Zaparcia – 5 praktycznych wskazówek

Siedzący tryb życia sprawia, że nasze jelita zaczynają pracować wolniej i „rozleniwiają się”. Dlatego też to takie ważne, by – w celu przyspieszenia ich pracy – zachowywać aktywność fizyczną i codziennie ćwiczyć.
Ból brzucha

Siedzący tryb życia sprawia, że nasz układ trawienny staje się leniwy, toteż bardzo istotne jest dbanie o zażywanie odpowiedniej ilości ruchu. Należy również zadbać o dobry zwyczaj wykonywania codziennych ćwiczeń dla usprawnienia pracy naszych jelit oraz układu trawiennego. Problem, jakim są zaparcia dotyczy wielu z nas.

Trzeba przyznać, że jest to bardzo niepokojące. W większym lub mniejszym stopniu tej przykrej przypadłości doświadcza każda z nas.Powiedzmy sobie szczerze – wszystkim nam doskwierają zaparcia.

Wystarczy zwrócić uwagę, jak często problem ten poruszany jest w reklamach telewizyjnych, oferujących lekarstwa, które często powodują wiele niechcianych efektów ubocznych. Zapewniamy Cię jednak, że stosując się do tych kilku prostych wskazówek, pokonasz ten przykry problem!

Zaparcia – możliwe przyczyny

Według najnowszych badań problem zaparć dotyczy jednej na pięć osób, z czego większą część stanowią kobiety i osoby powyżej 65 roku życia. Na skutki działania tej uciążliwej przypadłości znacznie bardziej narażone są kobiety.

Dzieje się tak z powodu oddziaływania zmian hormonalnych oraz naturalnego comiesięcznego cyklu menstruacyjnego. Co jednak może stanowić podstawową przyczynę tej przykrej przypadłości, która z biegiem czasu może stać się poważnym problemem?

Ogólnie rzecz biorąc, o zaparciach mówimy wtedy, gdy wypróżniasz się jedynie raz do trzech razy w tygodniu. Poniżej znajdziesz kilka podstawowych przyczyn tej dolegliwości. Musisz wiedzieć o tym, że jeżeli zaparcia dolegają Ci przez dłuższy czas, może to prowadzić do poważniejszych powikłań.

  • Jedzenie w pośpiechu.
  • Pomijanie śniadania.
  • Siedzący tryb życia.
  • Zażywanie pewnych lekarstw (uspakajających, antydepresyjnych i zwalczających nadciśnienie tętnicze).
  • Powstrzymywanie naszych potrzeb fizjologicznych z powodu braku czasu bądź natłoku zadań i pracy.

Przeczytaj również: Brak czasu na śniadanie a twoja sylwetka

Zaparcia – 5 pomocnych wskazówek

1. Jak oceniasz swoje poranne nawyki żywieniowe?

Płatki z jogurtem i owocami

Często słyszymy, że śniadanie jest nieodzowne. Zdarza się jednak od czasu do czasu, że wychodzimy pospiesznie z domu, pijąc tylko kawę i zapominamy o tym, jak ważne dla poprawnego funkcjonowania naszego organizmu jest pamiętanie o zdrowym śniadaniu.

Przeczytaj również: Śniadanie pełne zdrowia – Kilka porad

To najważniejszy posiłek, jaki spożywamy w ciągu dnia. Dobre śniadanie ma na celu uzupełnić naszą energię i zapewnić siły potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu przez cały dzień.

Ten pierwszy posiłek ma również nieocenione znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania Twojego układu trawiennego.

Jak więc powinno wyglądać Twoje śniadanie?

  • Wypij szklankę soku z pomarańczy lub ananasa.
  • Zjedz porcję płatków owsianych, orzechów, kilka rodzynek z odrobiną mleka roślinnego.
  • Wypij również filiżankę gorącej zielonej herbaty: niezbędne jest wypicie z rana czegoś gorącego, aby pobudzić nasz układ trawienny do pracy. Zielona herbata to świetny wybór!

2. Zaparcia a ilość przyjmowanych płynów

Kobieta pije wodę

Wiesz zapewne, jak ważne jest wypijanie przynajmniej dwóch litrów wody dziennie. Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów wspomaga prawidłowe działanie najważniejszych organów w naszym ciele oraz pozwala nerkom jeszcze lepiej filtrować krew i eliminować z organizmu toksyny.

Picie wody wspomaga również pracę wątroby i sprawia, że Twój układ trawienny funkcjonuje poprawnie. To z kolei pomaga Ci wypróżnić się bez bólu czy uczucia dyskomfortu. Włożenie butelki z wodą do podręcznej torebki, gdy wychodzisz z domu tak naprawdę nic Cię nie kosztuje.

Jeżeli nie lubisz pić samej wody i wolałabyś nadać jej przyjemniejszy smak, dodaj do niej odrobinę soku z cytryny. Woda będzie wtedy smaczna i orzeźwiająca zarazem.

3. Sałatki – klucz do sukcesu

Sałatki pomocne na zaparcia

Nie idź na łatwiznę sięgając po łatwe w przygotowaniu gotowe dania, które przechowuje się w lodówce bądź zamrażarce, a potem jedynie odgrzewa w kuchence mikrofalowej. Unikaj kupowania gotowych dań.

Bardzo ważne jest pamiętanie o tym, by spożywać dużą ilość surowych owoców i warzyw, gdyż są one bogate w błonnik. Spróbuj przygotować nieskomplikowane, pożywne sałatki. Możesz dodać do nich wszystko, co tylko masz pod ręką, na przykład młode liście szpinaku posypane świeżymi bądź suszonymi owocami.

Innym pomysłem na pyszną i zdrową przekąskę jest sałatka z plastrów świeżego ananasa obłożonych szpinakiem z orzechami, z grillowanym kurczakiem, polane oliwą z oliwek bądź sokiem z cytryny.

Polecamy też przeczytanie artykułu: Oczyszczające wody – przemyj ciało od wewnątrz

Pamiętaj, że spożywanie produktów w surowej, nieprzetworzonej postaci wspomaga wydzielanie zdrowych enzymów trawiennych, co z kolei ułatwia naszemu organizmowi trawienie spożywanych przez nas pokarmów.

O ile masz taką możliwość, staraj się spożywać jak największą ilość pomidorów, cebuli oraz zielonej papryki na surowo.

A co powiesz na szklaneczkę świeżego soku z buraka? Albo na karczocha przyprawionego oliwą i odrobiną octu? Istnieje mnóstwo prostych i zdrowych przepisów na pyszne przekąski, które pomogą skutecznie zwalczyć zaparcia.

Pamiętaj, że chcąc zwalczyć zaparcia, powinnaś unikać spożywania produktów, które wchłaniają dużo wody, „kradnąc” ją z Twojego organizmu (są to zwłaszcza produkty cierpkie). Zamiast tego, sięgaj po „wspomagacze” trawienia, takie jak jabłka, gruszki czy banany. To naprawdę nieskomplikowane!

4. Nie obawiaj się jeść chleba

Chleb pełnoziarnisty

Gdy wprowadzasz nową dietę lub zmieniasz zwyczaje, powinnaś być ostrożna. Twórcy wielu powszechnych diet skłaniają się ku zalecaniu bardzo restrykcyjnych zasad co do tego, co jeść i czego unikać.

Może się okazać, że przestaniesz w końcu spożywać jakiekolwiek pełnoziarniste i zbożowe produkty, których tak naprawdę potrzebujesz, aby Twój proces trawienny przebiegał w odpowiedni sposób.

Nie daj sobie wmówić powszechnego wśród dietetyków twierdzenia, że należy bezwzględnie wykreślić chleb ze swojego menu, gdyż powoduje on tycie. To nieprawda. Oczywiście to nieodzowne, byś utrzymywała zdrową i zbilansowaną dietę. Jednak spożywanie błonnika i zbóż obecnych w pieczywie jest właśnie jej częścią.

Polecamy też przeczytanie artykułu: Zaparcia – zwalcz je zdrową kolacją!

Jeżeli codziennie zjadasz odpowiednią ich ilość, pomoże Ci to zwalczyć uciążliwe zaparcia, dzięki czemu poczujesz się znacznie lepiej.

Idealnie by było, gdybyś miała możliwość zakupienia chleba pełnoziarnistego. O ile to możliwe, staraj się unikać spożywania białego pieczywa, gdyż bardzo często w procesie pieczenia dodaje się do niego spore ilości tłuszczu i modyfikowaną mąkę.

Polecamy chleb owsiany lub żytni – zawierają one zdrowe tłuszcze i wspomagają wypróżnianie się.

5. Codziennie ćwicz

Spacer - aktywność fizyczna pomocna na zaparcia

Trzydzieści do czterdziestu minut ćwiczeń fizycznych dziennie to dawka wystarczająca, by odpowiednio zadbać o Twoją kondycję i samopoczucie. Siedzący tryb życia może mieć rujnujący wpływ na funkcjonowanie Twojego układu trawiennego, sprawiając, że przestanie pracować, bądź będzie to robił niewłaściwie.

To bardzo ważne, żeby codziennie zażywać odpowiedniej dawki ruchu. Idź na spacer, spróbuj pobiegać, bądź udaj się na rowerową przejażdżkę. Zabierz przyjaciela lub przyjaciółkę na energiczny spacer o poranku i spraw, by aktywność fizyczna stała się czymś więcej, niż tylko suchymi ćwiczeniami.

Jeżeli nabierzesz zdrowego nawyku ćwiczeń, raz na zawsze zwalczysz zaparcia i pozytywnie wpłyniesz na funkcjonowanie Twojego układu trawiennego i całego organizmu.