Zgaga i nadkwasota – poznaj różnice!

Chociaż objawy są podobne i często mylimy te dwa schorzenia, zgaga i nadkwasowość są w rzeczywiści przeciwieństwem. Zgaga występuje w następstwie niedoboru kwasu żołądkowego, kwasowość jest spowodowana nadmiarem tej samej substancji.
Zgaga

Wiele osób uskarża się na którąś z tytułowych dolegliwości w takim, czy innym momencie, zazwyczaj po spożyciu niezbyt zdrowego posiłku. Innych z kolei zgaga lub nadkwasota dopada dzień w dzień, bez względu na to, co zjedzą.

Tematem dzisiejszego artykułu będą właśnie zgaga oraz nadkwasota, ponieważ uzyskanie informacji na temat obu schorzeń oraz umiejętność ich odróżnienia pomoże Ci określić, na które z nich się uskarżasz.

A dzięki takiej wiedzy będziesz mógł zastosować jedną z opisanych w dalszej części artykułu naturalnych terapii leczniczych.

Zgaga lub nadkwasota – kluczowe czynniki

Niektóre czynniki odgrywające istotną rolę w przypadku każdego z obu tych schorzeń są identyczne, najpierw więc skupimy się właśnie na nich:

  • Łączenie różnego rodzaju produktów spożywczych w jednym posiłku, na przykład mięso oraz ryby, rośliny strączkowe i mięso, nabiał i mięso, itp. Należy starać się po prostu jeść prostsze posiłki.
  • Jedzenie zbyt dużych ilości pożywienia: jeśli Twój żołądek ma trudności z trawieniem, najzdrowszą rzeczą, jaką możesz dla niego zrobić jest jedzenie mniejszych porcji w ciągu dnia. Dzięki temu będzie on mógł poradzić sobie z trawieniem jedzenia kawałek po kawałku.
  • Jedzenie deserów o wysokiej zawartości tłuszczu, białka lub cukrusą ciężkostrawne i powodują tycie, dlatego należy je jeść tylko z rana lub po południu.
  • Zjadanie na deser owoców cytrusowychogólnie rzecz biorąc są one trudne do strawienia, ponieważ zawierają wysoką zawartość kwasów. Spróbuj ograniczyć się jedynie do gruszek i jabłek, a owoce cytrusowe jedz z rana.
  • Zbyt szybkie jedzenie, bez odpowiedniego przeżuwania.
  • Picie dużej ilości wody do posiłku: o wiele zdrowiej jest pić wodę na pół godziny przed posiłkiem lub chwilę po zakończeniu jego trawienia.
  • Jedzenie posiłku będąc zestresowanym, podenerwowanym, niespokojnym lub rozdrażnionym. Staraj się zachować spokój w trakcie jedzenia, przebywaj w wygodnym, znanym Ci miejscu miejscu, koncentruj się tylko na jedzeniu i otaczaj się ludźmi, którzy Cię nie denerwują.
  • Długotrwałe zażywanie leków na nadkwasotę, co może mieć wpływ na naturalną kwasowość Twojego żołądka.

Owoce cytrusowe

Zgaga

Ludzie, którzy cierpią z powodu zgagi różnią się od reszty, ponieważ ich żołądki produkują ograniczoną ilość kwasów żołądkowych, przez nie do końca strawione jedzenie zaczyna fermentować w ich żołądku.

Inne często spotykane objawy to na przykład:

  • Wolne i utrudnione trawienie
  • Uczucie palenia po jedzeniu.
  • Zbyt szybkie jedzenie.
  • Szybko uzyskiwane poczucie sytości.
  • Występujące inne dolegliwości w postaci zaparć, wzdęć oraz obrzęku dziąseł.

Metody radzenia sobie z dolegliwościami, których przyczyną jest zgaga

Wykorzystaj poniższe wskazówki do zwalczania występującej u Ciebie zgagi:

  • Jedz mniejsze porcje w ciągu dnia, za to nieco częściej.
  • Nie należy jeść bardzo gorących lub bardzo zimnych produktów.
  • Nawet jeśli uważasz, że Twoje procesy trawienne przebiegają szybko i sprawnie, spróbuj przeżuwać każdy kęs bardzo dokładnie i ogólnie jedz powoli.
  • Zażyj naturalne suplementy diety oparte o enzymy trawienne w zależności od typu jedzenia, którego trawienie jest dla Ciebie najtrudniejsze (tłuszcz, białko, węglowodany).

Nadkwasota

Nadkwasota żołądka to całkowite wręcz przeciwieństwo zgagi: żołądek wydziela zbyt dużo kwasów, powodując bardzo szybkie trawienie spożytego jedzenia. Można ją rozpoznać poprzez następujące objawy:

  • Nadkwasota występuje u Ciebie przed posiłkiem.
  • Zazwyczaj pojawia się gdy jesteś głodny, a w miarę jedzenia stopniowo ustępuje.
  • Ochota na picie dużych ilości zimnej wody.
  • Występujące zaparcia oraz obrzęk dziąseł.

Sposoby radzenia sobie z nadkwasotą

  • Chociaż wydaje Ci się, że nadkwasota ustępuje w trakcie jedzenia, staraj się jeść jak najwolniej, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Upewnij się także, że wybierasz zdrowe i świeże składniki.
  • Unikaj produktów kwaśnych lub zakwaszających, takich jak owoce cytrusowe, mąka rafinowana, cukier, smażone potrawy, mleko lub czerwone mięso.
  • Możesz jednak wypić nieco soku z cytryny, ponieważ kwas cechuje się zdolnością do neutralizacji kwasów występujących w ludzkim żołądku.

Porcja frytek

Naturalne metody obniżania zawartości kwasów w żołądku

Jeśli nadkwasota lub zgaga doskwierają Ci na tyle mocno, że musisz zażyć jakiś środek na złagodzenie objawów, daj szansę jednemu z naturalnych produktów pozwalających na zneutralizowanie kwasów bez zmiany naturalnego pH Twojego żołądka.

Należy przy tym unikać leków, a także sody oczyszczonej, jako że ich stosowanie może mieć negatywne skutki w okresie długofalowym.

  • Morele umeboshi: Japońskie morele zwane umeboshi cechują się bardzo wyrazistym smakiem, który jest jednocześnie słony i kwaśny. Wynika to z procesu fermentacji, jakiemu owoce te są poddawane.
  • Mają one jednak bardzo korzystne działanie – wystarczy umieścić odrobinę moreli na środku języka, zostawić na kilka sekund i następnie połknąć.

Morele umeboshi

  • Biała glinka kaolinowa (do stosowania doustnego): Kaolin jest niezwykle korzystnym suplementem diety, który może pomóc w eliminacji toksyn z Twojego organizmu, a także neutralizuje nadkwasotę Twojego żołądka.
  • Rozpuść łyżeczkę glinki białej w szklance wody, mieszając łyżką, wykonaną nie z tworzywa sztucznego i nie z metalu, czyli na przykład drewnianą. Odstaw mieszaninę na dziesięć minut i następnie ją wypij.
  • Sok z surowych ziemniaków: Sok z ziemniaków mimo swojego dziwnego wyglądu i smaku jest naturalnym środkiem doskonale sprawdzającym się w przypadku dolegliwości takich, jak zgaga lub nadkwasota, a na dodatek praktycznie zawsze masz go pod ręką.
  • Do jego przygotowania możesz wykorzystać dobrze umyte ziemniaki lub po prostu kupić ten sok w sklepie spożywczym z naturalną żywnością.