Zapalenie powięzi podeszwy – 6 ćwiczeń

Zapalenie powięzi podeszwy jest związane z nadwagą lub przeciążeniem podczas wysiłku fizycznego. Żeby mu zapobiec, należy wykonać serię ćwiczeń i rozciągnięć. 
Zapalenie powięzi podeszwy

Zapalenie powięzi podeszwy jest jedną z najczęściej spotykanych przyczyn bólu pięty. Pojawia się wtedy, kiedy dochodzi do podrażnień lub stanów zapalnych w tej części ciała.

Corocznie miliony osób muszą być leczone na zapalenie powięzi, nierzadko poddając się długim i męczącym terapiom.

Dolegliwość ta objawia się silnym bólem w pięcie, powodującym, że osoba chora kuleje przy każdym kroku. Czasem ból przenosi się na zewnętrzną część stopy. W większości przypadków, ogromną ulgę przynoszą odpowiednia ćwiczenia i seria rozciągnięć.

Zapalenie powięzi – podstawowe informacje

Powięzi to błony zbudowane z tkanki łącznej, które osłaniają mięśnie i grupy mięśniowe. W przypadku stopy, łączą piętę z przednią częścią, tworząc całość zdolną utrzymać ciężar naszego ciała.

Czasem, kiedy nacisk jest zbyt duży lub pod wpływem nieodpowiedniego ruchu, błona ta zostaje uszkodzona, co – z kolei – wywołuje silny ból i obrzęk, czyli zapalenie powięzi pięty.

Nie zapomnij przeczytać: Idealne stopy w 15 minut!

Czynniki ryzyka

Stopy

Na dzień dzisiejszy nie potrafimy jeszcze szczegółowo wyjaśnić przyczyn tej dolegliwości. Istnieją natomiast najróżniejsze czynniki, które z pewnością wpływają na ryzyko zachorowań:

  • Skurcze mięśni łydki, które utrudniają ruchy stopy.
  • Nadwaga lub otyłość
  • Zbyt zaokrąglona podeszwa stopy.
  • Wykonywanie ćwiczeń polegających na uderzaniu o ziemię (bieganie).
  • Wykonywanie intensywnych ćwiczeń bez odpowiedniego przygotowania.

Symptomy

Ból jest głównym objawem. Istnieją też inne:

  • Bóle w podeszwie, w pobliżu pięty.
  • Bóle przy wstawaniu, po dłuższym bezruchu.
  • Intensywne bóle po wykonywaniu ćwiczeń fizycznych.

Ćwiczenia łagodzące zapalenie powięzi podeszwy

Ćwiczenia są jednym z najlepszych rozwiązań, żeby móc zwalczyć zapalenie powięzi i pozbyć się bólu.

Istnieje seria rozciągnięć, które usprawnią i poprawią funkcjonowanie stopy.

Ćwiczenie 1

Kobiece stopy

  • Poszukaj schodka lub jakiegoś podwyższenia. Stań na nim palcami, z lekko uniesionymi piętami.
  • Powoli opuszczaj pięty, nie uginając kolan. Pozwól też, żeby palce uniosły się w sposób naturalny.
  • Wytrzymaj 30 sekund i wróć do pozycji początkowej.

Wykonaj 10 powtórzeń, 3 razy dziennie.

Ćwiczenie 2

  • Oprzyj się rękoma o ścianę, wyprostuj ramiona. Jedna noga do przodu, druga do tyłu.
  • Nie odrywając pięt od podłogi, rozciągaj ciało do przodu przez 30 sekund.

10 powtórzeń, 3 razy dziennie.

Ćwiczenie 3

Ćwiczenia stóp

  • Przy użyciu zimniej puszki lub piłki golfowej, naciskaj stopą przesuwając raz do przodu, raz do tyłu.

Wykonuj od 30 do 50 powtórzeń.

Ćwiczenie 4

  • Przy pomocy rąk, rozciągnij podeszwę stopy tyle, ile możesz.
  • Wykonaj to ćwiczenie najpierw uginając kolano, a potem prostując.

Staraj się utrzymać stopę w napięciu przez 30 sekund. Wykonuj 10 powtórzeń, 3 razy dziennie.

Ćwiczenie 5

Masaż stóp

  • Rozciągnij podeszwę, uciskając opuszkami palców, wykonaj masaż okrężnymi ruchami.

Masaż powinien trwać kilka minut. Masuj do momentu aż poczujesz ulgę.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj: Bolące stopy? Garść porad jak im ulżyć

Ćwiczenie 6

  • Rozłóż ręcznik na podłodze i staraj się go marszczyć, korzystając tylko i wyłącznie z palców Twoich stóp.
  • Utrzymaj palce w napięciu przez 30 sekund. Potem możesz już je rozluźnić.

Wykonuj 10 powtórzeń, 3 razy dziennie.