Żałoba – Zachowaj w sercu tych, którzy odeszli

Staraj się nie tłamsić w sobie swoich emocji. Nie wstydź się łez - płacz pomoże Ci się zrelaksować i uwolnić od bólu w zdrowy i naturalny sposób.
Marzenia senne

Żałoba to naturalny proces, przez którego fazy należy przejść, aby móc żyć dalej, mimo że bliskiej osoby nie ma już z nami. Pamiętaj jednak, że ci, którzy odeszli, na zawsze pozostają w naszych sercach – warto więc dbać o tę pamięć, gdyż jest ona najcenniejszą rzeczą, jaka nam po nich została.

Zaakceptowanie, że ktoś kogo kochaliśmy odszedł, jest bardzo trudne i wymaga czasu. Dzisiaj porozmawiamy więc o tym, czym jest żałoba i jak pogodzić się ze śmiercią bliskiej osoby.

Żałoba – sztuka pożegnania

Jak pożegnać się na zawsze z osobą, która jeszcze chwilę wcześniej stała przy naszym boku? Śmierć bywa bezsensowna, nic nie wyjaśnia i nie ma na nią odpowiedniego momentu.

Czasami przychodzi po ludzi, którzy mieli wciąż ,,całe życie przed sobą”, a my zostajemy z wielką pustką, której nic i nikt inny nie jest w stanie wypełnić. Żałoba powinna jednak dać Ci szansę, by pożegnać się z tą osobą. Powinna być stacją, na której po długim i trudnym pożegnaniu, masz szansę powiedzieć ostatnich kilka słów.

Nie zawsze jednak śmierć daje nam szansę na to ostatnie pożegnanie i zabiera bliską osobę nagle i bez uprzedzenia. Niestety taka jest brutalna natura ludzkiego życia i im wcześniej pogodzimy się z tą nieuchronnością ludzkiego losu, tym łatwiej będzie nam pogodzić się z odejściem ukochanego człowieka.

Nasza obecność na ziemi to tylko krótka chwila, warto więc wykorzystać ją w pełni i żyć pełnią życia. Nigdy nie kładź się spać i nie kończ dnia pełnego niedopowiedzeń i frustracji bez szczerej rozmowy.

Zanim zaśniesz wyjaśnij wszystko i powiedz ,,kocham Cię”. Wykorzystaj każdy moment, który możesz spędzić ze swoją rodziną, dziel się z bliskimi każdą szczęśliwą chwilą. Dzięki temu, nawet w trudnych chwilach, nie będziesz mieć poczucia straconego i niewykorzystanego czasu, a po zmarłej osobie zostaną Ci piękne wspomnienia. 

Etapy żałoby

Zimowy sen

Na pewno wiesz, że zarówno rozstanie jak i śmierć bliskiej osoby składa się z bardzo podobnym etapów, które należy przejść, by móc żyć dalej. Aby poradzić sobie z własnymi emocjami, konieczne jest poradzenie sobie ze stratą i umiejętność pożegnania.

Ukrywanie swoich emocji i rzucenie się w wir codziennych zajęć nie jest zawsze najlepszym rozwiązaniem i na dłuższą metę może bardzo poważnie odbić się na zdrowiu psychicznym danej osoby. Żałoba to proces składający się z 5 etapów i aby odzyskać równowagę nie można pominąć żadnego z nich.

1. Zaprzeczenie

Jak zaakceptować fakt, że Twój bliski partner lub inna osoba odeszła? Jak poradzić sobie z faktem, że nigdy więcej nie zobaczysz swojej matki, siostry czy drugiej połówki? Żałoba to bardzo skomplikowany proces, a jej pierwsza faza oparta jest na emocjonalnym ciężarze straty, której nie jesteśmy w stanie zrozumieć i zaakceptować.

2. Gniew lub obojętność

Każdy z nas inaczej reaguje na trudne sytuacje, tak samo jest również w przypadku żałoby. Niektóre osoby w tej fazie otwarcie okazują swój gniew, inne tłumią go w sobie, skrycie nienawidząc losu czy Boga.

Są jednak także osoby, które zamykają się w sobie, nie są nawet w stanie płakać. Wydają się być całkiem obojętne i niezdolne do rozmowy o tym, co się stało.

3. Negocjacje

W tej fazie zaczyna się powoli akceptować zaistniałą sytuację – wypadek czy choroba nie są już powodem do złości, która do niczego nie prowadzi.

Na tym etapie żałoba pozwala już na mówienie o swoich emocjach i zaakceptowanie, że bliskiej osoby nie ma już z nami. Dominują jednak ambiwalentne emocje, zadajemy sobie dużo pytań i zastanawiamy się ,,co by było gdyby…”.

4. Ból

Po fazie negocjacji ból powraca ze zdwojoną siłą, nie można jednak tłamsić smutku w sobie. Nie słuchaj ludzi, którzy mówią, że nie warto płakać. To właśnie łzy są najzdrowszym sposobem ujścia dla negatywnych emocji, które pomogą Ci uwolnić się z depresji.

5. Akceptacja

Może w tej chwili trudno Ci w to uwierzyć, ale w pewnym momencie żałoba się skończy i uda Ci się zaakceptować to, co się stało i będziesz żyć dalej. Nie oznacza to jednak, że zapomnisz.

Ludzie, którzy odeszli pozostają bowiem w naszych sercach i w naszej pamięci, warto więc pielęgnować te wspomnienia, jednocześnie otwierając się na nowych ludzi i dając sobie kolejną szansę.

Jak być silnym i dbać o dobre wspomnienia?

Bajkowa sceneria

  • Przede wszystkim pamiętaj, że jeśli żałoba trwa więcej niż pół roku, a Ty wciąż nie potrafisz poradzić sobie ze smutkiem i nie jesteś w stanie normalnie funkcjonować, warto udać się po pomoc do specjalisty. Nie wstydź się i nie zwlekaj – to naprawdę ważne.
  • Twoim największym wsparciem są rodzina i przyjaciele, niezwykle istotne są także proste codzienne czynności, na których oprzesz swoje poczucie bezpieczeństwa. Smutek stopniowo będzie ustępował, a Ty nigdy nie możesz czuć się winna z tego powodu.

Dlaczego? Ponieważ pamięć o bliskiej osobie, która odeszła, na zawsze z Tobą zostanie. Pamięć ta stanie się częścią Ciebie – elementem Twojej duszy.

To, że uporasz się ze smutkiem nie będzie oznaczało, że wyparłaś z pamięci kogoś, kogo kiedyś darzyłaś specjalnym uczuciem. Pomyśl, że za każdym Twoim uśmiechem kryje się właśnie ta osoba, która na pewno chciałaby, żebyś na nowo odnalazła w życiu szczęście.

  • Nie daj się obsesji rozpamiętywania Waszych ostatnich wspólnych dni, tygodni czy miesięcy. Nie cofniesz czasu, nie wymażesz choroby, wypadku czy rozwodu. Przywołuj codziennie dobre wspomnienia, dobre słowa i gesty – skup się na pozytywnych emocjach i dobrych stronach Waszej relacji.
  • Życie to podróż, w której liczy się każdy moment. To co wydarzyło się w przeszłości przyczyniło się do tego, że jesteś takim, a nie innym człowiekiem. Wszystkie wspomnienia są Twoje, żałoba wkrótce się skończy, a Ty musisz żyć dalej. Najważniejsza jest nadzieja.