Zielona herbata – kiedy najlepiej ją pić?

Zielona herbata

Jesteśmy przekonani, że zielona herbata podbiła smakiem również i twoje podniebienie. Istnieje niewiele napojów, które mają aż tak korzystny wpływ na nasze zdrowie jak zielona herbata.

Często zadajemy sobie jednak pytanie, ile filiżanek tego cudownego napoju należy spożywać dziennie oraz jaka pora jest na to najbardziej odpowiednia.

Dziś rozwiewamy wszystkie wątpliwości na ten temat i gorąco zachęcamy do regularnego picia zielonej herbaty!

Zielona herbata – dlaczego jest tak zdrowa dla naszego organizmu?

  • Niewątpliwie największą korzyścią zielonej herbaty jest wielkie bogactwo antyoksydantów, szczególnie flawonoidów. Lekarze zalecają spożywanie zielonej herbaty również ze względu na dużą zawartość witamin i składników odżywczych, takich jak na przykład katechin, które wzmacniają układ odpornościowy oraz pomagają zwalczyć wiele rozmaitych chorób.
  •  Kolejną wielką korzyścią, jaką zielona herbata przynosi naszemu organizmowi są jej właściwości odchudzające. Odchudzający sekret tego napoju tkwi z tym, że jego składniki przyspieszają metabolizm oraz zapobiegają zatrzymywaniu nadmiaru wody w tkankach organizmu.
  • Oczywiście należy pamiętać o tym, że zielona herbata jest jedynie suplementem – aby zrzucić zbędne kilogramy, należy spożywać ją w połączeniu ze zdrową i zbilansowaną dietą oraz regularnymi ćwiczeniami fizycznymi.
  • Liczne badania wykazały powiązanie między spożywaniem zielonej herbaty a profilaktyką przeciwnowotworową. Na przykład zielona herbata zapobiega rozwojowi raka pęcherza moczowego, jajników czy trzustki.
  • Czy istnieją jednoznaczne dane na ten temat? Nie, jednak nikt nie wyklucza, że wielka moc antyoksydantów zawartych w tym niezwykłym napoju może pomóc nam zapobiec nowotworom w 10-15%, lecz nie należy oczekiwać, że pijąc zieloną herbatę unikniemy śmiertelnych chorób w 100%. Zawsze jednak każde wsparcie w tym aspekcie jest cenne.
  • Picie od 1 do 3 filiżanek zielonej herbaty dziennie pomaga zapobiegać wielu chorobom układu sercowo-naczyniowego, obniżyć poziom trójglicerydów we krwi, a nawet poprawić pracę umysłu. Jak widzisz, istnieje wiele korzyści, jakich zielona herbata dostarcza naszemu organizmowi.

Czy zielona herbata ma jakiekolwiek przeciwwskazania?

Suszone liście zielonej herbaty

  • Nigdy nie pij więcej niż 5 filiżanek zielonej herbaty dziennie – w przeciwnym razie mogą pojawić się bóle głowy, przyspieszenie akcji serca czy biegunka.
  • Zielona herbata nie powinna być łączona z lekami. Jeśli chcesz popić tabletkę przeciwbólową, wybierz inny napój, ponieważ zielona herbata w połączeniu z lekami może jeszcze bardziej zaostrzyć ból. W takich sytuacjach zalecamy konsultacje z lekarzem.
  • Nie pij zielonej herbaty, jeśli akcja twojego serca normalnie jest przyspieszona, cierpisz na nadciśnienie tętnicze krwi albo anemię. Pamiętaj, że zielona herbata utrudnia przyswajanie żelaza przez nasz organizm.

Jaka pora jest najlepsza na picie zielonej herbaty?

Filiżanka zielonej herbaty

Najlepsza pora na picie zielonej herbaty to około 20 minut przed posiłkiem lub po nim. Poniżej wyjaśniamy dlaczego.

  • Jeśli chcesz zrzucić zbędne kilogramy, powinnaś pić zieloną herbatę 20 minut po posiłku. W ten sposób sprawisz, że tłuszcze zostaną spalone lub usunięte z organizmu zanim ten zdąży je przyswoić.
  • Jeśli chcesz podwyższyć poziom białka i minerałów, pij zieloną herbatę przed posiłkami. W ten sposób zwiększysz przyswajalność magnezu, katechin oraz witaminy E i C przez organizm.
  • Warto wiedzieć, że zielona herbata ze względu na bogactwo antyoksydantów i witamin doskonale nadaje się również dla dzieci. Jednak powinny one spożywać ją tylko raz dziennie przed obiadem. Dla osłody można dodać dwie łyżki miodu. Nigdy nie podawaj dziecku zielonej herbaty z cukrem.

Ile filiżanek zielonej herbaty dziennie należy pić?

  • Zaleca się picie od 1 do 3 filiżanek zielonej herbaty dziennie. W żadnym wypadku nie przekraczaj jednak dawki 5 filiżanek dziennie – jak już wspomnieliśmy, mogą one wywołać tachykardię, nadciśnienie tętnicze lub zawroty głowy.
  • Pamiętaj również, że każdorazowo ilość dodawanej zalewanej wrzątkiem zielonej herbaty nie powinna przekraczać 3 gramów na filiżankę. Taka dawka jest zdrowa i bezpieczna dla organizmu. W ten sposób w ciągu dnia nie przekroczymy łącznie 10 gramów.
  • Staraj się nie pić zieloną herbatę przynajmniej na 2 godziny przed snem – może ona bowiem wywołać problemy z zasypianiem.

Na zakończenie chcielibyśmy wspomnieć, że mimo wielu korzyści, jakie zielona herbata ma dla naszego zdrowia, powinniśmy od czasu do czasu „odpocząć” od tego napoju.

Najlepiej pić zieloną herbatę przez 10 dni z rzędu, a następnie zrobić 10-dniową przerwę – wówczas nie narazisz się na napady lęku czy nadciśnienie tętnicze krwi. Ciesz się smakiem i właściwościami zielonej herbaty bez niepożądanych efektów ubocznych!