Czy zimny prysznic jest zdrowy?

Nieraz słyszymy, że chłodny prysznic nawet w zimie jest korzystny dla zdrowia nie tylko naszego ciała, ale i ducha. Trzeba jednak pamiętać, że wszystko ma swoje ciemne strony i minusy. Czy zimny prysznic i oblewanie się strumieniami chłodnej wody rzeczywiście jest tak krzepiące dla naszego zdrowia? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.

Zimny prysznic – jakie korzyści z niego płyną?

Woda jest źródłem życia i jest głównym składnikiem naszego organizmu. Specjaliści często powtarzają, że należy spożywać przynajmniej dwa litry wody dziennie, aby utrzymać odpowiednie nawodnienie narządów wewnętrznych. Równie ważny jest zewnętrzny kantakt ciała z wodą. Jesteśmy z reguły miłośnikami oblewania się ciepłymi strumieniami wody i nawet w lecie nie często zamieniamy to przyzwyczajenie na szybki zimny prysznic.

Nie bez powodu więc w ośrodkach odnowy biologicznej i spa często spotkamy miejsca wykorzystujące zimne strumienie wody do pobudzenia krążenia, poprawienia wyglądu skóry i lepszego nawilżenia komórek ciała.

2#:Relaksujaca kapiel-prysznic.jpg

Zimna woda świetnie działa na skórę, poprawiając jej sprężystość i łagodzi napięcie mięśniowe, usprawnia złuszczanie martwego naskórka i pomaga zregenerować siłę mięśni. Po ciężkim dniu pracy nie ma nic lepszego, niż krótki zimny prysznic.

Chłodne strumienie również są korzystne dla skóry głowy, poprawią kondycję włosów, nadają im blask i wzmacniają (jeżeli zimny prysznic nie wchodzi w grę, przynajmniej spłukuj włosy chłodną wodą). Dodatkowo stwierdzono, że jest to naturalny środek na zwalczanie łupieżu i zapobieganie łysienia. Ciepła woda powoduje, że pory się otwierają, a włosy szybciej przetłuszczają. Okazuje się zatem, że zimny prysznic pomoże również twoim włosom.

3#:Zimny prysznic-prysznic.jpg

Zimne natryski stymulują powstawanie czerwonych krwinek i wzmacniają obronę organizmu przed atakami bakterii i wirusów. W ten sposób nasze ciało dodatkowo uodporni się przed grypą i przeziębieniami. Zimny prysznic jest świetnym początkiem dnia. Nie tylko rozbudzi nasze ciało i umysł, ale i poprawi koncentrację. Osobą praktykującym medytację, zimny natrysk jest szczególnie zalecany przed sesją medytacyjną. Dzięki niemu łatwiejsze staje sie kontrolowanie umysłu. Aktywuje on również funkcje mózgu, które pomogą nam wyjść z depresji.

Jednak to nie wszystko! Zimna woda przyspieszy oczyszczanie organizmu, ponieważ niskie temperatury działają silnie moczopędnie i zapobiegają akumulacji tłuszczu. U mężczyzn, którzy korzystają z zimnych pryszniców, zwiększa się produkcja testosteronu i poprawia jakość spermy.
Jeżeli jesteś po ciężkim dniu pracy lub długie godziny spędziłeś na nogach, zimna woda jest świetnym lekarstwem na regenerację sił i poprawienie krążenia krwi. Czasem wystarczy również zmoczyć w chłodnej wodzie same nogi.

Zostało udowodnione, że kąpiele w lodowatej wodzie znacznie zwiększają odporność organizmu, a dodatkowo pomagają w leczeniu gruźlicy płuc, choroby skóry czy zaburzenia cyklu miesiączkowego.

Plusy zimnego prysznica — podsumowanie:

  • odmładza i odświeża wygląd skóry
  • poprawia pracę układu odpornościowego
  • usprawnia prace narządów wewnętrznych
  • poprawia krążenie krwi
  • usprawnia rozprowadzanie tlenu po organizmie
  • łagodzi trądzik, wypryski, świąd
  • łagodzi skutki zbyt długiego przebywania na słońcu
  • działa pobudzająco na umysł i ciało
  • powoduje obkurczenie naczyń krwionośnych, co zapobiega powstawaniu żylaków
  • pomaga w eliminacji toksyn poprzez pory skóry
  • nadaje połysk włosom
  • zapobiega łysieniu i powstawaniu łupieżu

4#:Prysznic.jpg

Czy zimny prysznic może nam zaszkodzić? Lekarze twierdzą, że nie ma powodów, aby tak myśleć. Na pewno zimnej wody powinny unikać osoby mające problemy z nadczynnością tarczycy, które z reguły są bardziej wrażliwe na zimno i zmianę temperatur. Również osoby mające problemy z sercem i cierpiące na bezsenność, gdyż zimna woda pobudza do działania układ nerwowy. Za to dla osób mających problemy z zasypianiem świetnie sprawdzi się ciepły relaksacyjny prysznic.

Więcej informacji o zimnych kąpielach

Na pewno należy unikać nagłego wchodzenia do zimnej wody. Drastyczna zmiana temperatury może generować stres w organizmie i rozregulować rytm serca, a także jest szkodliwe dla płuc. Zanurzanie się w zimnej wodzie powinno być stopniowe. Lepiej zacząć od ciepłego natrysku i powoli obniżać temperaturę. Oczywiste jest, że w letnie i wiosenne miesiące łatwiej będzie stosować te zasady, trudniej w porach zimowych. Najważniejsze jest to, aby woda, którą się oblewamy, nie była wrząca, a w chłodniejsze dni, skoro już nie codziennie to chociaż w jeden dzień w tygodniu przyjmować zimny prysznic.

W przypadku dzieci należy obchodzić się ostrożnie z temperaturą wody. Najlepiej stosować letnią wodę. Osoby w wieku podeszłym śmiało mogą stosować zimne natryski, mając na uwadze wcześniej wymienione przeciwwskazania.

5#:Zimna woda-prysznic.jpg