Zadbaj o energię na cały poranek

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, który powinien zapewnić nam energię na cały poranek i aby rozpocząć dzień w dobrym nastroju. Niestety, większość osób jednak decyduje się na mało pożywne i niezdrowe śniadanie, wybierając produkty, które dają odwrotne skutki od pożądanych. W tym artykule przedstawimy pięć fundamentalnych składników, które sprawią, że odzyskamy energię już od porannych godzin. W ciągu kilku dni stosowania się do naszych wskazówek, odnotujesz zaskakującą różnicę w swoim samopoczuciu w ciągu dnia.

Jak zadbać o energię na cały poranek?

Po pierwsze, produkty pełnoziarniste na śniadanie

Rano powinniśmy zjadać posiłek, który zapewni nam wystarczająco dużo energii na kilka godzin, czy to  wysiłek fizyczny, czy mentalny. Produkty pełnoziarniste zapewne mogą nam tę energię zagwarantować ponieważ są bogate w witaminy, błonnik i minerały. Nie mówimy tutaj oczywiście o płatkach śniadaniowych sprzedawanych w supermarkecie ponieważ zazwyczaj nie są one pełnoziarniste, poza tym zawierają cukry i konserwanty. Możemy zdecydować się na zakup wersji dietetycznej, albo sami podjąć się ich przygotowania. Możemy na przykład wybrać któreś z tych:

  • Owies, król wśród zbóż, który dodaje nam energii i jednocześnie rozluźnia nasz układ nerwowy. Jest bogaty w błonnik i śluz roślinny, które ułatwiają proces trawienia. Możemy go oczywiście jeść na surowo, jeżeli mamy taką ochotę, ale najlepszym sposobem na spożywanie owsa na śniadanie jest przygotowanie owsianki, wystarczy, że zagotujemy go z odrobiną mleka lub napoju roślinnego, co pozwoli na uniknięcie zgagi.
  • Ryż pełnoziarnisty. Mimo, że jest to składniki, który zwykle spożywamy na obiad, możemy również spożywać go na śniadanie, gotując go z mlekiem lub napojem ryżowym, cynamonem i skórką z cytryny. Pyszny ryż z mlekiem to świetny pomysł na śniadanie, zwłaszcza kiedy na zewnątrz jest zimno. Możemy również zdecydować się na słynne wafle ryżowe, które będą świetnym dodatkiem do innych produktów.
  • Kukurydza w wielu krajach jest jednym z najczęściej spożywanych zbóż. Znajdziemy ją w postaci ziaren, ale też z powodzeniem możemy użyć mąkę kukurydzianą do przyrządzenia pysznych naleśników.

2#:energię.jpgOwoce

Owoce są niezbędne w naszej diecie, zwłaszcza rano, ponieważ ma właściwości pobudzające nasz organizm do działania. Może zjadać świeże owoce, pić naturalne soki, jeść owoce w postaci marmolady bez dodatku cukru, albo owoce suszone. Oto kilka propozycji:

  • Cytrusy. Grejpfruty lub pomarańcze są doskonałe na czczo ponieważ są owocami, które dostarczają mnóstwa energii.
  • Figi. Idealnie się sprawdzają w zwalczaniu zaparcia.
  • Gruszki. Są bogate w krzem, minerał niezbędny dla zdrowia naszej skóry, włosów i paznokci.
  • Jabłka. Owoce te są bogate w kwas jabłkowy i kwas winowy, które pomagają zapobiegać chorobom i zachowywać zdrowe zęby i dziąsła.
  • Papaja. Idealna dla tych, którzy cierpią z powodu zgagi i innych dolegliwości trawiennych.
  • Ananas. Zapewnia nam enzymy trawienne i ma właściwości przeciwzapalne.
  • Banany. Są bardzo pożywne i bogate w magnez, minerał, który odżywia nasze mięśnie i układ nerwowy.
  • Suszone owoce (rodzynki, śliwki, daktyle, figi, morele). Są bogate w błonnik i dodają dużo energii, są też bardzo praktyczne, jeżeli nie masz czasu na śniadanie w domu, możesz zawsze je zabrać ze sobą.

3#:energię.jpg

Orzechy

Orzechy zawierają duże ilości zdrowych tłuszczy, niezbędnych dla naszego organizmu, dostarczają nam dużo błonnika i energii. Najlepiej spożywać je surowe lub prażone, a unikać tych smażonych i z dodatkiem soli, ponieważ straciły one w tych procesach większość wartości odżywczych, a nawet mogą być szkodliwe dla zdrowia. Pośród orzechów mamy bardzo szeroki wybór, możemy zjeść na śniadanie:

  • orzechy włoskie
  • orzechy laskowe
  • migdały
  • orzeszki ziemne
  • pistacje
  • orzeszki piniowe

Produkty mleczne i białka

Tradycyjnie zaleca się na śniadanie spożywanie mleka. Są jednak ludzie, którzy nie piją mleka i wtedy dla nich alternatywą może być:

  • jogurt naturalny
  • ser (krowi, kozi lub owczy)
  • twaróg
  • masło lub ghi (masło klarowane)

Pamiętajmy jednak, że produkty mleczne nie są obowiązkowym składnikiem śniadań, zwłaszcza dla osób, które nie tolerują laktozy, możemy je wtedy zastąpić innymi produktami, które zawierają białko, na przykład jajkiem.

4#:energię.jpg

Naturalny słodzik

Jeżeli lubimy słodzić nasze posiłki, któryś z produktów, które zaraz wymienimy, z powodzeniem zastąpi biały cukier, który nie tylko nie dodaje nam energii, ale też kradnie minerały z naszego organizmu. Dlatego najlepiej zdecydować się na którąś z tych opcji:

  • cukier brązowy lub trzcinowy
  • miód pszczeli
  • syrop klonowy lub syrop z agawy
  • melasa

Zdjęcia dzięki uprzejmości abbyladybug, Marisa Food in Jars, pcarpen i Nomadic Lass.