Zawał serca: Porady dla kobiet

Zawał serca u kobiet objawia się inaczej niż u mężczyzn, dlatego też warto umieć rozpoznać te symptomy i wiedzieć jak szybko reagować.
Serce kobiety

Zawał serca zazwyczaj kojarzył nam się ze schorzeniem dotykającym głównie mężczyzn, jednak w ostatnich latach stał się on jedną z głównych przyczyn zgonów u kobiet. Dzisiejszy artykuł chcemy więc poświęcić sposobom zapobiegania i reagowania na zawał serca u kobiet.

Dlaczego zawał dotyka coraz więcej kobiet?

Kobieta trzymająca serce z plasteliny

Jeśli jesteś kobietą i zastanawiasz się w jakiej kondycji jest Twoje serce, weź pod uwagę przede wszystkim swój wiek. Im wcześniej zaczniesz dbać o swoje serce, tym dłużej będzie Ci ono służyło.

Prawdopodobnie zastanawiasz się jak często zawał serca dotyka kobiet i dlaczego z każdym rokiem liczba ta jest coraz większa. Oto kilka przyczyn:

  • Więcej stresu i problemów emocjonalnych: tego punktu właściwie nikomu nie trzeba tłumaczyć. Kobiety mają na swojej głowie bardzo wiele obowiązków – opieka nad dziećmi, praca, troska o najbliższych, w tym o osoby starsze…
  • Wiele kobiet łączy pracę zawodową z pełnowymiarową pracą w domu, troszcząc się przede wszystkim o innych, a zapominając o sobie. Bardzo często prowadzi to do tzw. zespołu złamanego serca, schorzenia wynikającego ze stresu, które staje się coraz powszechniejsze w dzisiejszym świecie.
  • Zawał serca u kobiet objawia się inaczej: objawy zawału są łatwiejsze do rozpoznania u mężczyzn – sztywność i ból stawów czy płytki oddech.
  • Z kolei w przypadku kobiet nie jest to takie oczywiste. Bardzo często kobiety ignorują pierwsze objawy, zwłaszcza ból, uznając, że jest to wynik przemęczenia, a nie problem związany z ich sercem.
  • W ostatnich latach coraz więcej kobiet pali papierosy, a jest to jeden z głównych czynników zwiększających ryzyko ataku serca lub udaru.

Jak zadbać o swoje serce?

1. Zapanuj nad stresem

Relaks w domu z psem

Zawał serca w większości przypadków wynika z nadmiernego poziomu stresu, nad którym nie jest się w stanie zapanować. Miej to na uwadze i zacznij dbać o swoje zdrowie psychiczne, aby uniknąć dalszych konsekwencji.

Oczywiście pewnych aspektów życia nie należy zaniedbywać – warto dbać o relacje rodzinne, pracę czy obowiązki domowe – nie wolno jednak poświęcać się im całkowicie, zapominając jednocześnie o własnych potrzebach. Wygospodaruj 2 godziny każdego dnia na relaks i rozwój swoich zainteresowań.

Ustal priorytety, dbaj o swoje poczucie własnej wartości i ustal granice, które pozwolą Ci się ochronić przed wpływem innych na Twoje samopoczucie. Słuchaj swoich emocji i ciesz się życiem – wstawaj codziennie rano z uśmiechem na twarzy!

W ten sposób obniży się poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, w Twoim organizmie, a Twoje serce z pewnością będzie Ci za to wdzięczne.

2. Dbaj o zdrową dietę

Czerwone owoce

Kolejna rada brzmi: unikaj nadmiernego przybierania na wadze, nadmiar tkanki tłuszczowej uderza bowiem przede wszystkim w zdrowie Twojego serca. Tłuszcz blokuje żyły i tętnice, przez co krew nie może krążyć swobodnie po organizmie.

Dodatkowe dolegliwości, takie jak: nadciśnienie i podwyższony cholesterol także negatywnie wpływają na Twoje serce, sprawiając, że staje się ono tykającą bombą, która prędzej czy później wybuchnie.

Aby tego uniknąć ogranicz spożycie tłuszczów i soli, wybieraj za to owoce, produkty bogate w błonnik i pełne ziarna zbóż. Pij dużo wody i naturalnych soków. Jak wykazały badania przeprowadzone przez Harvard School of Public Health dieta wzbogacona przede wszystkim o czerwone owoce zmniejsza ryzyko chorób serca o niemal 30%. 

Jeśli tylko masz możliwość, kupuj owoce takie jak truskawki, jagody, maliny, śliwki i porzeczki. Wszystkie one poprawią funkcjonowanie Twojego serca i pozwolą uniknąć takich wypadków jak zawał.

3. Ćwicz regularnie

Spacer

Nie chodzi tu o wizyty na siłowni niemal każdego dnia i pracę nad niemal każdą partią mięśni, ale o proste ćwiczenia ruchowe, które przyspieszą akcję serca i poprawią jego wydolność.

Zalecaną i zupełnie wystarczającą formą aktywności jest na przykład poranny spacer. Pół godziny marszu nie tylko poprawi kondycję Twojego serca, ale także zwiększy poziom dopaminy w organizmie. Warto spróbować, gdyż jest to bardzo zdrowe i przyjemne.

4. Rzuć palenie

Kobieta z papierosem

Jeśli należysz do tej niepokojąco zwiększającej się grupy palących kobiet, najwyższy czas, żeby to zmienić! Pamiętaj, że rzucenie palenia wpłynie pozytywnie nie tylko na Ciebie, ale i na Twoich najbliższych.

Papierosy są niezwykle szkodliwe dla ludzkiego organizmu – prędzej czy później zacznie dokuczać Ci uciążliwy kaszel, ucierpią Twoje płuca i serce, przy czym ryzyko wystąpienia takich problemów jak zawał czy udar będzie większe.

Czy naprawdę warto aż tak się narażać? Rzuć palenie jak najszybciej i ciesz się długim i zdrowym życiem!