Zaparcia – zwalcz je zdrową kolacją!

Zaparcia

Zaparcia to powszechny problem wśród kobiet, który wywołuje dyskomfort i frustrację, a nie leczony może prowadzić do rozwoju rozmaitych chorób.

Jeśli cierpisz na zaparcia, staraj się unikać środków przeczyszczających – podrażniają one ściany jelita oraz niszczą naturalną florę bakteryjną.

Dziś chcemy ci zaproponować skuteczny naturalny sposób na zaparcia – poznaj przykłady zdrowej kolacji, która poprawi pracę jelit i pozwoli pozbyć ci się tego uciążliwego problemu.

Zaparcia – dlaczego ważna jest kolacja?

Odpowiednia kolacja jest jednym z kluczowych elementów walki z zaparciami. Chcesz dowiedzieć się dlaczego?

Wątroba jest ściśle związana z jelitami, a z kolei kolacja jest posiłkiem, który najbardziej wpływa na pracę tego narządu – jego regeneracja następuje bowiem we wczesnych godzinach nocnych. Dlatego też lekka i wczesna kolacja jest pierwszym i najważniejszym krokiem w walce z zaparciami.

Jeśli dodatkowo wybierzesz odpowiednie produkty, które wspomagają pracę wątroby i jelit, z pewnością następnego ranka odczujesz pozytywne rezultaty naszej kolacji i zaparcia nie będą już stanowiły dla ciebie problemu.

Bakłażany zapiekane z pomidorami i mozzarellą

Świeże bakłażany

Bakłażan – oprócz tego, że ma doskonały smak – jest warzywem bardzo bogatym w błonnik, czyli składnik który intensywnie wspiera pracę jelit. Co więcej, dzięki dużej zawartości wody, bakłażan dostarcza uczucia sytości na długo, a także doskonale zwalcza nadciśnienie tętnicze oraz obniża poziom cholesterolu.

Jednym z najprostszych i najzdrowszych sposobów na przygotowanie bakłażana jest jego zapiekanie w piekarniku. Przed przygotowaniem należy jednak pamiętać o tym, aby zanurzyć warzywo przynajmniej na pół godziny w osolonej wodzie.

Bakłażan będzie jeszcze pyszniejszy, jeśli dodamy do niego kilka zmiksowanych pomidorów i cienkie  plastry mozzarelli. Przekonaj się sama, że nie będziesz mogła się oprzeć temu przepysznemu daniu. Dla podniesienia walorów smakowych zalecamy przyprawienie go świeżą bazylią i oregano.

Krem z dyni na zaparcia

Dynia jest cennym źródłem błonnika oraz pomaga wyeliminować nadmiar wody z tkanek organizmu. Dlatego też roślina ta jest doskonałym wyborem na kolację, zwłaszcza w dni, kiedy czujemy się pełne, obrzęknięte czy też cierpimy na zaparcia.

Klasycznym sposobem na podanie dyni jest przygotowanie z niej kremu. Wykonasz go szybko i bez wysiłku. Gęsty i sycący krem jest idealnym, zdrowym wyborem na kolację.

Przypraw krem odrobiną oliwy z oliwek i wody morskiej – te dwa składniki również wspomagają funkcje wątroby oraz regulują pracę jelit.

Zupa krem z dynii

Na koniec dodaj do kremu kilka pestek dyni. Dynia jest nie tylko źródłem cennych substancji odżywczych, ale również doskonałym naturalnym środkiem zwalczającym pasożyty jelitowe, które także są przyczyną powstawania zaparć.

Zwalcz zaparcia: krem z awokado z nasionami lnu

Nie zawsze mamy ochotę na przygotowywanie kolacji – w takim wypadku proponujemy ekspresowy przepis na krem z awokado. Jest on podobny do klasycznego guacamole, jednak jego smak jest łagodniejszy i bardziej odpowiedni na kolację.

Awokado jest bogatym źródłem białka, witamin, niezbędnych kwasów tłuszczowych, wspomagających perystaltykę jelit składników odżywczych oraz rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika.

Przygotowanie kremu jest niezwykle proste: wystarczy rozmiażdżyć awokado widelcem lub je zmiksować, a następnie dodać przyprawy, na przykład czosnek, oliwę z oliwek, ocet jabłkowy i odrobinę soli. Dodaj również kilka nasion lnu – są one skutecznym lekiem na zaparcia już od czasów starożytnych.

Jedz krem razem z pełnoziarnistym chlebem lub waflami ryżowymi.

Cukinia faszerowana pełnoziarnistym ryżem

Cukinia faszerowana ryżem

Cukinia jest warzywem bogatym w śluz roślinny – rodzaj włókiem o właściwościach zmiękczających, które pomagają usunąć stan zapalny błon śluzowych. Pojawia się on często jako skutek niezdrowej diety i powoduje zaparcia.

Cukinia posiada również właściwości delikatnie przeczyszczające, dlatego jest produktem wskazanym do walki z zaparciami. Generalnie powinny ją spożywać osoby, które cierpią na wszelkiego rodzaju zaburzenia trawienne.

Podobnie jak w przypadku bakłażanów, cukinię też można zapiekać. My dziś proponujemy warzywo to nadziewane ryżem pełnoziarnistym – zbożem o cennych właściwościach odżywczych, bogatego w składniki odżywcze i błonnik, które sprawi, że nasza kolacja będzie zdrowa i zrównoważona.

Sugerujemy, aby przyprawić nadziewane cukinie samodzielnie przygotowanym według własnych upodobań sosem.

Zdjęcia: Luca Nebuloni, alpha i Vidya Crawley