Zwalczamy stres w zdrowy sposób!

1#:Zwalczamy stres w zdrowy sposób!.jpg

Dzisiejszy świat zmusza nas do bardzo dynamicznego, szybkiego i niejednokrotnie wykańczającego trybu życia. Praca, obowiązki, zadania, którym każdego dnia musimy sprostać, często generują stres, rozdrażnienie i doprowadzają nasz organizm na skraj wyczerpania. Przemęczenie nie tylko odbija się na stanie psychicznym danej osoby, ale również na zdrowiu całego organizmu. Jest kilka sposobów na to, aby rozładować stres, pozbyć się rozdrażnienia, i istnieje kilka produktów żywnościowych, które pomogą nam go zwalczyć.

Pierwsze sygnały, jakie wysyła zestresowany organizm to między innymi niekontrolowany apetyt. Powodem mogą być złe nawyki żywieniowe, w tym wypadku jedzenie w pośpiechu, dieta uboga w witaminy, minerały, i inne składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Jedzenie na stres

Ryby

Są bardzo korzystne w procesie stabilizacji ciśnienia krwi. Oprócz tego to bogate źródło kwasów omega-3, które biorą udział w zapobieganiu schorzeń układu krążenia i regulują poziom cukru we krwi. Najlepiej jest umieścić danie rybne w swoim menu raz w tygodniu. W ten sposób dostarczymy również magnez, który sprzyja rozluźnieniu i bierze udział w redukcji skutków stresu.

Przetwory mleczne

W mleku znajdziemy tryptofan – aminokwas odpowiedzialny za wywoływanie dobrego nastroju, uczucie relaksu. Znajdziesz go tez w orzeszkach ziemnych czy bananie.

Migdały

2#:Migdaly-stres.jpg

Podobnie jak ryby, w migdałach oprócz witamin i białek znajdziemy spore dawki magnezu. Gdy odczuwasz silną potrzebę zniwelowania stresu jedzeniem,  lub po prostu jesteś głodny, sięgnij po ich garść. Uważaj jednak z ich ilością, ponieważ są bardzo sycące i mogą wpłynąć na regularność i stabilizację Twojej diety.

Banany

Ze wszystkich owoców banan jest polecany ze względu na protężne dawki potasu, który wzmacnia układ nerwowy, a mocne i zdrowe połączenia nerwowe to lepsza kontrola stresu, rozdrażnienia, i nerwowości.

Algi

Algi (np. Spirulina) polecane ze wyglądu na duże pokładź magnezu i tryptofanu, które sprzyjają wyciszeniu, i ukojeniu nerwów.

Czekolada

3#:Czekolada-stres.jpg

Czarna czekolada bez dodatku cukru to doskonały środek na ukojenie nerwów. Zmniejsza poziom kortyzolu – hormonu odpowiedzialnego za stres.

Owsianka

Okazuje się, że jedząc owsiankę nie tylko dostarczamy magnez i błonnik, ale i stymulujemy produkcję hormonów działających antydepresyjnie, antystresowo.

Sposób przygotowania: Trzy łyżki owsa gotuj w 250ml wody i spożywaj po przebudzeniu, przed każdym posiłkiem, i przed położeniem się spać.

Liście pomarańczy

Ta część pomarańczy działa na organizm uspokajająco i nasennie. Przed wybraniem się do łóżka, przygotuj napar z liści, nawet jeżeli nie masz problemów ze snem, ponieważ w ten sposób ukoisz zszargane nerwy i uspokoisz rozdrażniony organizm.

Suszone owoce i orzechy

4#:Orzechy-stres.jpg

Bardzo dobrze jest sięgać po nie w nerwowych i stresowych sytuacjach. W ten sposób dostarczamy potężne dawki witamin z grupy B, które biorą udział w wytwarzaniu serotoniny – neuroprzekaźnik, potocznie nazywany hormonem szczęścia. Odpowiada za regulacje temperatury, uczucie głodu i ułatwia kontrole gniewu.

Brzoskwinie

W owocu tym znajdziemy błonnik, witaminy i minerały między innymi te, które łagodzą skutki stresu. Gdy tylko czujesz, że sytuacja zaczyna Cię przerastać i wkrada się zdenerwowanie, sięgnij po świeżą brzoskwinie! Również możesz je jeść, gdy jesteś głodny lub masz ochotę na coś słodkiego – to świetny zdrowy produkt, który spełni te zachcianki organizmu.

Jak pomóc zestresowanemu organizmowi

  • ogranicz picie kawy – lepiej wybrać napary z owoców i ziół lub wody smakowe
  • pij dużo wody – podstawowy warunek, który należy spełnić, aby ciało funkcjonowało poprawnie i z powodzeniem spełniało swoje zadania
  • jedz o stałych godzinach – bez względu na to, czy jest to siadanie, obiad czy kolacja stara się pozywać posiłki zawsze o tych samych porach
  • znajdź czas na aktywność fizyczna – ćwiczenie tylko korzystnie wpłynie zarówno na stan Twojego ciała, jak i ducha
  • nie zapomnij o jedzeniu warzyw i owoców
  • nie pij alkoholu i rzuć palenie papierosów!