Zmęczone stopy – jak im zaradzić?

Często o nich zapominamy i nie zdajemy sobie sprawy, jak są ważne. Codziennie, stopy wytrzymują nacisk całego ciała, co jest wystarczającym argumentem do tego, aby zapewnić im odpowiedni odpoczynek i o nie zadbać. Tak jak każdej innej części ciała, im też powinniśmy dać chwilę relaksu. Stopy nie odpoczywają tylko wtedy, gdy siadamy po ciężkim dniu pracy. Nie wystarczy tylko zdjąć z nich buty. Trzeba poświecić im więcej czasu. Dlatego dziś poznamy kilka sposobów na ulżenie stopom i zapewnienie im w odpowiedni sposób kilka chwil odpoczynku.

Co męczy i obciąża nasze stopy?

Te wszystkie dolegliwości, z którymi nieraz wracamy do domu po długim dniu, mogą być spowodowane przez wiele różnych czynników.

Dlaczego stopy są cieżkie i zmęczone?

Zmęczenie i ciężkość stóp, które na pewno często nas dopada, może mieć wiele przyczyn. Aby  lepiej zidentyfikować powód tego, że stopy są na skraju wyczerpania, przyjrzyjmy się kilku czynnikom, przez które takie dolegliwości mogą nam dokuczać.

  • wysiłek fizyczny – w wielu przypadkach zmuszamy nasze ciało do wykonywania czynności, które doprowadzają do znacznego zmęczenia i obciążenia organizmu. Długie godzinne stanie i pracowanie w tej pozycji, na przykład przy wykonywaniu obowiązków domowych powoduje, że zapominamy o tym, że nasze stopy co kilka godzin potrzebują kilku chwil odpoczynku. Jeżeli im tego nie zapewnimy, zaczynają boleć i dokucza nam uczucie ciężkości. Jest to sposób, w jaki organizm daje nam do zrozumienia, że doprowadzamy go na skraj wyczerpania i, że wszystko ma swoje granice wytrzymałości – nasz organizm również!
  • używanie odpowiedniego obuwia – aby uniknąć tego, że stopy są zmęczone, obowiązkowe jest używanie odpowiedniego, wygodnego obuwia, którego obcas nie będzie zbyt wysoki i cześć okolicy palców zbyt ciasna
  • nieprawidłowe krążenie krwi – bardzo często ta dolegliwość objawia się tym, ze stopy są ciężkie, opuchnięte i zmęczone
  • nadwaga – to normalne, że osobą z nadwagą bolące i zmęczone stopy będą dokuczać znacznie częściej niż osobą z prawidłową wagą. W końcu dźwigają kilka czy też kilkanaście kilogramów ponad normę!

Domowe, naturalne zabiegi na zmęczone stopy

Kąpiel stóp w ciepłej wodzie

Po długim i ciężki dniu pracy to normalne, że stopy dają nam się we znaki. Dlatego, to świetny moment, aby zafundować im moczenie w cieplej wodzie z dodatkiem soli. Można również dodać płatki róż lub kilka kropelek olejku miętowego, które korzystnie wpłyną na krążenie krwi. Po ochłodzeniu wody, należy dobrze osuszyć stopy, a później można wykonać delikatny masaż przy użyciu tego samego olejku i kremu do zmiękczania skóry.

Masaże

2#:masaz stop-stopy.jpg

Aby zrelaksować zmęczone stopy, można uciec się do wykonania masażu przy użyciu własnoręcznie przygotowanego kremu z miodu, rozmarynu i olejku miętowego. Te trzy składniki należy dokładnie ze sobą wymieszać, nałożyć na stopy i nogi, wykonując przy tym okrężne ruchy. Po zakończeniu, należy ubrać długie skarpety i umieścić nogi wyżej od linii ciała. W ten sposób zapewnimy stopom odpowiedni odpoczynek i chwilę relaksu.

Kąpiele w wodzie po gotowanym ryżu

Wystarczy zagotować ryż w dwóch szklankach wody na wolnym ogniu i odczekać, aż połowa odparuje. Następnie, odstawić i dodać trzy łyżki proszku do pieczenia. Moczymy stopy, aż do momentu, gdy woda stanie się chłodna, dobrze osuszamy i kończymy zabieg porządnym masażem przy użyciu kremu z mięty lub olejku miętowego.

Przydatną wskazówką może być to, że każdego dnia, gdy wracamy zmęczeni po pracy, powinniśmy usytuować nogi oparte o ścianę lub umieścić je na krześle i utrzymać je w tej pozycji co najmniej przez dziesięć minut. Następnie, można wykonać masaż przy użyciu śmietany.

Każdego dnia możesz zastosować dwudziestominutowe moczenie stóp przed położeniem się spać w ciepłym naparze z rumianku i melisy. To sprawi, że się zrelaksują i odpoczną.

Jak uniknąć zmęczenia stóp

3#:Stopy na trawie-stopy.jpg

  • aby przypadłość ta dopadała Cię jak najrzadziej, każdego dnia przynajmniej przez pół godziny spaceruj boso. Najlepiej, jeżeli możesz, praktykuj to na łonie natury, piach czy też trawa świetnie się tutaj sprawdzą.
  • nie używaj zbyt ciasnych butów. Przede wszystkim, zapobiegnie to dodatkowym problemom z cyrkulacją krwi. Oprócz tego, obcas nie powinien być zbyt wysoki, a czubek zbyt ciasny
  • odżywiaj się zdrowo, unikając mocno solonych potraw. Nadmierna ilość soli w organizmie sprzyja retencji wody właśnie w stopach, co powoduje ich puchnięcie.
  • aby raz na zawsze skończyć z odciskami i zmiękczyć zrogowaciałe partie skóry na stopach, zaleca się stosowanie wazeliny. Najlepiej nałożyć ją wieczorem, wykonując przy tym delikatny masaż okolicy pięty i podbicia stopy. Te części najszybciej ulegają wysychaniu. Po nałożeniu wazeliny, niezbędne jest nałożenie skarpet.
  • ćwicz regularnie stopy, wykonując okrężne ruchy kostki oraz zaciskanie i rozprostowywane placów.

Pamiętaj!

Pamiętaj, że to dzięki stopom możesz normalnie funkcjonować, pracować i wykonywać swoje ulubione czynności. Codziennie noszą one ciężar naszego ciała, umożliwiając nam przy tym poruszanie się. Jeżeli potraktujemy sprawę poważnie i regularnie będziemy dbać o nasze stopy, uczucie zmęczenia i bólu, będzie pojawiać się rzadziej. Poświeć więc im kilka chwil każdego dnia, a zobaczysz o ile łatwiejsze stanie się poruszanie i wykonywanie czynności w pozycji stojącej.