Jak zrelaksować się w 5 minut – 9 sposobów

Komputery i inne urządzenia elektroniczne stanowią stały element naszego życia. Jeśli chcesz się zrelaksować, a tym samym lepiej spać, zrób sobie przerwę co dwie godziny, natmiast godzinę przed snem unikaj korzystania w elektroniki.
Wieczorny spacer

Stres, nerwy, niepokój… To wszystko bardzo negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Właśnie dlatego potrzebna jest nam wiedza, jak skutecznie zrelaksować się, do tego najlepiej w jak najkrótszym czasie, gdyż rzadko kiedy mamy go tyle, aby udać się na profesjonalną sesję masażu czy zajęcia jogi. Potrzebne Ci natychmiastowe rozwiązanie? Poznaj 9 sposobów, jak zrelaksować się w 5 minut!

Jak zrelaksować się w 5 minut?

Spaceruj

Spacer w przyjemnym miejscu, nawet dość krótki, szybko pozwoli Ci się wyciszyć i nabrać dystansu. Jeśli stres dopada Cię w pracy, wyjdź z biura w porze lunchu i pójdź na spacer.

Już po 5 minutach zapomnisz o problemach, zachwycisz się otaczającym światem i uzyskasz nowe spojrzenie na sprawy, którymi musisz się zająć po powrocie do pracy.

Spacer

Oddychaj

Pewnie właśnie pomyślałeś: ,,przecież oddycham przez cały czas”, jednak w tym wypadku mowa o świadomym oddechu. Przede wszystkim musisz skupić się na powietrzu wpadającym do Twoich płuc, zapominając przez chwilę, że to zwykły mechaniczny i fizjologiczny proces.

Pomyśl o oddechu jak sposobie na zyskanie witalnej siły, która ożywi Twoje ciało, zredukuje stres i dostarczy tlen do każdej komórki. Aby zrelaksować się, oddychaj głęboko, najlepiej przez nos. Zamknij oczy i przyjmij wygodną pozycję. Możesz siedzieć, stać, a nawet leżeć.

Ciekawym ćwiczeniem może być oddychanie raz jedną, a raz drugą dziurką. Jest to świetny sposób, żeby zrelaksować się bez wychodzenia z pracy.

Ucieknij w świat wyobraźni

Dobrą metodą, aby zrelaksować się w krótkim czasie jest wyobraźnia. Wystarczy oderwać się od przytłaczających nas obowiązków i przez moment pomarzyć, na przykład o wakacjach na Karaibach i drinkach z palemką.

Myśl intensywnie o cichym i spokojnym miejscu, takim jak las, i wyobraź sobie siebie pośród drzew i kwiatów. Wyobrażaj sobie także swoją idealną przyszłość, jednak zwracaj uwagę, czy tego typu marzenia nie przynoszą odwrotnego efektu od zamierzonego i czy przypadkiem nie wywołuje to u Ciebie frustracji czy poddenerwowania.

Poświęć kilka minut na przyjemne myśli, które pomogą Ci zrelaksować się i nabrać dystansu do codziennych spraw.

Medytacja w domu

Przekąś coś

Pusty żołądek nie jest Twoim sprzymierzeńcem w walce ze stresem. Wybierając zdrową przekąskę nie tylko zaspokoisz głód, ale też poczujesz się spokojniejszy i bardziej zadowolony z życia. Istnieje bowiem silny związek pomiędzy tym, co dzieje się w Twoim brzuchu, a co odczuwa Twój mózg.

Nie jedz zbyt szybko i delektuj się każdym kęsem. Wybierz jabłko, batonik z musli albo kawałek gorzkiej czekolady, unikaj za to tłustych i słodkich potraw, które mogłyby przynieść odwrotny efekt.

Zajmij się ogródkiem

Zajęcia na świeżym powietrzu, na przykład ogrodnictwo, jest świetnym rozwiązaniem dla zestresowanych osób. Przebywanie na zewnątrz pozwoli Ci odetchnąć pełną piersią, a zajmując się roślinami oczyścisz swój umysł z innych myśli.

Nieważne czy masz tylko jedną doniczkę, grządkę czy cały ogród… Wystarczy kilka minut podlewania, pielenia czy wręcz rozmowy z roślinami, aby unormować ciśnienie krwi, zrelaksować się i poczuć się lepiej.

Odejdź od komputera

Większość z nas niemal nie rozstaje się ze swoim komputerem, zapominając, że zbyt długie przebywanie przed monitorem również podnosi poziom stresu. Prowadzi to do dalszych konsekwencji takich jak problemy z zasypianiem, bezsenność, depresja, koszmary senne, bóle głowy, bóle mięśni czy zaburzenia widzenia.

Aby zneutralizować ten negatywny wpływ komputera na nasze zdrowie, staraj się robić 5-minutowe przerwy na każde 2 godziny pracy. Z kolei w domu staraj się unikać siedzenia przed komputerem czy telewizorem, zwłaszcza wieczorem, bezpośrednio przed pójściem spać.

Upewnij się, że w Twojej sypialni nie ma tego typu urządzeń, a na pewno zobaczysz poprawę Twojego snu.

Ćwiczenia ruchowe

Zbliż się do natury

Odrobina słońca, spacer po trawie albo plaży, wąchanie kwiatków: to wszystko bardzo skuteczne sposoby, aby zrelaksować się i nawiązać bliższy kontakt z naturą. Zmniejsza to poziom stresu, ogranicza objawy depresji i stany lękowe.

Jeśli mieszkasz w mieście, wystarczy spacer po parku lub rośliny, którymi możesz udekorować swoje miejsce pracy czy mieszkanie.

Zafunduj sobie masaż

Nie martw się, nie musi być to godzinny masaż u specjalisty, choć od czasu do czasu i taki nie zaszkodzi. Gdy czujesz, że właśnie nadszedł moment, w którym jesteś na skraju wyczerpania, możesz samodzielnie wykonać masaż, który uwolni Cię od stresu.

Uciskaj miejsce pomiędzy palcem wskazującym, a środkowym, aby pozbyć się napięcia. Możesz także rozmasować powierzchnię poniżej kciuka, co pomoże Ci zrelaksować się i rozluźnić ramiona i szyję. Z kolei na ból głowy najlepszy będzie masaż skroni, nie zapomnij tylko, żeby zamknąć oczy.

Posłuchaj muzyki

Muzyka ma niesamowity wpływ na nasze samopoczucie, oczywiście w zależności od gatunku. Na zneutralizowanie stresu polecamy przede wszystkim muzykę instrumentalną, klasyczną czy orientalną. Są to rodzaje muzyki, które pomogą Ci się wyciszyć i które możesz stosować także na problemy z zasypianiem.

Oczywiście dobrym rozwiązaniem jest także słuchanie ulubionych piosenek, o ile nie są zbyt wolne czy smutne, gdyż pobudzi to wydzielanie hormonów, które automatycznie poprawią Twój nastrój. Nie słuchaj muzyki zbyt głośno, niezależnie czy wybierasz słuchawki czy nie.