Zdrętwiały kark? Domowe sposoby

Aby uśmierzyć ból, wypróbuj masaż olejkami eterycznymi. Delikatne i powolne ruchy pomogą przywrócić elastyczność mięśni szyi i barków.
Zdrętwiały kark

Zdrętwiały kark czy szyja to bardzo powszechny problem charakteryzujący się usztywnieniem lub ograniczeniem ruchomości tej części ciała. Zesztywnienie może być bolesne, może też wywoływać dyskomfort. Temu problemowi mogą towarzyszyć inne dolegliwości, na przykład ból głowy, problemy ze snem czy kłucie w okolicach ramion czy szyi.

Chcesz dowiedzieć się jak rozmasować zdrętwiały kark i uśmierzyć ból? Przeczytaj ten artykuł i poznaj kilka domowych sposobów.

Zdrętwiały kark – Garść informacji

Ból może pojawić się nagle w okolicach szyi, a następnie równie nagle zniknąć. Jeśli jednak dyskomfort powraca lub nie ustępuje przez kilka dni, a nawet powtarza się parę razy w ciągu miesiąca, może być to przewlekła dolegliwość wymagająca uwagi. Zdrętwiały kark utrudnia Ci normalne funkcjonowanie? Oto kilka możliwych przyczyn:

  • uraz mięśnia lub zwichnięcie
  • nieprawidłowa postura
  • utrzymywanie tej samej pozycji przez kilak godzin (przede wszystkim pozycji siedzącej)
  • stres
  • napięcie
  • niska jakość snu
  • nagły ruch lub obciążenie
  • podnoszenie ciężarów

Ból szyi

Zdrętwiały kark może być również konsekwencją poważniejszego urazu lub schorzenia, dlatego też wymaga konsultacji ze specjalistą. W skrajnych przypadkach może być nawet objawem towarzyszącym zapaleniu opon mózgowych lub dyskopatii, nie zwlekaj więc i udaj się do lekarza, jeśli objawy się nasilają.

Domowe sposoby na zdrętwiały kark

Jak już wspomnieliśmy, zdrętwiały kark może być bardzo bolesną dolegliwością, może też jednak wywoływać jedynie dyskomfort. Gdy dolegliwość się nasila, może nawet uniemożliwiać poruszanie głową, ból jest bowiem bardzo nasilony.

Poniżej znajdziesz kilka domowych sposobów na uśmierzenie bólu i przywrócenie ruchomości szyi i karku.

Masaże

Naga kobieta

Najprostszym i najpowszechniejszym sposobem jest masaż. Możesz udać się do fizjoterapeuty lub poprosić kogoś bliskiego o pomoc. Dla lepszego efektu warto wykorzystać specjalny olejek do masażu lub oliwki.

Najlepiej jest podgrzać nieco olejek w mikrofalówce, jednak nieznacznie, tak aby się nie poparzyć. Ciepło olejku i delikatne ruchy pomogą rozluźnić mięśnie w okolicach szyi.

Zaaplikuj kilka kropel olejku (np. rozmarynowego lub lawendowego) na dłonie i masuj ciało kolistymi ruchami. Nie zwiększaj nacisku. Delikatny masaż pomoże Ci się zrelaksować, uśmierzy ból i poprawi krążenie, dzięki czemu w zaledwie parę minut sztywność karku ustąpi.

Ciepłe okłady

Ciepłe okłady na zdrętwiały kark to doskonała metoda uśmierzania bólu i dyskomfortu. Możesz na przykład zmoczyć ręcznik ciepłą wodą i owinąć go wokół szyi lub wykorzystać koc elektryczny albo termofor.

W skrajnych przypadkach możesz też przez chwilę podgrzewać kawałek materiału w piekarniku (uważaj tylko, aby się nie poparzyć i nie wywołać pożaru) i umieść go na obolałym miejscu.

Szczególnie pomocne są poduszeczki wypełnione ryżem lub nasionami, łatwo jest je bowiem podgrzać w piekarniku i doskonale pełnią funkcję gorącego okładu.

Kąpiel z solą

Doskonałym sposobem nas sztywność karku jest kąpiel z siarczanem magnezu, nazywanym solą z Epsom. Jest to sól bogata w magnez, który pobudza krążenie i ma zdolność rozluźniania mięśni. Napełnij wannę ciepłą wodą i dodaj garść soli.

Zanurz się w wodzie jak najgłębiej. Sposób ten nie tylko uśmierzy ból, ale też doskonale pomoże Ci się rozluźnić.

Ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy jest znany ze swoich licznych właściwości zdrowotnych. Jeśli chodzi o bóle mięśni, ocet pomoże Ci zredukować opuchliznę i stan zapalny. Zamocz ściereczkę w occie i umieść ją na szyi, tak jak kompres. Inną opcją jest wcieranie octu w obolałe miejsce.

Rzodkiewka

Pokrój rzodkiewkę w plastry i połóż na bolącym miejscu. Pozostaw na kilka minut, a następnie umyj skórę ciepłą wodą. Jest to bardzo odświeżający i rozluźniający sposób na sztywność karku.

Ćwiczenia

Szyja kobiety

Ból towarzyszący zdrętwieniu może uniemożliwiać ćwiczenia rozluźniające, warto jednak próbować przywrócić mięśniom elastyczność i ruchomość. Zacznij od delikatnych i wolnych ćwiczeń relaksujących, zwracając uwagę, czy ból nie jest zbyt intensywny.