Zapalenie trzustki: objawy, które warto znać

Wyraźnym objawem stanu zapalnego trzustki, jest pojawienie się ostrego bólu tuż po jedzeniu, podczas trawienia lub po przyjęciu pozycji leżącej na plecach.
Objawy zapalenia trzustki

Zapalenie trzustki to bardzo powszechna dolegliwość, w dodatku o wiele częściej dotykająca kobiety niż mężczyzn. Właśnie dlatego w dzisiejszym artykule chcemy przekazać Ci podstawowe informacje na temat zapalenia trzustki, jego objawów i sposobów zapobiegania.

1. Dlaczego cierpimy z powodu zapalenia trzustki?

Model trzustki

Jak już zapewne wiesz trzustka to organ umiejscowiony po lewej stronie za żołądkiem. Główną funkcją trzustki jest produkcja enzymów i substancji chemicznych ułatwiających trawienie i syntezę insuliny.

Oczywiście w dzisiejszych czasach spokojnie da się żyć bez trzustki, jednak konieczne jest wtedy stałe leczenie i uzupełnianie poziomu hormonów i enzymów, aby normalne funkcjonowanie organizmu było możliwe.

To co trzeba powiedzieć głośno to fakt, że o trzustkę należy dbać jak najbardziej. Co jednak sprawia, że tak często cierpimy na zapalenie tego organu?

  • Kamienie żółciowe – jest to jedna z najpowszechniejszych przyczyn zapalenia trzustki, dlatego warto zawsze mieć na uwadze taką ewentualność.
  • Złe nawyki i niezdrowy tryb życia.
  • Osłabiona odporność organizmu.
  • Problemy metaboliczne.
  • Wysoki poziom trójglicerydów we krwi.
  • Długotrwałe stosowanie niektórych leków.
  • Wcześniejsze schorzenia lub uszkodzenia trzustki.
  • Rzadziej: inne dolegliwości i choroby, na przykład zespół Reye’a lub choroba Kawasakiego.

2. Objawy zapalenia trzustki

Ból

Zapaleniu trzustki mogą towarzyszyć różne rodzaje bólu – od pojawiającego się nagle do powoli narastającego.

W pewnym momencie stanie się on jednak na tyle silny, że zacznie uniemożliwiać normalne funkcjonowanie, zwłaszcza, gdy bólowi towarzyszyć będą jeszcze inne dolegliwości.

  • Ból towarzyszący zapaleniu trzustki to piekące uczucie zlokalizowane po lewej stronie poniżej żeber, choć zazwyczaj promieniujące też na inne obszary ciała.
  • Ból nasila się po posiłkach i w czasie intensywnego trawienia.
  • Może promieniować nawet do pleców i ramion, towarzyszą mu również mdłości.
  • Ból nasila się w pozycji leżącej, gdyż wówczas żołądek naciska na trzustkę.

Mdłości i wymioty

Bezpośrednio po jedzeniu, czyli w momencie, gdy trzustka powinna rozpocząć proces syntezy enzymów, ale uniemożliwia jej to stan zapalny, mogą pojawiać się mdłości i wymioty.

Bardzo często w początkowym stadium zapalenia trzustki ludzie mylą je ze zwykłą niestrawnością czy zatruciem pokarmowym. Dopiero, gdy ból i dyskomfort nasilają się zapala się czerwona lampka ostrzegawcza i nadchodzi czas wizyty u specjalisty.

Złe samopoczucie

Nawracające bóle głowy

Pamiętaj, że gdy w trzustce dochodzi do stanu zapalnego, ma to związek z osłabieniem całego układu odpornościowego. Właśnie dlatego nie wolno ignorować również takich symptomów jak:

  • Nawracające bóle głowy. Mogą nie być wyjątkowo intensywne, jednak występują niemal codziennie i wywołują suchość w ustach, zawroty głowy i aury migrenowe.
  • Ciągłe przemęczenie. Przez zapalenie trzustki osłabiony jest cały organizm: spowolnione zostaje trawienie, organizm nie przyswaja wystarczających ilości witamin i substancji odżywczych, a odporność spada. W związku z tym Twoja podatność na infekcje bardzo wzrasta.

Ból głowy

3. Jak najlepiej zadbać o swoją trzustkę

Nawet niewielka zmiana nawyków żywieniowych i trybu życia może pomóc Ci ochronić Twoją trzustkę. Zadbaj o siebie, a zauważysz jak znacznie poprawi się jakość Twojego życia. Zwróć uwagę na kilka naszych porad:

  • Rzuć palenie. Dla własnego dobra powinieneś raz na zawsze skończyć z nikotyną. Poprawi to ogólny stan Twojego zdrowia i uchroni Cię przed wieloma groźnymi chorobami. Cały Twój organizm, w tym trzustka, na pewno będą Ci za to wdzięczne!
  • Unikaj rafinowanych cukrów i mąki. Te produkty to najwięksi wrogowie Twojej trzustkiPomimo swojego przyjemnego smaku potrafią siać spustoszenie w organizmie i naprawdę nie są tego warte.
  • Jedz mniej! Zbyt duże porcje to naprawdę nie najlepszy pomysł. Podziel swoje posiłki na 5 mniejszych porcji. Unikaj także nadmiaru czerwonego mięsa i przetwarzanej żywności, pamiętaj za to, że warzywa takie jak kapusta i brokuły są świetne w zapobieganiu stanom zapalnym trzustki.

Naturalny sok ogórkowy

  • Wybieraj naturalne soki. Nie ma nic lepszego niż naturalne soki pite każdego dnia. Skorzystaj z właściwości papai, aloesu, karczochów, mango, kabaczka, marchwi czy buraków i przygotuj smaczne i zdrowe soki.
  • Wzbogać swoją dietę w błonnik. Wybieraj produkty z błonnikiem zwłaszcza na śniadanie, aby dobrze rozpocząć swój dzień.
  • Kontroluj swoja wagę. Dla zdrowia Twojej trzustki bardzo ważne jest utrzymywanie optymalnej i zdrowej masy ciała. Dzięki temu unikniesz także wszystkich innych schorzeń towarzyszących otyłości. Drobne wyrzeczenia i codzienny wysiłek na dłuższą metę na pewno się opłaci.