmocnić pamięć i poprawić stan zdrowia emocjonalnego. Nie ma na co czekać – wyjdź już teraz na godzinny spacer!

Hobby i zamiłowania

Czy wiesz, jak zdrowe jest posiadanie hobby czy jakiegokolwiek zamiłowania? Już sam fakt poświęcania kilku godzin dziennie na coś, co rzeczywiście sprawia ci przyjemność, dostarcza „paliwa” naszemu mózgowi.

Nie ma znaczenia rodzaj hobby – kolekcjonowanie znaczków, robienie na drutach, malowanie, pisanie, uprawianie ogródka czy dbanie o jakiegoś zwierzaka – nasz mózg czerpie korzyści z każdego z nich.

Pamiętaj, że największym wrogiem naszego mózgu jest rutyna. Wykonywanie codziennie tych samych czynności poważnie osłabia nasze funkcje poznawcze. Nie wahaj się zatem i rób to, co naprawdę kochasz!

Prawidłowe odżywianie

Odżywianie a mózg

Wysoki poziom glukozy we krwi w połączeniu z podwyższonym cholesterolem stanowi ogromne zagrożenie dla naszego mózgu.

Być może zaskoczy cię fakt, że lekarze często określają demencję jako „cukrzycę typu III”. Dzieje się tak, ponieważ w większości przypadków zaburzeń pracy mózgu obserwuje się problemy neurodegeneracyjne powiązane z miażdżycą, chorobą spowodowaną nieodpowiednim sposobem odżywiania się.

Czyste powietrze

Wyniki wielu badań powinny poważnie nas zaalarmować: powietrze, którym oddychamy w wielkich miastach jest sprawcą wielu rozmaitych chorób, wzmaga poczucie lęku, a także może być bezpośrednią przyczyną udaru mózgu.

Zawsze gdy tylko możesz, wybierz się na wycieczkę za miasto, gdzie będziesz mógł napełnić płuca czystym, świeżym i zdrowym powietrzem. Twój mózg odwdzięczy ci się za to!

Śpij między 6 a 8 godzin na dobę

Chroniczna bezsenność jest zaciekłym wrogiem naszego mózgu. Powoduje bowiem, że tracimy sprawność umysłową, cierpimy na zaniki pamięci, jesteśmy zestresowani i pełni wewnętrznego niepokoju.

Zaburzenia snu to poważny problem, który należy odpowiednio leczyć. Bez regenerującego odpoczynku nasz organizm nie jest w stanie wydajnie pracować ani na poziomie fizycznym, ani emocjonalnym.

Nasz mózg pracuje wówczas na najniższych obrotach, jest ospały i niewydajny. Do odzyskania aktywności potrzebuje co najmniej 6-8 godzin snu na dobę.

Palenie tytoniu

Zapewne nie musimy ci mówić, że palenie tytoniu jest bardzo niezdrowym nawykiem i jest przyczyną milionów zgonów każdego roku na całym świecie. Palenie tytoniu nie tylko pogarsza zdrowie płuc, ale także stopniowo „zabija” nasz mózg.

Jeśli jesteś palaczem, spróbuj już dziś rzucić ten zgubny dla ciebie i twojej rodziny nałóg.

Znaczenie relacji społecznych

Przyjaźń

Przynależność do szczerego i stabilnego kręgu społecznego przyniesie twojemu życiu wiele korzyści. Zadbaj o to, by mieć kogoś, kto cię wysłucha, gdy masz problem, pocieszy, gdy jesteś smutny lub przygnębiony, sprawi, że codzienna rutyna będzie łatwiejsza do zniesienia.

Dobrzy przyjaciele są niezbędni do tego, by twój mózg był w dobrej formie.

Ucz się czegoś nowego każdego dnia

Bądź ciekawy świata, ucz się nowych rzeczy. Możesz utworzyć własną stronę internetową lub prowadzić blog, na przykład z twoimi ulubionymi przepisami kulinarnymi. Życie jest pełne ciekawych rzeczy, których możemy próbować na co dzień, by wzbogacić nasze życie intelektualne.

Zapewniamy cię, że warto być ciekawym świata – twój mózg kocha nowe wyzwania!

Patrz na świat z optymizmem

Bycie optymistą to jak codzienne przyjmowanie dawki witamin! Dobry humor jest najlepszym lekarstwem na smutki, które pomoże nam stawić czoła codziennym obowiązkom.

Z pewnością w twoim otoczeniu nie brak osób negatywnych, od których masz ochotę uciec jak najdalej. Roztaczają one wokół siebie aurę rezygnacji i zniechęcenia. Nie warto jednak ciągle narzekać.

Naucz się wstawać z łóżka z uśmiechem na twarzy, z entuzjazmem podchodź do codziennych obowiązków. Po prostu – bądź optymistą!

Kochaj i ciesz się życiem

Jeśli przeżyłeś zawód miłosny, nie zamykaj na zawsze swojego serca. Miłość jest przygodą, którą warto przyjąć jako dar od losu. Pamiętaj jednak, by nie dostać obsesji na punkcie partnera: najważniejsze, abyś nigdy nie utracił zdolności do kochania innych oraz samego siebie.

Jeśli masz dzieci, ciesz się razem z nimi z życia. Jeśli nie, rób to z rodziną, przyjaciółmi, zwierzakami – kochaj wszystkich, którzy otaczają cię na co dzień i życz im dobrze.

Nie zapominaj nigdy o miłości do samego siebie, za to kim jesteś oraz jaki jesteś. Pozytywna samoocena jest kluczowa w zachowaniu zdrowia mózgu. Pamiętaj, że mózg szczęśliwych i zadowolonych osób jest zdrowszy i pracuje znacznie lepiej niż u ludzi zgorzkniałych i wiecznie niezadowolonych.