Zespół bezdechu sennego – naturalne sposoby

Jest to dolegliwość, która uniemożliwia normalne oddychanie podczas snu. Zespół bezdechu sennego spotykany jest zwłaszcza u mężczyzn.
Zespół bezdechu sennego

Zespół bezdechu sennego jest bardzo groźną dolegliwością, ponieważ zatrzymuje dopływ tlenu do poszczególnych części naszego ciała. Wywołuje go wiele różnych czynników, a do podstawowych symptomów należą: nierówne oddychanie, chrapanie, duszności, senność itd. Dzisiaj dowiesz się czym jest zespół bezdechu sennego i jak można go leczyć naturalnymi sposobami.

Zespół bezdechu sennego – co to takiego?

Mowa o przypadłości, która uniemożliwia nam normalne oddychanie podczas snu. Może się objawiać zbyt płytkim oddechem lub krótkimi przerwami w oddychaniu; od 15 do 20 sekund.

Zespół bezdechu sennego powoduje, że nie możemy spokojnie spać w nocy, a co za tym idzie, nie wypoczywamy prawidłowo, miewamy koszmary, czujemy się zmęczeni, brakuje nam energii, spada nasza wydajność, jesteśmy w złym humorze, rozdrażnieni i z trudem się skupiamy.

Należy jak najszybciej reagować. W przeciwnym przypadku, zespół bezdechu sennego może prowadzić do konsekwencji takich jak senność w ciągu dnia, osłabiony refleks i podwyższone ryzyko wypadków.

Oprócz tego wywołuje problemy zdrowotne: otyłość, nadciśnienie, cukrzyca i choroby serca. Niełatwo wykryć objawy tej dolegliwości, ponieważ widoczne są tylko podczas snu. Zazwyczaj to ktoś z rodziny, albo partner, wykrywa nieprawidłowości.

Bezdech w nocy

Do najczęściej spotykanych oznak należą:

  • Przerywane oddychanie.
  • Głośne chrapanie.
  • Duszności.
  • Senność w ciągu dnia.
  • Niespokojny sen.
  • Uczucie braku powietrza po przebudzeniu.
  • Często chodzenie do łazienki nad ranem.
  • Suche gardło.
  • Poranne bóle głowy.
  • Brak koncentracji w pracy.
  • Częste zmiany humoru.
  • Rozdrażnienie.
  • Depresja.
  • Dziwne pozycje podczas snu.
  • Miewanie koszmarów.
  • Oddychanie przez usta.
  • Niska wydajność na co dzień.

Niektóre czynniki ryzyka wywołujące zespół bezdechu sennego to: palenie tytoniu, nadmierne spożycie alkoholu, nadwaga, powiększone migdały, zatkany nos i uwarunkowania genetyczne. Poza tym, to mężczyźni częściej cierpią na tę dolegliwość.

Dobre nawyki, porady i leczenie

Jeżeli chodzi o pozycje podczas snu, możemy mówić o dwóch podstawowych:

Spanie na boku

Spanie na boku (bez znaczenia, czy na prawym czy na lewym) wpływa korzystnie na dostęp powietrza do płuc. Zupełnie odwrotnie jest jeżeli śpimy na brzuchu lub na plecach. Oczywiście, podczas snu nie mamy wpływu na przyjmowaną pozycję, dlatego też warto mieć obok siebie dużą poduszkę lub sypiać przy ścianie.

Możesz też doszyć jakiś niewygodny przedmiot do piżamy; zarówno na przedniej jak i na tylnej części. Wtedy, jeżeli obrócimy się podczas snu, będzie nam niewygodnie i automatycznie wrócimy do poprzedniej pozycji.

Sypianie na boku

Wysoko położona głowa

Wykorzystaj więcej niż jedną poduszkę, żeby sypiać z głową dużo wyżej niż reszta ciała. Będzie Ci dużo łatwiej oddychać podczas snu. Jeżeli na początku jest Ci niewygodnie, dodawaj wysokości stopniowo.

Pamiętaj, że to samo tyczy sie klatki piersiowej. Warto kupić łóżko, które ma regulowaną wysokość lub podłożyć coś pod nogi łóżka. Tak, żeby uzyskać odpowiedni kąt. Niektórzy twierdzą, że działa to skuteczniej niż duże ilości poduszek.

Do innych dobrych porad na zespół bezdechu sennego należą:

Utrata na wadze

Nadwaga i otyłość tylko pogłębiają problem. Zacznij się zdrowo odżywiać, zwiększ aktywność fizyczną (co najmniej dwa razy w tygodniu), jadaj więcej owoców i warzyw, odstaw smażone potrawy, cukry i tłuszcze. I koniecznie wypijaj dwa litry wody dziennie. Zgubienie tych zbędnych kilogramów pomoże udrożnić drogi oddechowe.

Rzucenie palenia

Papierosy są kolejnym czynnikiem wpływającym na tę dolegliwość. Palenie tytoniu sprawia, że gromadzimy płyny w gardle, co może prowadzić do zapalenia górnych dróg oddechowych. Oprócz tego, rzucenie palenie niesie za sobą wiele innych korzyści zdrowotnych.

Problemy z oddychaniem podczas snu

Unikaj spożycia alkoholu

Napoje alkoholowe, podobnie jak leki uspokajające, wpływają na mięśnie gardła, ograniczając jego funkcje. Odradzamy również nadmierne picie kawy, zwłaszcza popołudniami, ponieważ ingeruje w naturalny rytm snu.

Nie jadaj zbyt obfitych kolacji

Chodzenie do łóżka z pełnym żołądkiem negatywnie oddziaływuje na wypoczynek i na proces oddychania podczas snu.

Naturalne sposoby na zespół bezdechu sennego

Dobry sen

Waleriana

Roślina ta jest używana od wieków. Pomaga spać zdrowym, głębokim snem i działa relaksacyjnie. Jest niezawodna przy leczeniu bezsenności i koszmarów.

Olejki esencjonalne

Do tych najbardziej rekomendowanych należą: rumiankowy, lawendowy lub z wiesiołka. Ten ostatni pomaga zwalczyć stany zapalne dróg oddechowych. Możesz korzystać z niego przy realizacji delikatnego masażu lub w sprayu.

Jeżeli cierpisz na katar, najlepszą opcją będzie eukaliptus. Dodaj kilka kropli do wrzącej wody i wdychaj opary.