Zaparcia – Jak sobie z nimi radzić?

Zaparcia to częsty problem dotyczący wielu osób w każdym wieku. W pierwszej kolejności należy ustalić, kiedy można mówić o tym, że ma się zaparcia. Cierpisz na nie, gdy wypróżniasz się mniej niż 3 razy w tygodniu, a także wtedy, gdy wypróżnienia bywają bolesne. Ponadto zaparciom zazwyczaj towarzyszą wzdęcia i bóle żołądka.

Czym są spowodowane zaparcia?

  • Siedzący tryb życia: Aby Twój organizm i poszczególne organy dobrze pracowały, musisz prowadzić aktywny tryb życia i często uprawiać sport.
  • Niskie spożycie błonnika: To najczęstsza przyczyna zaparć. Błonnik jest niezbędnym elementem do prawidłowego funkcjonowania jelita grubego.
  • Zmiana codziennych nawyków: Nie ma w tym nic dziwnego, że cierpimy na zaparcia podczas przeprowadzki, podróży lub gdy spożywamy produkty, do których nasz organizm nie jest na co dzień przyzwyczajony.

Poniżej znajdziesz kilka porad, dzięki którym łatwo i bezpiecznie złagodzisz zaparcia:

Aktywny ruch sposobem na zaparcia

2#:zaparcia.jpg

Jak mówiliśmy wcześniej, musimy dbać o to, by nasz organizm stale znajdował się w ruchu – dzięki temu poszczególne organy otrzymują bodźce do pracy i w efekcie funkcjonują prawidłowo. Staraj się zatem jak najczęściej chodzić, spacerować, biegać, pływać – przynajmniej 30 minut dziennie.

Nie powstrzymuj wypróżnień

Zaparcia mogą być również następstwem powstrzymywania się od wypróżnień. Gdy poczujesz potrzebę, nie zwlekaj z pójściem do łazienki.

Unikaj spożywania wysoko przetworzonych produktów

3#:zaparcia.jpg

Staraj się unikać spożywania wędlin, frytek i wszelkiego rodzaju „śmieciowego jedzenia” – nigdy nie jadaj w fast foodach! Chociaż dla wielu z nas produkty te są po prostu pyszne, niestety są tuczące i  wywołują one podrażnienia jelita grubego, zaburzając tym samym jego prawidłowe funkcjonowanie.

Unikaj spożywania serów

Produkty mleczne takie jak lody, sery czy mleko zawierają białko o nazwie kazeina, które działa drażniąco na jelito grube i dodatkowo pogarsza stan zaparć.

Nie stosuj środków przeczyszczających

Mimo że w każdej aptece dostępna jest szeroka gama środków przeczyszczających, lepiej pójść do lekarza, by polecił nam jeden odpowiedni dla naszego organizmu środek, mając na względzie również stopień zaawansowania naszych zaparć.

Jedz dużo owoców

4#:zaparcia.jpg

W walce z zaparciami mogą okazać się pomocne praktycznie wszystkie owoce. Pamiętaj jednak, by zjadać je w całości – nie obieraj ich ze skórki, ponieważ tracą one wówczas wiele cennego błonnika.

  • Na przykład papaja zawiera enzymy, które wspomagają proces trawienny. Zbawienny okaże się codziennie kawałek papai na czczo.
  • Na przyspieszenie trawienia zalecany jest również sok pomarańczowy. Pij go codziennie zaraz po przebudzeniu.

Ocet jabłkowy

Jeśli chcesz przygotować naturalny środek przeczyszczający, zmieszaj łyżkę octu jabłkowego z odrobiną płynnego miodu. Pamiętaj by nie spożywać tej mikstury zbyt często – wystarczy raz w tygodniu.

Suszone owoce

5#:zaparcia.jpg

Suszone owoce, tak jak świeże, dostarczają organizmowi sporej dawki błonnika. Suszone jagody, śliwki, rodzynki – to tylko niektóre przykłady bakalii, które przyniosą ulgę cierpiącym na zaparcia osobom.

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek coraz częściej jest wykorzystywana do łagodzenia rozmaitych dolegliwości. Staraj się pić na czczo szklankę ciepłej wody z odrobiną soku z cytryny i łyżką oliwy z oliwek – mikstura ta poprawi trawienie, a także pomoże pozbyć się zbędnych kilogramów.

Fasola

6#:zaparcia.jpg

Jak wiadomo – aby układ trawienny poprawnie funkcjonował, musimy dostarczać organizmowi codziennej dawki błonnika. Doskonałym jego źródłem jest fasola, która dodatkowo jest bogata w białko i witaminy – dostarcza żelazo, miedź, cynk, fosfor, potas, magnez, wapń.

Jabłko

Jedno jabłko dziennie pomoże w regularnym wypróżnianiu. Pamiętaj jednak, by nie obierać go ze skórki, która jest silnym antyoksydantem – zawiera błonnik oraz oczyszcza jelita. Włącz więc jabłka do codziennej diety.