Zrzuć kilogramy jedząc chleb

Wiele osób stosując dietę odchudzającą wyklucza z niej chleb. Zdaniem dietetyków jest to jednak duży błąd, ponieważ zawiera on cenny błonnik i węglowodany niezbędne do zapewnienia zdrowej i zrównoważonej diety.
Chleb żytni

Specjaliści z zakresu medycyny i zdrowego odżywiania wielokrotnie przeprowadzili badania, które wykazały coś naprawdę ciekawego: możesz jeść chleb i jednocześnie zrzucać nadmiar kilogramów, pod warunkiem, że Twoja dieta uwzględnia tylko te zdrowe rodzaje tego produktu.

Czy chciałbyś się dowiedzieć, jaki chleb jest najzdrowszy? Wyjaśnimy Ci to w dalszej części naszego artykułu.

Czy chleb może pomóc mi schudnąć?

Dieta odchudzająca

Dr Felix Gomez-Guillamon Arrabal jest specjalistą chorób wewnętrznych i ekspertem w dziedzinie żywienia pracującym w USP Hospital de Marbella (w Maladze, mieście leżącym w Hiszpanii).

Opublikował on ciekawą książkę pod tytułem „Schudnij jedząc chleb”, w której zaprezentował szczegółowo ten ciekawy problem. Aby zrozumieć podstawy poruszonej przez dr Gomeza-Guillamona Arrabala koncepcji wystarczy tylko zapamiętać wymienione poniżej punkty:

  • Ogólnie rzecz biorąc pierwszą rzeczą, jaką większość ludzi robi rozpoczynając nową dietę odchudzającą, to rezygnacja z jedzenia chleba. Jaki jest tego efekt? Obniżasz w ten sposób zawartość węglowodanów i błonnika w swoim organizmie, procesy trawienne spowalniają, skutkiem zaczynają pojawiać się zaparcia.
  • Nie wspominając już o braku energii będącym konsekwencją nieprawidłowego odżywiania.
  • Zgodnie z objaśnieniami dr Gomeza-Guillamona wszyscy ludzie potrzebują do życia dwóch podstawowych składników: tlenu i glukozy. Podejrzewamy w tym momencie, że czytając słowo „glukoza” myślisz od razu o tkance tłuszczowej.
  • Cóż, nadmiar tego składnika może powodować odkładanie się tłuszczu tam, gdzie właśnie go nie chcemy. Niemniej jednak glukoza jest niezbędnym elementem dla poprawnej pracy mózgu. Organ ten zużywa aż 20% naszej całkowitej energii i to właśnie glukoza jest dla niego paliwem.
  • Kiedy jemy chleb, nasz organizm zatrzymuje połowę zawartej w nim glukozy. Jedna jej część jest przekształcana na energię, a druga wykorzystywana jest do stymulowania pracy wątroby.
  • Glukoza jest ważnym składnikiem dla tego narządu, ponieważ pomaga ona w sprawnym przeprowadzaniu realizowanych przez wątrobę procesów – natomiast problem może pojawić się w momencie wystąpienia nadmiaru dostarczanej do organizmu glukozy.
  • Gdy już wystąpi taka sytuacja, nasze ciało wykazuje wtedy tendencję do zatrzymywania wody i dlatego też często pojawiają się wzdęcia w układzie pokarmowym.
  • Sam chleb nie wywołuje odkładania się u nas tkanki tłuszczowej. Efekt ten wywoływany jest przez produkty łączone z chlebem oraz spożywanym przez nas rodzajem pieczywa. Najbardziej niekorzystne działanie ma chleb na bazie mąki przetwarzanej (rafinowanej).
  • Jeśli zdecydujemy się wyeliminować chleb z naszej diety, to w efekcie będziemy dostarczać mniejsze ilości węglowodanów i glukozy do naszego organizmu.
  • Co to oznacza? Że zamiast spalać nadmiar tłuszczu, w rzeczywistości będziemy mieć mniejszą ilość energii, co z kolei spowoduje zredukowanie masy mięśniowej, skóra stanie się wiotka, pojawią się uciążliwe zaparcia, a dostawy niezbędnych ilości glukozy do mózgu i wątroby zostaną w poważnym stopniu ograniczone.

Jak widać, chleb spożywanych w odpowiednich ilościach jest idealnym składnikiem diety, pod warunkiem, że będzie to chleb zdrowy. W ten sposób podstawowe funkcje naszego organizmu nie zostaną zakłócone, nie utracimy masy mięśniowej, ale zamiast tego będziemy stopniowo zbliżać się do wymarzonej wagi w zdrowy sposób bez uciążliwego zwiotczenia skóry.

Jaki chleb jest najlepszy na potrzeby diety odchudzającej?

Chleb żytni, bez cienia wątpliwości. Ma on wspaniały smak i znakomicie łączy się z wieloma innymi produktami spożywczymi – jest na tyle dobry, że można go nawet jeść bez żadnych dodatków. Chleb żytni występuje powszechnie w wielu sklepach, supermarketach i sklepach z naturalną żywnością.

Możesz nawet przygotować go samodzielnie, jeśli masz choć trochę umiejętności z zakresu gotowania.

Ciemny chleb

Czy chciałbyś dowiedzieć się, dlaczego chleb żytni zaleca się m.in. na potrzeby diet odchudzających? To rzuć okiem na poniższe punkty!

  • Chleb żytni stanowi naprawdę doskonałe źródło węglowodanów, ale w tym przypadku są one uwalniane stopniowo. Co to oznacza? Ano to, że w ten sposób uzyskamy większą ilość energii na dłuższy czas i dzięki odpowiedniemu jej poziomowi będziemy czuć się znacznie lepiej.
  • Chleb żytni jest bogaty w witaminy E i B, fosfor, cynk i magnez. Niewiele innych produktów zbożowych może pochwalić się aż tak doskonałymi korzyściami dla zdrowia.
  • Chleb żytni ponadto spełnia rolę doskonałego naturalnego środka przeczyszczającego, idealnie sprawdzającemu się w regulowaniu funkcjonowania przewodu pokarmowego. Jest on bogaty w błonnik i pomoże Ci udoskonalić Twoje procesy trawienne.
  • Kolejny fakt, który powinien przekonać Cię do włączenia chleba żytniego do swojej diety polega na tym, że pomaga on regulować wchłanianie cukrów prostych. W ten sposób sprzyja nam w unikaniu zachowania na na cukrzycę typu 2, a także powstrzymuje nasz organizm przed przybieraniem na wadze.
  • Ponadto chleb żytni idealnie sprawdza się w przypadku regulowania poziomu cholesterolu we krwi. Wychwytuje on trójglicerydy w jelitach oraz zapobiega ich wchłanianiu przez organizm. Jest to bardzo proste działanie, ale o nieocenionych wręcz korzyściach dla Ciebie.
  • Innym ciekawym faktem na temat chleba żytniego jest jego korzystny wpływ na krążenie krwi. Wynika to z wysokiej zawartości kwasu linolowego.
  • Chleb żytni pomaga regulować nadciśnienie.

Łosoś wędzony na chlebie żytnim

Na koniec jeszcze mamy dla Ciebie jedną niezwykle istotną informację- powinieneś zapamiętać, że chociaż chleb żytni jest bardzo korzystny dla Twojego zdrowia, to jednak trzeba naprawdę uważać, co z nim spożywasz. Przykładowo nie należy korzystać z masła lub dżemów.

Lepiej jest użyć oliwy z oliwek, awokado, łososia, wędzonej piersi indyka… Przestrzegając różnorodnej i odpowiednio zbilansowanej diety pozbawionej tłuszczów będziesz w stanie szybko osiągnąć wymarzoną wagę, a co ważniejsze, utrzymać ją przez kolejne tygodnie i miesiące.