Zespół jelita drażliwego — łagodzimy objawy

Pokarmy bogate w rozpuszczalny błonnik nie tylko zapewnią sytość, ale i ochronią błonę śluzową jelit. Zadziałają przeciwbólowo i przeciwzapalnie, a także usprawnią wypróżnianie.

Choć prawdą jest, że do dziś to dlaczego zespół jelita drażliwego powstaje, nie jest do końca wyjaśnione lekarze i dietetycy zgodnie twierdzą, że odpowiednie odżywianie i kontrola emocjonalna mogą przynieść wiele korzyści i złagodzić jego objawy.

Zanim jednak zdecydujesz się na zwalczanie bólu, stanu zapalnego i innych związanych z tą chorobą dolegliwości na własną rękę, nie wahaj się zasięgnąć porady lekarza i ostrożnie dobieraj składniki, które kładziesz na swoim talerzu.

Najważniejszym aspektem jest odbudowanie i utrzymanie równowagi wewnętrznej w tej delikatnej części naszego układu pokarmowego. Jakie produkty są najlepsze, gdy zespół jelita drażliwego jest Twoim problemem? W dzisiejszym artykule znajdziesz kilka pomocnych wskazówek.

Zespół jelita drażliwego — te produkty przyjdą Ci z pomocą!

Warzywa o zielonych liściach

Szpinak, rukola, rzeżucha, boćwina… Tych składników nigdy nie powinno zabraknąć w Twojej kuchni. Te zielone warzywa liściaste są naturalnym sposobem na leczenie i uniknięcie stanów zapalnych i obrzęków w tej części układu pokarmowego.

  • są bogaty źródłem antyoksydantów, które neutralizują działanie wolnych rodników
  • dostarczają witaminę A, C, K, które są niezbędne do tego, by okrężnica zoptymalizowała swoją pracę i poprawnie spełniała swoje funkcje
  • zawierają wysoki poziom błonnika. Należy jednak pamiętać, że dostarczanie go w zbyt wysokich ilościach może przysporzyć więcej problemów niż korzyści, dlatego najlepiej ograniczyć się do dostarczania 20-25 g tego związku dziennie
  • błonnik, który w szczególności  powinien być dostarczany to ten rozpuszczalny. To właśnie on działa ochronnie na błonę śluzową jelita, oczyszcza ze szkodliwych substancji, jak i pomaga w formowaniu odpowiedniej konsystencji stolca

Seler

Seler naciowy

Seler jest naturalnym źródłem potasu. Ma właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Dzięki temu zapewnia komórkom odpowiednią opiekę i pielęgnację, a zarazem usuwa nagromadzone szkodliwe substancje.

Większość przetworzonej żywności, produktów wypiekanych i napojów gazowanych zawiera wysoki poziom sodu — związku, który może doprowadzić do stanu zapalnego i zaostrzyć dolegliwości, które powoduje zespół jelita drażliwego.

Jeżeli wprowadzisz seler do swojej diety, umieścisz go w sałatkach lub koktajlach, Twój układ pokarmowy na pewno Ci się odwdzięczy.

Awokado, a zespół jelita drażliwego

Nie rezygnuj z awokado, tylko dlatego, że należy do dość kalorycznych produktów. Tłuszcze, które dostarcza awokado, korzystnie wpływają nie tylko na układ pokarmowy, ale i na cały organizm z układem nerwowym i krwionośnym włącznie.

Regularne konsumowanie awokado wspomoże leczenie nadwrażliwości jelita, a to dzięki wysokiej zawartości błonnika, potasu, wapnia i wielu witamin.

Wszystkie te składniki wzmacniają i ochraniają komórki okrężnicy, pomagają zwalczyć powstałe stany zapalne i przywracają naturalną wewnętrzną równowagę w tym narządzie poprzez wzmocnienie flory bakteryjnej w jelicie.

Dodatkowo, pamiętajmy, że awokado dostarcza sporą dawkę elektrolitów, które są pomocne przy zwalczaniu biegunki.

Olej kokosowy

Olej i kokos

Według specjalistów z kliniki w Mayo olej kokosowy również jest źródłem błonnika i idealnie nadaje się do łagodzenia objawów, które daje zespół jelita drażliwego. W przeciwieństwie do innych olejów ten kokosowy niesie ze sobą następujące korzyści:

  • jest bogaty w trójglicerydy o średniej długości łańcucha kwasu tłuszczowego w przeciwieństwie do innych olejów, których łańcuchy kwasów są długie
  • charakteryzują go silne właściwości przeciwbakteryjne, co umożliwia kontrolę przyrostu tych szkodliwych bakterii i zapobiega innym infekcjom
  • olej kokosowy ułatwia oczyszczanie jelita, co zapobiega powstawaniu zapaleń i poprawia absorpcję składników odżywczych

Kefir

Przy zespole jelita drażliwego nie należy obawiać się spożywania kefiru! Choć ogólnie uważa się, że nabiał zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia stanów zapalnych w układzie trawiennym, nie ma laktozy, która jest przyczyną  powstania wyżej wymienionych alergii.

  • w kefirze znajdziemy tak zwane grzybki kefirowe, gdzie bakterie mlekowe i drożdże fermentujące tworzą symbiotyczny układ. Wpływają one korzystnie na stan zdrowia jelit
  • poprzez częste spożywanie kefiru regularnie dostarczamy do okrężnicy mikroorganizmów z rodzaju Lactobacillus, które wzmacniają florę bakteryjną jelit
  • jeżeli nie tolerujesz laktozy również możesz zdecydować się na ten produkt. Pomoże Ci on zadbać o zdrowie Twoich jelit

Płatki owsiane

Płatki owsiane

Wcześniej zwróciliśmy uwagę na zawartość rozpuszczalnego błonnika w żywności, który to łagodzi bóle i stany zapalne, które zdarzają się przy zespole jelita drażliwego. Innym produktem, którego nie należy pomijać, są płatki owsiane.

Owies to jedno z najbardziej pożywnych ziaren, doskonale nadające się na rozpoczęcie dnia. Dostarcza węglowodanów, które powoli i dokładnie trawione zapewniają uczucie sytości na długie godziny. Ponadto, owies otacza opieką florę bakteryjną jelit i dostarcza im wielu witamin i białek.

Banan na zespół jelita drażliwego

Banan obok jabłka i papai jest jednym z najlepszych owoców, którym można leczyć objawy, jakie daje zespół jelita drażliwego. Wszystko to dzięki wysokiej zawartości potasu, magnezu i witaminy B.

Natomiast, tryptofan — niezbędny aminokwas, którego również jest źródłem, dodatkowo stymuluje układ trawienny do działania, a także zapobiega chorobom takim jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Nie wahaj się zatem, szczególnie we wczesnych godzinach porannych, sięgnąć właśnie po ten owoc!