Zdrowe tłuszcze, dzięki którym nie przytyjesz

Żywność bogata w zdrowe tłuszcze

Przechodząc na dietę z ograniczoną liczbą kalorii wiele osób popełnia jeden i ten sam błąd – wyklucza z niej zdrowe tłuszcze, myśląc, że wszystkie tłuszcze powodują wzrost wagi. Trzeba jednak pamiętać, że istnieją różne typy tłuszczów.

Wśród nich można znaleźć zarówno takie, które niszczą ciało i przyczyniają się do zwiększania jego masy, jak i takie, które są zdrowe i które należy uwzględnić w diecie. Zamiast ułatwiać przytycie, tego typu zdrowe tłuszcze oferują wiele korzyści zdrowotnych.

Cała prawda o produktach ubogich w tłuszcze

Zanim zaczniemy omawiać zdrowe tłuszcze, które nie powodują przybierania na wadze, musimy wspomnieć o produktach o małej zawartości tłuszczów lub produktach „lekkich”. Na przestrzeni ostatnich lat stały się ono bardzo popularne i to właśnie je coraz częściej włącza się w dietę, korzystając z ich zdrowotnych korzyści.

Jednak tylko nieliczni konsumenci są świadomi, że tego typu produkty mają tylko mniej tłuszczy niż produkty standardowe, natomiast zawierają więcej cukru i konserwantów, które na pewno nie są dobre dla zdrowia.

Lód niskokaloryczny

Produkty ubogie w tłuszcze, które można znaleźć w sklepach, nie są najlepszym wyborem, szczególnie jeśli chcesz zrzucić kilka kilogramów. Warto też wiedzieć, że zdrowe tłuszcze dobrze wpływają na nasze samopoczucie i nawet ułatwiają odchudzanie. 

Są one niezbędne, jeśli chodzi o przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E i K.

Zdrowe tłuszcze, dzięki którym nie przytyjesz

Poniżej przedstawiamy ci 5 przykładów zdrowych tłuszczów, które mogą być idealnym uzupełnieniem twojej diety i dzięki którym poczujesz się o wiele lepiej. Możesz stosować je jako zamiennik innych tłuszczów. Szybko przekonasz się, że dobrze wpływają zarówno na twoje zdrowie, jak i wagę.

Olej kokosowy

Olej kokosowy zawiera w sobie zdrowe tłuszcze, które zapewniają wiele korzyści zdrowotnych. Jeszcze nie tak dawno temu uważano je za te złe i szkodzące, bo są tłuszczami nasyconymi.

Jednak najnowsze badania wskazują, że nasycone kwasy tłuszczowe w oleju kokosowym różnią się od tych, które możemy znaleźć w tłuszczu zwierzęcym. To trójglicerydy o średniej długości łańcucha, które łatwo są metabolizowane i wykorzystywane do dodawania energii organizmowi.

Co więcej, stwierdzono, że zdrowe tłuszcze w oleju kokosowym posiadają właściwości przeciwbakteryjne i przeciwrakoweUłatwiają także trawienie i wchłanianie się składników odżywczych, a także zapobiegają cukrzycy i zaburzeniom sercowo-naczyniowym.

Orzechy

Orzechy

Orzechy to bogate źródło substancji odżywczych, zdrowych tłuszczów i białek, które są niezbędne dla zdrowia i zdrowego odchudzania.

Zawierają także kwas alfa-linolenowy, rodzaj kwasu omega-3, który bardzo dobrze wpływa na stan zdrowia. Pomaga kontrolować poziom cholesterolu i uniknąć problemów związanych z pracą układu krążenia.

Orzechy zawierają aminokwas o nazwie L-arginina, który wzmacnia układ odpornościowy, poprawia stan serca i zapobiega wielu chorobom. Znajdujący się w nich błonnik pomaga obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi, a witamina E działa jako silny przeciwutleniacz.

Awokado

Ten smaczny i zdrowy owoc jest bogaty w olejki eteryczne i zdrowe tłuszcze, które korzystnie wpływają na organizm. Znajduje się w nim ważny przeciwutleniacz o nazwie glutation, który ułatwia detoksykację organizmu, eliminuje metale ciężkie i zwalcza wolne rodniki.

Awokado to także znakomite źródło kwasu foliowego, witaminy E i innych istotnych składników odżywczych. 

Ziarna i nasiona

Słonecznik i nasiona słonecznika

Ziarna i nasiona to bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3, witaminy E, błonnika i białka. Znajdują się w nich także zdrowe tłuszcze i minerały, jak na przykład magnez, selen i cynk. Usprawniają one pracę serca i zapobiegają wielu chorobom.

Wśród najbardziej polecanych nasion i ziaren bogatych w zdrowe tłuszcze znajdują się:

  • Nasiona lnu
  • Nasiona Chia
  • Nasiona dyni
  • Ziarna słonecznika

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek to jedno z najlepszych rozwiązań, jakie możesz wykorzystać, przygotowując zdrowe posiłki i dbając o swoje zdrowie. Wykorzystuj ją podczas przygotowywania mięsa, warzyw, sałatek i sosów.

Oliwa z oliwek znana jest ze swojej wysokiej zawartości tłuszczów jednonienasyconych i przeciwutleniaczy, jak na przykład chlorofil, karotenoid i witamina E. Jej właściwości bardzo dobrze regulują ciśnienie krwi, zapobiegają rakowi, zwalczają cukrzycę i pozwalają utrzymać wagę.