Życie to nie tylko praca - Nie marnuj go

Pracujemy po to, aby żyć, ale przecież nie żyjemy tylko po to, aby pracować. Pamiętaj o tym!
Życie to nie tylko praca - Nie marnuj go

Ostatnia aktualizacja: 27 września, 2016

Życie dorosłego człowieka to w bardzo dużej części praca, dlatego też coraz częściej staramy się wybierać takie zajęcia, które oprócz stałego dochodu zapewnią nam także spokój ducha i rozwój osobisty. Dzięki nowym technologiom, możemy dzisiaj wybierać spośród niezliczonej liczby ofert i możliwości – możemy pracować nawet nie ruszając się z domu.

Czasami można spotkać ludzi, którzy twierdzą, że jeśli znajdą sposób na zarabianie na swojej pasji, wówczas już nigdy nie będą musieli ,,tak naprawdę” pracować. Nie jest to oczywiście aż takie proste, ale warto podkreślić raz jeszcze: życie jest zbyt krótkie, by marnować je w pracy, która nie sprawia nam radości ani satysfakcji.

Czas na pracę, czas na życie prywatne

Czy słyszałaś kiedykolwiek o teorii ,,3 razy 8″? Głosi ona, że idealnym rozwiązaniem jest podzielenie swojej doby na trzy ośmiogodzinne części. Wówczas poświęcamy 8 godzin na sen, kolejne 8 na pracę, a ostatnie na rekreację i odpoczynek.

Oczywiście nie każde stanowisko i nie każde miejsce pracy pozwala na takie rozwiązanie. Niektórzy z nas są czasami zmuszeni do zostawania po godzinach lub też pracy zmianowej. Poniżej znajdziesz opracowaną przez ekspertów listę trzech typów pracownika.

Profile te opracowano na podstawie tego, jak dana osoba radzi sobie ze swoim środowiskiem profesjonalnym i jakie emocje towarzyszą mu w pracy.

1. Ludzie, którzy nienawidzą swojej pracy

Stres w pracy

Pierwsza grupa to ludzie, którzy niezależnie od obecnego stanu rzeczy, doszli już do takiego momentu, w którym śmiało mogą powiedzieć, że nienawidzą swojej pracy.

Jest to najczęściej wywoływane przez złe zarządzanie, zachowanie kadry kierowniczej, która nie szanuje i wykorzystuje pracowników, nieprzyjemną atmosferę w biurze, stres czy chroniczny ,,wyścig szczurów”.

Jeśli ludzie pracujący razem nie są swoimi sojusznikami, a wrogami, nic dziwnego, że odbija się negatywnie na efektach ich pracy, atmosfera staje się nie do zniesienia, a przychodzenie do biura wiąże się ze stresem i ogromnym dyskomfortem emocjonalnym.

2. Ludzie, którzy ,,robią to, co należy”

Do tej grupy bez wątpienia można zaliczyć większość naszego społeczeństwa. Pracownicy tego rodzaju traktują swoją pracę jako konieczność i obowiązek, z którego należy się wywiązać najlepiej jak się potrafi.

Niestety na dłuższą metę takie podejście może wywoływać frustrację i rezygnację; oczekiwania takich osób wobec życia są minimalne i rezygnują one ze swoich planów i marzeń.

  • Jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, a pracownik nie staje przed żadnym wyzwaniem, bardzo łatwo o utratę motywacji i popadnięcie w rutynę. Wraz z chęcią do pracy traci się także cenną energię życiową.
  • Paradoksalnie, kompletny brak wyzwań czy stresujących sytuacji w pracy sprawia, że życie pracownika staje się nudne, a on sam popada w rutynę, która także może wywoływać stres i frustrację. Jest to swego rodzaju wewnętrzny dysonans odbierający satysfakcje z życia.
  • Gdy praca staje się tylko punktem na liście do odhaczenia, tracimy poczucie własnej wartości czy dobrze spełnionego obowiązku. Każdy z nas jest pod tym względem inny i ma inną wrażliwość, jednak u niektórych osób takie jałowe i bezużyteczne życie może wywoływać nawet depresję.

3. Ludzie, którzy robią to, co kochają

Kobieta z aparatem

Ostatnia grupa to osoby, które odnalazły w pracy sens swojego życia – robią to, co kochają, a ich praca jest integralną częścią ich osobowości, która sprawia, że ich życie jest spójne i szczęśliwe. Praca to dla nich nie tyle obowiązek, co droga do rozwoju osobistego.

  • Kiedy pasja staje się także sposobem na życie, nie tylko daje nam ona dużą satysfakcję, ale pozytywnie wpływa na wszystkie inne obszary życia.
  • Robiąc coś z powołania, mamy pewność, że dajemy z siebie wszystko i dobrze wywiązujemy się ze swoich obowiązków.
  • Słowo ,,powołanie” pochodzi od łacińskiego ,,vocatio” oznaczające ,,wewnętrzną potrzebę działania i użycia swojego głosu”. Odnajdź swój ,,wewnętrzny głos” i znajdź sposób, jak go wykorzystać.

Knowmads – pracownicy przyszłości

Życie kobiety

W dzisiejszym niezwykle złożonym i bardzo szybko zmieniającym się społeczeństwie, pracownicy to już nie tylko siła robocza wykonująca bezwiednie polecenia kadry zarządzającej.

Od teraz liczy się to, co jest tak samo użyteczne, jak i interesujące. Tak oto powstała nowa grupa pracowników, po angielsku określanych mianem knowmads, czyli ,,zakręconych na punkcie wiedzy”.

  • Kogo możemy określić mianem knowmad? Może być to zarówno młodsza, jak i starsza osoba, która wie, jakie umiejętności posiada i jak mogą być one przydatne dla innych. Chce się nimi dzielić i rozsądnie je wykorzystywać.
  • Knowmad rozumie, że praca może być pasją – wykonuje swoje obowiązki niezależnie od innych, nie czekając na instrukcje czy wytyczne.
  • Są to osoby wierzące w siłę współpracy, nie wymaga ona jednak fizycznej obecności w biurze. Do komunikacji wykorzystują nowe technologie, a Internet daje im ogromne pole do działania.
  • Knowmad najbardziej ceni sobie swoją wolność. Każdą informację potrafi przekształcić w wiedzę, którą można wykorzystać w sposób uniwersalny. Taki pracownik nigdy nie przestaje się uczyć i rozwijać, ponieważ nie boi się nowych wyzwań czy zmiany punktu widzenia.

To właśnie pracownicy tego typu nie boją się eksperymentów, których owocem są później pisane przez nich książki czy poradniki. Jest to kompleksowe podejście do życia i pracy, które ma przede wszystkim jeden efekt – szczęśliwe i wolne życie.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.



Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.