Zespół cieśni nadgarstka – Jak leczyć?

Zespół cieśni nadgarstka to schorzenie dotykające wiele osób, głównie ze względu na nowoczesny styl życia oraz pracę, w której godzinami stukamy w klawiaturę komputera. Zespół cieśni nadgarstka najczęściej objawia się osłabieniem drętwieniem i mrowieniem dłoni lub palców. Poznaj przyczyny tego schorzenia oraz naturalne sposoby jego leczenia.

Czym jest zespół cieśni nadgarstka i jakie są jego przyczyny?

Zespół cieśni nadgarstka to silny ucisk znajdującego się w nadgarstku nerwu pośrodkowego, który umożliwia ruch całej ręki, włącznie z dłonią i palcami, oraz odpowiada za jej wrażliwość na rozmaite bodźce. Nerw pośrodkowy jest ciasno umieszczony w „kanale” – dlatego też nawet najmniejszy obrzęk może powodować ucisk nerwu, sprawiając ból, osłabienie lub drętwienie. Najczęstszymi przyczynami tego schorzenia jest nadmierne korzystanie z komputera (wielogodzinne stukanie w klawiaturę lub klikanie myszką), a także wielkokrotne powtarzanie tych samych ruchów podczas pracy, gra na instrumencie muzycznym czy też uprawianie niektórych sportów. Czynności te również mogą przyczyniać się do stanów zapalnych ścięgna lub kaletki maziowej.

2#:zespół-cieśni-nadgarstka,jpg

Zespół cieśni nadgarstka w większości przypadków występuje u osób w wieku 30-60 lat i pojawia się częściej u mężczyzn niż u kobiet. Dodatkowe czynniki, które mogą wpłynąć na rozwój schorzenia to:

3#:zespół-cieśni-nadgarstka,jpg

Najczęściej występującymi objawami zespołu cieśni nadgarstka są:

  • Drętwienie lub mrowienie kciuka jednej albo obydwu rąk (w zależności od aktywności), a także palców wskazujących i środkowych
  • Mrowienie nadgarstka
  • Ból promieniujący z dłoni do łokcia
  • Ograniczenie precyzji ruchów
  • Osłabienie siły chwytu
  • Osłabienie nadgarstka
  • Uczucie ciepła w nadgarstku i w okolicy palców
  • Regularne nocne drętwienie rąk

Naturalne leczenie zespołu cieśni nadgarstka

  • Spożywaj łyżkę oleju lnianego raz dziennie przez okres od dwóch do czterech tygodni. Kwasy tłuszczowe zapobiegają stanom zapalnym lub je łagodzą.
  • Jedz pokarmy bogate w witaminę B6 (ziemniaki, banany, ryż brązowy, piersi z kurczaka, zielone warzywa).

4#:zespół-cieśni-nadgarstka,jpg

  • W celu złagodzenia stanu zapalnego przykładaj do nadgarstka okłady z lodu. Nigdy nie przykładaj ciepłego ręcznika, ponieważ może to doprowadzić do nasilenia objawów.
  • Zwilż bawełnianą ścierkę nalewką z arniki i przyłóż do nadgarstka.
  • Do szklanki z wrzącą wodą dodaj dwie łyżeczki sproszkowanego imbiru. Przykryj i poczekaj, aż ostygnie. Pij dwie szklanki dziennie – jest to doskonały środek przeciwzapalny.
  • Przez 15 minut gotuj sproszkowane nasiona kozieradki pospolitej z odpowiednią ilością wody. Gdy mikstura przybierze postać pasty, zdejmij z ognia i odstaw do schłodzenia, a następnie posmaruj pastą bolący obszar.

Przepis na 3 soki leczące zespół cieśni nadgarstka

  • Składniki pierwszego soku: 1 grejpfrut, 1 pomarańcza, obrany ze skóry plaster ananasa. Dokładnie umyj grejpfruta i pomarańczę, a następnie przekrój je na pół i wyciśnij z nich sok. Do soku dodaj pokrojony na kawałki plaster ananasa, zmiksuj za pomocą blendera i przecedź. Pij sok na czczo co trzy dni (profilaktyka) lub codziennie w celu złagodzenia bólu i innych dolegliwości towarzyszących zespołowi cieśni nadgarstka.

5#:zespół-cieśni-nadgarstka,jpg

  • Składniki drugiego soku: duży liść jarmużu i dwa zielone jabłka. Jabłka umyj, obierz ze skórki, usuń pestki i pokrój na kawałki. Zmiksuj je z liściem jarmużu i wodą. Pij sok raz dziennie.
  • Składniki trzeciego soku: 1 obrany ze skóry plaster ananasa, pół jabłka i jeden mały kawałek imbiru. Pokrój plaster ananasa w kostkę, dodaj obrane ze skórki jabłko i imbir. Zmiksuj wszystkie składniki blenderem. Pij sok codziennie, najlepiej rano.

Wskazówki jak zapobiegać zespołowi cieśni nadgarstka

  • Utrzymuj nadgarstki w naturalnej i neutralnej pozycji, unikaj ich zginania i staraj się, by zawsze były swobodnie wyciągnięte (o ile to możliwe). Jeśli często korzystasz z klawiatury komputera, ułóż ją tak, by nadgarstki nie musiały przyjmować nienaturalnej pozycji. Unikaj odkręcania lub chwytania przedmiotów trzema pierwszymi palcami dłoni, wykorzystuj do tego wszystkie palce – w przeciwnym razie nacisk na „kanał” jest znacznie silniejszy. Co godzinę rób 2-minutową przerwę w pracy i – jeśli to możliwe – staraj się, by wykonywane czynności były zróżnicowane.

6#:zespół-cieśni-nadgarstka,jpg

  • Prowadź zdrowy tryb życia, a nie będą doskwierały ci problemy układu krążenia. Wysypiaj się, regularnie ćwicz, nie pal, jedz dużo owoców i warzyw, pij wodę, nie spożywaj tłuszczów ani cukrów etc.
  • Śpij w odpowiedniej pozycji, na wznak z rękami blisko ciała i wyprostowanymi nadgarstkami. W ten sposób unikniesz nacisku na „kanał” nadgarstka. Gdy nadgarstki zostają przytłoczone ciałem, lub znajdują się w sprawiającej ból pozycji, wówczas bardzo łatwo o stan zapalny.
  • Wykonuj ćwiczenia nadgarstków – pomogą one poprawić krążenie i zmniejszą napięcie. Na przykład możesz zataczać nimi koła w obu kierunkach, zaczynając od dołu. Dobrym ćwiczeniem jest również rozciąganie kciuka – ułóż dłoń wewnętrzną stroną do góry, chwyć kciuk drugą dłonią i delikatnie go naciągaj (powtórz 5 razy i zrób to samo z drugą dłonią). Możesz spróbować też innego ćwiczenia – wyprostuj palce, a następnie złączaj je ze sobą i rozdzielaj, powtórz kilka razy albo ćwiczyć z gumową piłeczką, ściskając ją z całej siły lub przytrzymując dłonią niewielkie obciążenie (nie większe niż 2 kg) – przedramię powinno spoczywać na stole, a nadgarstek na jego krawędzi, podnoś ciężar zginając i prostując nadgarstek.
  • Stawiaj na ergonomię – klawiatura jest najczęściej przytaczanym elementem, ale jest ich znacznie więcej. Przy odpowiednio przygotowanym stanowisku pracy nie będziemy obciążali ani nadgarstków, ani dłoni, ani łokci.

Zdjęcia: handarmoc, Birdies100, Elise Hui, Viktor Rosenfeld, Martin Terber, Dmitry Dzhus.